• aussibaby

"Pojkar och flickor är olika" reklam. Vad tycker ni?

Denna reklam går just nu på Australiensisk tv. Vad tycker ni om den?
    ">

Jag tycker att den är hemsk och verkligen cementerar könsroller på ett sätt som jag inte uppskattar.
    ">
    Det känns som om den bidrar till ett samhälle där man ser till skillanderna mellan könen snarare än likheterna barn emellan. Kanske jag överreagerar?

Vad tycker ni? Överreagerar jag eller påverkar detta ett samhälle och dess medborgare? 

• Svar på tråden "Pojkar och flickor är olika" reklam. Vad tycker ni?
  • Millicent

Kräks på den!

Ja pojkar och flickor är olika - mellan benen. Det är ju därför blöjorna är olika. Helt ok.

Hur de kom fram till att skillnaden satt i vilka böcker man läser, vad man leker och vilka färger man har förstår jag inte. Och är det där skillnaderna ligger så kan ju blöjorna vara lika för alla då.

• lilla smultron

Åh gode gud vad hemsk!!!!!!!!!!!

• annniel

Ja, du överreagerar, pojkar har snopp så att det finns olika blöjor är väl inget att hänga upp sig på.

Herregud, denna hysteri....det är inte fel att det finns könsroller, felet är hur man ser på rollerna.  Man kommer alltid att hamna i olika fack pga utseende mm, det går inte komma ifrån.

Du idiotförklarar dig själv och andra föräldrar genom att säga att du/vi inte klarar av att uppfostra våra barn med inställningen att alla är lika mycket värda utan genus-hysterin. Att vi istället måste sudda ut gränserna mellan könen, det skall nu heta "barnet" istället för "flickan" eller "pojken". Att behöver klä våra barn i könsneutrala kläder, annars kanske inte flickan får samma möjligheter i livet mm. Precis som att jag inte klarar av att uppfostra min flicka till att alltid utgå ifrån att hon får ta för sig och har lika stor rätt som alla andra utan att kalla henne "hen". 

Vi har blivit såååå extrema i Sverige. Nu får man heller inte säga till sina barn att dom är "fina". Näe då kanske dom växer upp med tron att utseendet är viktigast. För vi klarar ju själva inte av att uppfostra dem till att det är hjärta och hjärna som är viktigast. Snart är det väl politiskt korrekt att inte borsta håret på våra barn..för vad sänder det för signaler...jo att frisyren är viktigast i livet...

Nej jag inte inte missförstått debatten (som ni genus-hysteriska alltid vill få det till) jag tycker den är idiotisk.

• aussibaby
    annniel skrev 2011-09-04 13:59:45 följande:
    Ja, du överreagerar, pojkar har snopp så att det finns olika blöjor är väl inget att hänga upp sig på.

Herregud, denna hysteri....det är inte fel att det finns könsroller, felet är hur man ser på rollerna.  Man kommer alltid att hamna i olika fack pga utseende mm, det går inte komma ifrån.

Du idiotförklarar dig själv och andra föräldrar genom att säga att du/vi inte klarar av att uppfostra våra barn med inställningen att alla är lika mycket värda utan genus-hysterin. Att vi istället måste sudda ut gränserna mellan könen, det skall nu heta "barnet" istället för "flickan" eller "pojken". Att behöver klä våra barn i könsneutrala kläder, annars kanske inte flickan får samma möjligheter i livet mm. Precis som att jag inte klarar av att uppfostra min flicka till att alltid utgå ifrån att hon får ta för sig och har lika stor rätt som alla andra utan att kalla henne "hen". 

Vi har blivit såååå extrema i Sverige. Nu får man heller inte säga till sina barn att dom är "fina". Näe då kanske dom växer upp med tron att utseendet är viktigast. För vi klarar ju själva inte av att uppfostra dem till att det är hjärta och hjärna som är viktigast. Snart är det väl politiskt korrekt att inte borsta håret på våra barn..för vad sänder det för signaler...jo att frisyren är viktigast i livet...

Nej jag inte inte missförstått debatten (som ni genus-hysteriska alltid vill få det till) jag tycker den är idiotisk.

Jag tycker att du överreagerar nu. Det jag funderar på är hur det påverkar alla som lever i ett samhälle hur vi gruperar oss och gör vissa saker mer passadne för pojkar och andra för flickor. Om vi istället kunde se till hur individen utvecklas och vad de vill göra så tror jag att det vore bättre för alla.
    Mina funderingar kring just den här reklamen är ju just om detta påverkar oss negativt eftersom den egentligen inte pekar ut det ena som bättre.
    Men, jag tycker definitivt att det är fånigt att dra upp skillnader i färg eller bokval när det i det här fallet handlar om hur de är olika i könsorgansavdelningen. 
  • aussibaby
    Millicent skrev 2011-09-04 13:58:09 följande:
    Kräks på den!

