Inlägg från: Ella26 |Visa alla inlägg
  • Ella26

Knöl i halsen!!

Hejsan.
    Jag har några frågor, är ganska rädd kan jag säga.

För ca 1 månad sedan fick jag något som jag trodde var halsfluss. Har fruktansvärt svårt att svälja några veckor, men gick så småningom bort med rätta halstabletter.
    För ca 2 veckor sedan kikade jag ner i min hals då jag upptäckte en irritation i halsen, precis som om jag hade slembildning i halsen som aldrig gick att svälja ner.
    Då upptäckte jag en knöl på vänstra sidan av svalget. Denna knöl sträcker sig ut mot struplocket och har blivit större. Har enormt svårt att svälja, bara att dricka går knappt. Har också svårt att tala, kan inte uttala orden lika tydligt längre. Knölen har också vuxit... Toppen på knölen är vit. Min mor märkte också att jag fått små knutor på andra sidan av svalget..... Men de är ännu så pass små att de inte växt "ut"....

Har de senaste veckorna också haft frossa på nätterna.- dock ej varje dag.. Har ej feber eller är inte förkyld. Har kollat upp på internet vad det kan vara och symtomen är samma som cancer i svalget, Hodgekins sjukdom eller Struma. Har dock inte överskott av sköldkörtelhormon, utan precis tvärtom- ett underskott.
    Denna knöl är ca 2,3 cm lång och liknar brosk och står rätt ut och växer nu snart över struplocket. Har också märkt lite värk i vänstra örat och käken.......
    Ska ringa läkaren direkt på måndag morgon. Men är så himla rädd över att det kan vara cancer..... Några tips på vad det kan vara????

• Svar på tråden Knöl i halsen!!
  • Ella26

ska också säga att halsen o svalget är alldeles rött o svullet..

• Ella26

varböld, men hur kan det uppstå så helt plötsligt? Med tanke på att andra sidan av svalget också börjar få knutor så känns det inte riktigt som det stämmer...... Ahh tackar för tipsen..

• Ella26

Hehe jo infektion har jag ju tyvärr... Kommer inte ihåg hur länge jag haft den dock med tanke på att jag hela tiden trodde det var slemklumpar jag hade i halsen som jag ej fick ner.

• Ella26

Jag får vänta tills imorgon eller värsta fall på måndag, då detta ej anses som akut, kommer de bara skicka hem mig igen. Har nämligen jobbat på akuten i min hemstad så jag vet hur det fungerar =) ... Åker direkt på måndag morgon till vårdcentralen!

• Ella26

Gud i himmel vad ont det gör i halsen.. Kan knappt svälja mitt eget saliv ens.....Rynkar på näsan

• Ella26

Ja jag har tid imorgon kl 08.00
    Det är märkligt, för jag märker att efter varje dag som går, växer denna knöl med ca 1 cm....... Under natten har halsen blivit ännu mer svullen , röd och denna knut har växt. Att äta är det inte på tal om nu.

• Ella26
      Fick sitta o vänta i över 3 timmar på vårdcentralen... Kom dit o ville beställa tid o en SSK tittade mig i halsen o sa oj då det ser inte bra ut, så hon sa att jag kunde sitta i väntrummet så länge. Den doktorn jag skulle ha hade inte börjat än så jag fick vänta på henne i säkert 40 min........
    När jag väl kom in berättade jag hur det låg till och hon tittade i min hals, hon tyckte det såg väldigt illa ut men sa HÖR O HÄPNA att det kunde bero på matrester som hade fastnat.... SER JAG UT SOM ETT MARSVIN SOM SAMLAR MAT I MUNHÅLORNA??? ........ jag menar, skämtar du med mig eller.

Fick sitta ner utanför labbet o sedan ta halsprover..... o ännu mer väntan..... fick smått panik när sjuksköterskan sedan sa att proverna var negativa- alltså inte visade på något..........
    Fick sedan gå ut o vänta igen när hon skulle ringa upp till sjukhuset o tala med en överläkare om mina symtom. Enligt honom visar sig inte alltid bakterierna i halsen på prover.

Kände mig som ett jävla cirkusdjur när sedan denna kvinna försökte ta foto med sin mobilkamera för att skicka en bild till läkaren på min hals...... Men det gick inte..... Gör man verkligen så som sjuksköterska, eller i överhuvudtaget.... Är inte det gränsöverskridande?? Kändes som hon inte kunde någonting o inte visste vad hon pratade om.... Hon la sin hand på min panna och böjde bak huvudet o försökte ta foto...... Var jag på Zoo eller vad var det frågan om???????heheh

Iallafall, fick pencillin utskrivet för infektion. 3 tabletter om dagen, men måste tillbaka till henne igen nästa fredag. Om det blev värre skulle jag till akuten.. Hade hellre velat bli skickad till sjukhuset, för det kändes väldigt amatörmässigt av henne att dra slutsatsen till att det var pga matrester jag såg ut som jag gjorde.
    De på labbet sa dock att det är många med halsproblem, halsfluss, problem med mandlarna sedan juni månad som kommit till dom...... De sa också att det hördes på min röst att något var fel, då det låter "tjockt"...
    Det som oroar mig är att de inte vet vad jag har.. Hela syftet med ett läkarbesök är ju att få behandling och veta vad man har. Frågade sjuksköterskan om det kunde vara strupcancer, men hon förklarade att det inte syns när man har det. Så internet och alla mina medicinböcker har fel då? Fattar inte.... Ville ju veta vad som är fel. 
    Ska dit igen nästa vecka för en uppdatering om det blivit bättre/sämre.
    ursäkta alla klagomål- klistrade in texten ifrån min hemsida heheGlad
  • Ella26

Hoppsan här var det visst många svar :)
    Har nu tagit antibiotika i 6 dagar, kan glädjeligen säga att det blivit över 90% bättre. Mandlarna är inte alls svullna mer och knölen jag hade i halsen är i stort sett obefintlig..... Kan svälja som vanligt och min normala röst har kommit tillbaka =)
    Efter ca 2-3 veckors av helvete, är detta ett otroligt skönt resultat..... Ska dock ta kuren i 4 dagar till, sen åter till läkaren för återträff.

Svar på tråden Knöl i halsen!!