• knisse

Ja vad var det farmorsmor kämpade för igentligen?

Läser ganska ofta att tex vara hemma medans mannen arbetar och ta hand om barn är ett han mot alla de kvinnor som statt upp för kvinnans lika värde och kämpat i kampen om jämndstäldheten.

VARFÖR HAR NI FATT FÖR ER DET?

Det alla dessa kvinnor kämpade för var väll att alla kvinnor som män skulle ha en möjlighet att pa samma vilkar kunna välja vilken väg dom väljer att ga?

• Svar på tråden Ja vad var det farmorsmor kämpade för igentligen?
  • coloredsnow

Kan du förtydliga för jag tycker att du är rörig.

• knisse
    coloredsnow skrev 2011-09-03 16:17:53 följande:
    Kan du förtydliga för jag tycker att du är rörig.
    jag kan försöka.
    exempel:
    om man talar om att man är hemmafru far man ofta höra att man faller alla kvinosakskämpar i ryggen. 
    att man bör ära dessa genom att skaffa sig ett job och inte sitta i kvinnofällan osv.
  • coloredsnow
    knisse skrev 2011-09-03 16:40:43 följande:
    jag kan försöka.
    exempel:
    om man talar om att man är hemmafru far man ofta höra att man faller alla kvinosakskämpar i ryggen. 
    att man bör ära dessa genom att skaffa sig ett job och inte sitta i kvinnofällan osv.
    Tur att du förklarade för jag trodde du menade tvärt om och hade tänkt skriva om mina reflektioner och de är samma som dina.

Tror att det kommer från debatten på 70-talet som var likartad men än hårdare, eftersom Sverige behövde arbetskraft förvandlade man alla hemmafruar till parasiter. Tidens anda är lite lika, den som inte  har en inkomst är en parasit.
  • Yulia

Först fick kvinnorna kämpa för att få rätten att välja arbete - nu får kvinnorna kämpa för rätten att vara hemma med barnen.

Det är ju över huvud taget inte socialt accepterat att vara hemma, oavsett det är för att man är "hemmafru" eller för att man tre av fyra fredagar väljer att stanna hemma istället för att gå ut och festa.

• knisse

Ja varför är det sa?
    tror folk pa alvar att det dessa kvinnor kämpade för var att alla skulle tvingas "välja" att studera och göra karieär?

• puss

för att folk är dumma i huvet, av nån anledning, och vägrar fatta vad feminism är oavsett hur många människor som skriver så fingrarna blöder sida efter sida, tråd efter tråd?

jag har aldrig varit med om att nåt är så svårt att begripa som feminism.

Ät min sidfot
  • Anova

Förut var det väl lättare rent ekonomiskt att vara hemmafru, medan idag är det svårare? Och idag är väl samhället mer uppbyggt på att man ska som kvinna arbeta, skaffa sig SGI (för att det ska vara ekonomiskt möjligt att vara föräldraledig), föda barn och börja jobba efter en tid medan barnen går på förskola. 
    Barnpassning var väl vädigt få förunnat på våra äldre släktingars tid, och då var det väl mer praktiskt att vara hemma med barnen? 
    Det var en helt annan samhällsstruktur på den tiden. 
    Jag är född 1978, har en 5 år yngre syster. Vår mamma var hemmafru de första åren, och varken jag eller min syster har gått på dagis. Vi var väldigt unika bland våra vänner. Men då vi blev äldre så började mamma att jobba, just för att få in en till inkomst till hemmet, få en pension som är vettig och för att få komma ut bland folk. 

Min farfars mor (född 1896) skulle nog passa in i dagens samhällsmönster (mer än dåtiden). Hon var ensamstående, hade 4 barn med tre pappor (första ska ha kommit till världen genom våldtäkt, andra och tredje har samma pappa, som dog tidigt och fjärde har inte ens han själv någon aning om vem som är far). Hon jobbade inom på vårdhemmet (äldrevården), samtidigt som hon hade en egen rörelse inom klädsömnad.

• knisse
    Anova skrev 2011-09-05 12:00:35 följande:
    Förut var det väl lättare rent ekonomiskt att vara hemmafru, medan idag är det svårare? Och idag är väl samhället mer uppbyggt på att man ska som kvinna arbeta, skaffa sig SGI (för att det ska vara ekonomiskt möjligt att vara föräldraledig), föda barn och börja jobba efter en tid medan barnen går på förskola. 
    Barnpassning var väl vädigt få förunnat på våra äldre släktingars tid, och då var det väl mer praktiskt att vara hemma med barnen? 
    Det var en helt annan samhällsstruktur på den tiden. 
    Jag är född 1978, har en 5 år yngre syster. Vår mamma var hemmafru de första åren, och varken jag eller min syster har gått på dagis. Vi var väldigt unika bland våra vänner. Men då vi blev äldre så började mamma att jobba, just för att få in en till inkomst till hemmet, få en pension som är vettig och för att få komma ut bland folk. 

Min farfars mor (född 1896) skulle nog passa in i dagens samhällsmönster (mer än dåtiden). Hon var ensamstående, hade 4 barn med tre pappor (första ska ha kommit till världen genom våldtäkt, andra och tredje har samma pappa, som dog tidigt och fjärde har inte ens han själv någon aning om vem som är far). Hon jobbade inom på vårdhemmet (äldrevården), samtidigt som hon hade en egen rörelse inom klädsömnad.
    ja att det är en helt annan samhälsstruktur i dag är sant men det handlar ju om att kunna välja själv vad man vill gjöra när man nu kan välja.
    DET var det som kvinnor kämpade för.
  • Lavish

Jag skulle kunna vara lite sur och fråga dig hur bra koll du verkligen har på vad din farmorsmor ville. Har du undersökt saken?

Men nej, jag tror inte förra sekelskiftets kvinnorättskämpar i särskilt stor grad ville tvinga alla kvinnor att utan uppehåll yrkesarbeta.  De ville nog oftast bara att man skulle ha valet.

Det man kan instämma hos dina kritiker är ju dock att dina barn då växer upp i en konservativ uppdelning och för den vidare in i ytterligare en generation, så att det där helt fria valet skjuts ännu längre på framtiden. 

• Yulia
    Lavish skrev 2011-09-05 15:07:20 följande:

Det man kan instämma hos dina kritiker är ju dock att dina barn då växer upp i en konservativ uppdelning och för den vidare in i ytterligare en generation, så att det där helt fria valet skjuts ännu längre på framtiden. 

Äsch, ens dotter kan väl tänka och välja själv? Inte måste hon vara hemma med sina barn bara för att man själv var hemma med henne?
    Visst, barnen växer upp i en konservativ uppdelning, men jag tror att om ens dotter nu skulle halka in på att bli hemmamamma och sen inte tycka om det, så skulle hon ju ha alla möjligheter att välja något annat - det finns dagis och arbetsförmedling. Inga problem tror jag.

Jag läser just nu en bok i ämnet som heter "mamma@home - Det moderlösa samhället" av Elise Claeson. Den är värdefull för den som engagerar sig i frågor som rör hemmamammor och feminism. Rekomenderas varmt!
Svar på tråden Ja vad var det farmorsmor kämpade för igentligen?