Ja pojkar och flickor är olika - mellan benen. Det är ju därför blöjorna är olika. Helt ok.

Hur de kom fram till att skillnaden satt i vilka böcker man läser, vad man leker och vilka färger man har förstår jag inte. Och är det där skillnaderna ligger så kan ju blöjorna vara lika för alla då.
    Ja, jag förstår faktiskt inte varför det känns som viktigt att ta upp alla andra skillnader som reklammakaren tycker att det finns när det egentligen inte påverkar blöjorna.
  • annniel
    aussibaby skrev 2011-09-04 14:04:23 följande:
    Jag tycker att du överreagerar nu. Det jag funderar på är hur det påverkar alla som lever i ett samhälle hur vi gruperar oss och gör vissa saker mer passadne för pojkar och andra för flickor. Om vi istället kunde se till hur individen utvecklas och vad de vill göra så tror jag att det vore bättre för alla.
    Mina funderingar kring just den här reklamen är ju just om detta påverkar oss negativt eftersom den egentligen inte pekar ut det ena som bättre.
    Men, jag tycker definitivt att det är fånigt att dra upp skillnader i färg eller bokval när det i det här fallet handlar om hur de är olika i könsorgansavdelningen. 
    Dom försöker bara säga att pojkar och flickor är olika. Get over it!

Men inget av det där skulle spela någon roll ifall alla skulle uppfostra sina barn att alltid tänka att alla är lika mycket värda vare sig dem är flicka eller pojke, eller svart eller vit, tjock eller smal. Men eftersom vi föräldrar tydligen inte klarar av detta så måste vi ha genus-dagis. Suck!
  • Millicent
    annniel skrev 2011-09-04 14:13:55 följande:
    Dom försöker bara säga att pojkar och flickor är olika. Get over it!

Men inget av det där skulle spela någon roll ifall alla skulle uppfostra sina barn att alltid tänka att alla är lika mycket värda vare sig dem är flicka eller pojke, eller svart eller vit, tjock eller smal. Men eftersom vi föräldrar tydligen inte klarar av detta så måste vi ha genus-dagis. Suck!
    Du kan ju inte ha förstått någonting. Det är lika ok att vara klädd i blått och gilla traktorer som att vara klädd i rosa och gilla prinsessor. Där är vi överens. Vi är sannolikt inte överens om att det inte spelar någon roll om det är en pojke eller en flicka som har blått och gillar traktorer.

Om man råkar vara pojke och gilla rosa klänningar så får man höra att det är fel ifall alla är så snäva att de tänker att rosa och prinsessor är för tjejer. Jag tycker inte att folk ska vara så snäva att de reagerar med förvåning eller avsmak när en pojke ger uttryck för vad han tycker om ifall det är rosa och nagellack, prinsessor och att sitta och leka stilla, stilla.

Vad man har för förväntningar på sig styr hur man uppfattar sig själv och hur man beter sig. Vi har allt att vinna på att bredda könsrollerna. Inte att snäva in dem. Det är bra att förvänta sig att pojkar är omhändertagande, lugna och kan lyssna. Det är bra att förvänta sig att flickor ropar, springer och är starka. Låt barn vara som de är istället för att tala om för dem hela tiden att de är si eller så och passar bäst i det hörnet utifrån vad de har mellan benen. 

Med ett öppet sinne som inte envist klänger sig fast vid att flickor är si och pojkar är så så kan man lättare möta barnen där dom är och för vilka de är. Istället för med förvåning för att de inte uppfyller det man förväntar sig av dem eller tycker att de borde. Man har inget att vinna på att skicka signaler till pojkar och flickor om hur de borde vara för att få tillhöra sitt kön.
  • aussibaby

Vad man har för förväntningar på sig styr hur man uppfattar sig själv och hur man beter sig. Vi har allt att vinna på att bredda könsrollerna. Inte att snäva in dem. Det är bra att förvänta sig att pojkar är omhändertagande, lugna och kan lyssna. Det är bra att förvänta sig att flickor ropar, springer och är starka. Låt barn vara som de är istället för att tala om för dem hela tiden att de är si eller så och passar bäst i det hörnet utifrån vad de har mellan benen. 

