• Lindreas

Köttfärs, hjälp!

Jag upptäckte just att maken lämnat en öppnad förpackning köttfärs i kylen över natten. Ni vet ett sån här 2.5 kg-låda? Han gjorde hamburgare igår av en liten del, sen var meningen att han skulle frysa in resten, men ja... Datumet går ut idag, hade den varit oöppnad hade jag lätt bara delat upp och lagt i frysen, men nu blev jag osäker. Det är en del köttsaft i botten på lådan, men färgen är röd och fin och den luktar inte konstigt. Är det okej? Avskyr att slänga mat i onödan, men gillar heller inte att bli sjuk av otjänlig mat.

(Jag vet, jag är nojig med köttfärs och jag HAR googlat, men jag hittar fan inget svar. Google och jag är inte riktigt kompisar...)

• Svar på tråden Köttfärs, hjälp!
  • Veritas18

Tror att köttfärs håller ca 2 dagar i kylskåpet (frågade min mamma som är kallskänka/kock) så det borde nog inte vara några problem att frysa den nu.

• PrettyPoppy

Luktar den inte illa kan du frysa in den! Gör platta paket av den så den fryser snabbt o går snabbt att tina.
    Är du ändå osäker så stek upp den innan du fryser in den, kan du ha till köttfärssås senare. 

• martinam

Datumet är väl ett "bäst före datum" det betyder inte att maten måste slängas just den dagen. Kan gott hålla sig någon dag till. Frys in. Sen beror det ju på om han varit med fingrarna i färsen. Då e de nog bakterier i den, men så e de ju me all mat.

• Lindreas

Tack för snabba svar! Jag hoppades ju att den skulle hålla, förnuftet säger ju det. Men att den ligger och blöder, gör den det när den legat ett tag? Normalt så använder vi köttfärsen samma dag eller dagen efter vi köpt den, så jag har inte så stor koll på hur köttfärs beter sig.

• Southern Belle

Luktar den inte illa är det ingen fara! Luktar den illa kan du tacos på den, som en äkta mexican! Stek den väl bara så är det ingen fara!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Lindreas
    martinam skrev 2011-09-02 09:40:07 följande:
    Datumet är väl ett "bäst före datum" det betyder inte att maten måste slängas just den dagen. Kan gott hålla sig någon dag till. Frys in. Sen beror det ju på om han varit med fingrarna i färsen. Då e de nog bakterier i den, men så e de ju me all mat.
    Just köttfärs har faktiskt ett "sista förbrukningsdag", men du har rätt, inga fingrar har varit i köttfärsen!
  • Annelie 76
    Lindreas skrev 2011-09-02 09:41:18 följande:
    Tack för snabba svar! Jag hoppades ju att den skulle hålla, förnuftet säger ju det. Men att den ligger och blöder, gör den det när den legat ett tag? Normalt så använder vi köttfärsen samma dag eller dagen efter vi köpt den, så jag har inte så stor koll på hur köttfärs beter sig.
    Allt kött blöder efter ett tag.
  • Lindreas
    Annelie 76 skrev 2011-09-02 09:42:30 följande:
    Allt kött blöder efter ett tag.
    Varför blir det så?
  • IsDimma
    martinam skrev 2011-09-02 09:40:07 följande:
    Inte på köttfärs.

Men luktar den okej hade jag fryst in den. Fast ännu hellre hade jag tillagat den och sen fryst den. Och orkar man inte göra något med den så hade jag stekt den bara som den är och fryst. Kan man alltid ha till köttfärsås eller tacos eller något sen.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Snösparv

Lukta och smaka (stek en liten bit)! Säkraste sättet att veta, men troligtvis är den helt okej.

• smöla
    Lindreas skrev 2011-09-02 09:43:24 följande:
    Varför blir det så?
    det vätskar ur sig bara, vi brukar alltid lämna kött på möring på en tallrik i kylen, då är det viktigt att hälla bort all köttsaft hela tiden för den blir så fort dålig (alltså köttsaften) men köttet blir väldigt mört
Svar på tråden Köttfärs, hjälp!