Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

Sömnproblem, snart 9 mån

Hej!

Jag vill bara börja med att understyrka att ni gör ett enastående jobb!

Du beskriver en fin liten gosse som inte riktigt haft chans att lära sig sova/somna tryggt. Därtill två föräldrar som inte heller sovit tillräckligt på länge.

Tyvärr är min erfarenhet är att barn med reflux (mer eller mindre) har problem med sömnen, fram tills dess de är behandlade och kommit in in nya rutiner/vanor. Detta gör att det både är mer energikrävande och tar längre tid för dessa barn att kunna somna och sova ostört. Dessutom har alla utvecklingssprång en tendens att påverka sömnen negativt.

Det är med andra ord ingen lätt uppgift som ni har framför er.

Min uppfattning är att ni är inne på rätt spår, när ni resonerar kring att han bör lära sig somna in själv först, för att sedan kunna somna om igen. Det går inte över ett dygn och kan upplevas väldigt frustrerande och jobbigt under tiden. Rutiner och vanor gör dock att de allra flesta barn kommer in i en viss rytm och gör vardagen enklare.

Med tanke på att det gått ganska lång tid och ni (med all förståelse) känner er trötta och orkeslösa, tycker jag att ni bokar in en tid för samtal kring sömn med er BVC-sköterska. Har ni möjlighet tycker jag att ni ordnar barnvakt, till den dagen och ser till att båda två kan gå. Förbered er genom att diskutera hur ni har det, vill ha det och vad som känns rimligt att genomföra.

Gör detta så snart som möjligt, för er skull och för er sons skull.

Lycka till,
    Mvh Christine

Svar på tråden Sömnproblem, snart 9 mån