Inlägg från: skånegås |Visa alla inlägg
  • skånegås

Jobbigt läge(i en relation)

Det verkar som om din tjej lider av psykiska problem och skulle behöva hjälp med dem (inte av dig). Jag ser det som mycket möjligt att hon skulle kunna få en diagnos av något slag om hon utreddes. Själv bor jag ihop med en man som lider av återkommande depressioner och har tendenser till Asperger (tackade nej till utredning) och har en bipolär mamma... Psykisk sjukdom kan ofta yttra sig på det viset du beskriver och du som anhörig kan inte göra så mycket mer än försöka klara dig från att bli "medberoende". Detta blir du om du gång på gång reder ut situationer hon satt sig i....

Jag har varit där. Axlat allt ansvar för familjen (när det var som värst hade vi tre barn, fast det var som att ta hand om fyra..) Försökt reda ut alla problem och skyla över och ställa till rätta och  och och..... Det gick så långt att jag kände att det kvittar om han tar livet av sig, jag orkar inte mer... Var helt beredd på att flytta ifrån honom. DÅ blev han motiverad och sökte vård. Fick komma till vuxenpsyk inom en vecka. Detta ledde till psykologkontakt där även jag fick följa med ett par gånger. Det var toppen då jag kunde lämna min rädsla och medberoende. Det tog längre tid för maken dock. Efter ett par års samtalskontakt fungerar han ungefär som en vanlig människa. Depressionerna kommer då och då, men inte så djupt, så länge eller så ofta. Och vi har båda lärt oss hur vi bäst hanterar dem.

Efter den där dagen då jag var beredd att lämna honom då jag var så slut tog det minst två år att hämta sig psykiskt... Man kan bränna ut sig totalt. Försök att söka hjälp åt dig själv, gärna någon inom psykiartin att prata med. Säg att du bor ihop med en människa som troligen lider av en psykisk sjukdom och be att få rådgivning!!! De kan nog hjälpa dig med hur du ska hantera henne. Och vänta inte för länge!!

• skånegås

PS berätta för dem på psykiatrin att hon är gravid också och att du är orolig. Det är bråttom och ni behöver få lite bättre ordning på det innan barnet kommer...

• skånegås
    amicus skrev 2011-09-03 12:17:02 följande:
    Hej

Känner igen det du beskriver och skriver om. Just detta att det är ett vuxet barn som jag har som "bättre" hälft.

Att söka hjälp för att klara av förhållandet kommer jag inte göra, dock för att i såna fall veta hur jag ska klara av kontakten med barnet efter vi gått isär, vilket det tyvärr lutar åt. Jag har slutat hoppats på att hon ska bli frisk eller normal, det enda jag gör nu är att jag försöker minimera skadan. För precis som du säger, man blir medberoende. Hennes berg&dalbana blir min berg&dalbana, och alla vet att även om åkturen är läskig så skulle man skada sig ännu mer om man hoppar av mitt under åkturen. Då den stannat eller sakta ner funkar det, och det är dit jag vill komma.

Jag tror att då hon fött barnet kommer det bara bli ännu värre, för då har hon inte fått eller kommer få sova.
    Idagsläget så kan hon ligga kvar i sängen hela dagen trots att saker måste göras, så har hon rättare varit sen vi träffades men det har blivit värre sen hon insåg att jag "gladerligen" går upp tidigt och fixar allt.
    JAg menar att du ska söka hjälp snart och det inte bara för din skull utan även för hennes och framförallt barnets skull. Är hon som du beskriver kommer barnet löpa stor risk att bli vanvårdat och det har DU ansvar att se till att det inte blir. Din fru behöver hjälp INNAN barnet kommer och det verkar som att det är DU som måste söka den... När barnet kommit kommer hon att bli trött och även om man är frisk så kan det vara RIKTIGT påfrestande. Psykiatrin är vana vid att anhöriga kontaktar dem, då de är de enda som kan reagera. De sjuka förstår inte själva... Ring i veckan och rådgör med dem iaf... Vänta inte tills barnet kommer!!! Du behöver hjälp med det ansvaret, för du kan inte få henne att klara det om hon är sjuk...
  • skånegås
    amicus skrev 2011-09-03 12:27:20 följande:
    Hon har en tid hos en psykiatriker om 3 veckor, en psykiatriker som ville att jag skulle följa med och prata.
    Nu fattar jag vad du menar. "De sjuka förstår inte själva", det är sant. Prova gå fram till en alkoholist och fråga han/henne om dem tycker att det är nåt fel att kissa ner sig, supa upp alla pengar, sitta och frysa på en parkbänk eller sova i en trappuppgång. Något som vi andra inte ens skulle vilja göra EN kväll gör dem VARJE dag utan att se nåt fel i det.
    Toppen!!! Och följ med! Får hon rätt hjälp kan det bli bra...
  • skånegås
    amicus skrev 2011-09-03 12:39:08 följande:
    Ok. Håller mig borta och gör som det skrevs ovan om att inte låta henne styra alla levande varelser, och jag kan bara börja och se till mig själv först.
    Låter bra det

Så håller jag med anok om att du ska börja prata med dina vänner. Kanske bra om hon inte vet om det än. Men du behöver stöd av sådana du känner. Det kan vara skönt bara att få berätta hur man har det... Och är det redan bestämmt att hon ska få komma till en psykiatriker är det inte bara du som ser något "fel"...

Lycka till och en STOR styrkekram!!!

Det är inte lätt att veta hur stora problem psykisk sjukdom kan vara innan man står där... Och det jobbiga med den är att det ofta varierar så att det funkar skitdåligt emellan åt och bättre ibland... Även om meningen är att det oftast ska fungera bra och sämre ibland.. Så ta inte åt dig av vissa kommentarer, för dåligt samvete gör en inte bättre. Dessa råd tror jag ofta kommer från personer som aldrig haft någon nära erfarenhet av dessa jävla psykiska sjukdomar... Själv hatar jag dem och hade önskat att jag aldrig fått någon insikt
  • skånegås
    amicus skrev 2011-09-03 14:25:57 följande:
    Har inte viljat se det på det sättet, att hon har nåt fel. Det var skönt att höra nån annan säga det :) för det stämmer

Meddelar dig senare hur det gick på mötet.
    Ja, man är inte ensam även om det känns som det. De flesta i samma situation är bara inte så lätta att få tag på.

Och det ska bli intressant att få veta hur det gick.

Hoppas det löser sig för er!! (men ofta är det en lång och jobbig väg dit)
Svar på tråden Jobbigt läge(i en relation)