Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Ja vad var det farmorsmor kämpade för igentligen?

Jag skulle kunna vara lite sur och fråga dig hur bra koll du verkligen har på vad din farmorsmor ville. Har du undersökt saken?

Men nej, jag tror inte förra sekelskiftets kvinnorättskämpar i särskilt stor grad ville tvinga alla kvinnor att utan uppehåll yrkesarbeta.  De ville nog oftast bara att man skulle ha valet.

Det man kan instämma hos dina kritiker är ju dock att dina barn då växer upp i en konservativ uppdelning och för den vidare in i ytterligare en generation, så att det där helt fria valet skjuts ännu längre på framtiden. 

• Lavish
    knisse skrev 2011-09-06 07:52:58 följande:
    fast det förutsätter ju att man automatiskt tar efter det ens mamma gjör och i sa fall kan barnen inte ha ett val. varken om mamman arbetar eller om pappan gjör det eller om bada är hemma/ arbetar utan barnet följer det mönster som föräldrarna förelever. da spelar det ju ingen roll alls.

(min mormors mor var gift med en av dom statare som var med och grundade sverigens första fackförening god vän med bla Fride Johansson som Jan Fridegard kallades av sina vänner och kämpade för jämnlikhet pa alla plan. vad farmorsmor gjorde exakt har jag mindre koll pa men hon hade fullt att sta i som torpare med 17 barn.)
    Självklart gör inte alla barn precis som föräldrarna gör, då hade vi ju levt som för 200 år sen. Men risken finns ju att barnen utan att ni säger något lär sig att mammor städar, lagar mat och tar hand om barn, pappor är ute och jobbar.
    Men det är mycket möjligt att ni kan avhjälpa det genom att jobba aktivt för att lära dom att bara för att just DU är hemmafru så betyder inte det att alla kvinnor vill/bör/kan vara hemma.
Svar på tråden Ja vad var det farmorsmor kämpade för igentligen?