Med ett öppet sinne som inte envist klänger sig fast vid att flickor är si och pojkar är så så kan man lättare möta barnen där dom är och för vilka de är. Istället för med förvåning för att de inte uppfyller det man förväntar sig av dem eller tycker att de borde. Man har inget att vinna på att skicka signaler till pojkar och flickor om hur de borde vara för att få tillhöra sitt kön.
    Jag håller så med om det du skriver, framförallt det jag citerat. Det är ofta svårt att se vad som är individens val och vad som blir som samhället och normen formar oss. 
    Jag tycker att det viktigaste är att uppvärdera alla egenskaper till lika bra, oavsett om de är traditionellt pojk eller flicksaker. Det blir så fel när det är toppen att ha en "grabbig" dotter, men hemskt och pinsamt att ha en "tjejig" son.
    Sen kämpar jag själv med att inte tycka att det är lite udda eller "fel" när min brorson klär sig i rosa princessklänning. Det är irriterande att jag inte känner likadant när jag ser min brorsdotter i riddarutstyrsel. Kanske med en generation till så kommer även det att kännas lika bra.Glad 
  • Kimmice

Alltså, jag brukar i ärlighetens namn inte bry mig så mycket.
    Kan förstå att blöjorna kan vara olika i modellen, men varför i hela friden måste hela reklamen vara uppdelad i blå och rosa? Till och med blöjorna de visar är blå och rosa i exemplet. Och att pojkar och flickor uppenbarligen inte ens läser samma böcker... Eh.
    Nej, jag tyckte den var jätte fjantig.
    Jag är ingen expert på reklamskapande men hade de inte bara kunnat haft barn i liknande färger, liknande lekar som gjorde samma sak och sedan säga att TROTS det är det ju faktiskt en skillnad, och därför har de gjort olika blöjor. Tungan ute Hade fungerat mycket bättre för mig!

• Veladis

Ja, fånig reklam.
    Min dotter var (och är) fö en fena på att kissa rakt fram fast hon är tjej. Det beror lite på trycket i blåsan också. Så de där blöjornba hade inte funkat rent fysiskt för henne. Har för mig att det fanns ngt liknande i Sverige när min lillebror var liten, men att de försvann ganska snabbt. Barn kissar olika oavsett kön också. För pojkar beror det ju lite på hur snoppen ligger. Och som sagt, trycket i blåsan. Bättre att ha bra uppsugningsförmåga i hela blöjan...

Fö kräks jag också på barn-reklam på TV-kanaler som Cartoon Networks etc (försöker undivka de kanalerna). Man med raspig röst berättar om cooooola, tuffa killgrejer och aktiva killar hoppar runt mot graffitibakgrund och visar "superfunktionerna med dubbelt så mycket action" på studsbollarna, miniskatboardsen etc. Sen i nästa inslag blir det plötsligt pling-plong-musik och en tillgullad kvinnoröst sjunger en fånig sång om hur man bara måste ääälska de små älvponnysarna/mjukiskatterna,bollformade djuren "för att de är så vackra" och så ser man två fnittriga sjuåringar med läppglans leka stillsamt med de pastellfärgade plastgrejerna, med en regnbåge i bakgrunden. Typ.
    Suck.

• Kimmice
    Veladis skrev 2011-09-04 15:28:06 följande:
    Fö kräks jag också på barn-reklam på TV-kanaler som Cartoon Networks etc (försöker undivka de kanalerna). Man med raspig röst berättar om cooooola, tuffa killgrejer och aktiva killar hoppar runt mot graffitibakgrund och visar "superfunktionerna med dubbelt så mycket action" på studsbollarna, miniskatboardsen etc. Sen i nästa inslag blir det plötsligt pling-plong-musik och en tillgullad kvinnoröst sjunger en fånig sång om hur man bara måste ääälska de små älvponnysarna/mjukiskatterna,bollformade djuren "för att de är så vackra" och så ser man två fnittriga sjuåringar med läppglans leka stillsamt med de pastellfärgade plastgrejerna, med en regnbåge i bakgrunden. Typ.
    Suck.
    Mår illa bara av att läsa, fy vad glad jag är över att i inte har dem kanalerna. Får nog av dem reklamerna när de går på TV-apparater i barnaffärerna. *ryser*
  • susa

Jahaaaa är det för att pojkar och flickor leker med olika saker som de behöver olika blöjor? Det har inte jag fattat förut

• lilla smultron
    susa skrev 2011-09-04 15:46:16 följande:
    Jahaaaa är det för att pojkar och flickor leker med olika saker som de behöver olika blöjor? Det har inte jag fattat förut
    Hahaaa!!
Svar på tråden "Pojkar och flickor är olika" reklam. Vad tycker ni?