Anova skrev 2011-09-05 12:00:35 följande:
Förut var det väl lättare rent ekonomiskt att vara hemmafru, medan idag är det svårare? Och idag är väl samhället mer uppbyggt på att man ska som kvinna arbeta, skaffa sig SGI (för att det ska vara ekonomiskt möjligt att vara föräldraledig), föda barn och börja jobba efter en tid medan barnen går på förskola.
Barnpassning var väl vädigt få förunnat på våra äldre släktingars tid, och då var det väl mer praktiskt att vara hemma med barnen?
Det var en helt annan samhällsstruktur på den tiden.
Jag är född 1978, har en 5 år yngre syster. Vår mamma var hemmafru de första åren, och varken jag eller min syster har gått på dagis. Vi var väldigt unika bland våra vänner. Men då vi blev äldre så började mamma att jobba, just för att få in en till inkomst till hemmet, få en pension som är vettig och för att få komma ut bland folk.
Min farfars mor (född 1896) skulle nog passa in i dagens samhällsmönster (mer än dåtiden). Hon var ensamstående, hade 4 barn med tre pappor (första ska ha kommit till världen genom våldtäkt, andra och tredje har samma pappa, som dog tidigt och fjärde har inte ens han själv någon aning om vem som är far). Hon jobbade inom på vårdhemmet (äldrevården), samtidigt som hon hade en egen rörelse inom klädsömnad.
ja att det är en helt annan samhälsstruktur i dag är sant men det handlar ju om att kunna välja själv vad man vill gjöra när man nu kan välja.
DET var det som kvinnor kämpade för.