Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Diska ett våffeljärn?!

Låt den stå ett tag bara så torkar den och sedan kan ni använda den.
    Inget kan ha gått sönder i den, det var ju bara vatten. Det är slöseri att slänga den.

• jaghopparhögt

Strunt i jordfelsbrytare och såna saker, låt järnet stå länge så är det helt säker. Du kan låta den stå i flera veckor så finns det garanterat inget vatten kvar sen.

• jaghopparhögt
    zygoma girl skrev 2011-09-04 22:52:45 följande:

OT men hur diskar ni era våffeljärn? Jag har alltid kört in dem under kranen och visserligen försökt undvika att blöta ner mer än själva våffelytorna men lite vatten kommer alltid in. Jag har helt enkelt utgått ifrån att de tål lite vatten.

Vi har haft samma våffeljärn i åtminstone 10 år och hittills har ingen ens fått en stöt, trots diskande under rinnande vatten åtskilliga gånger.

Jo precis så farligt är det inte, man får nog antagligen anstränga sig rejält om man vill ha in vatten i den.
  • jaghopparhögt
    Ayyla skrev 2011-09-04 22:51:59 följande:
    nä, det kanske är dumt att chansa, det är ett billigt järn så inte hela världen. Men hur kan man ha missat under sitt 26-åriga liv att man inte ska hälla vatten över elektriska apparater är ju för mig oförståeligt?? Jag frågade om han kunde tänka sig att diska tv:n, datorn eller micron. Då blev det tyst. :) 
    Men snälla det är ingen fara. Låt den stå i några dagar så är du 100% säker, jag lovar dig.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 22:56:56 följande:
    Jag hoppas du har en utbildning som täcker dina påståenden?
    Utbildning i våffeljärn?
    Man behöver inte göra saker svårare än det är. Det räcker gott och väl med lite logik och väldigt grundläggande kunskap om teknik.
    Vatten lämnar ingen beläggning efter sig som leder ström. Så när vattnet är borta så finns det ingen risk för kortslutning. Det finns inget som kan gå sönder av vattentrycket heller, det är ingen elektronik i i ett våffeljärn utan endast en strömkabel som sedan värmer upp järnet. Det fungerar precis som en vattenkokare.
    Det finns inget känsligt i den.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:09:31 följande:
    Vårt våffeljärn har dock termostat, vilken är hyfsat känslig. Och nej, vanligt vatten är självklart ingen fara för ett järn, men det är diskat med diskmedel och diskborste som jag antar inte var spritt ny. Man vet inte vad som kommit in innanför höljet, och en vanlig lekman är förmodligen inte kapabel till att avgöra när ett våffeljärn har torkat tillräckligt för att använda igen.

Jag tycker det är dumt att ge såna råd till någon som inte ens vet om det finns jordfelsbrytare eller inte i lägenheten.
    En termostat känslig? Vet du hur en sådan fungerar då? Vilka komponenter som finns?
    Om den vanliga lekmannen inte är helt tappad bakom en vagn så kan han rätt snabbt dra slutsatsen att det inte är någon fara. Det är ett våffeljärn, det är inte rocket science direkt.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:13:26 följande:
    Förmodligen inte mer än att jordfelsbrytaren löser ut om järnet inte torkat ordentligt. Men eftersom hon inte vet om hon har det eller inte så tycker jag det är jävligt dumt att komma med råd som att låta det stå ett dygn och sen köra på som vanligt.
    Då går antagligen säkringen om nu järnet inte har torkat på en vecka. Svårt att tänka mig att det finns något vatten kvar efter en vecka dock.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:16:22 följande:
    Men skärp dig. Jotack, jag vet hur en sådan fungerar, men eftersom ts uppenbarligen inte har någon större koll så anser jag att det är dumt att ge råd som går emot tillverkarens bruksanvisning, även om de är onödigt töntiga ibland.
    Vad är det som gör termostaten till en dödsfälla av lite vatten då?
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:19:56 följande:
    Mm. Men ponera att personen ställer våffeljärnet rakt upp och ner, det är dåligt ursköljt och därmed innehåller det både matrester, diskmedelsrester och vatten. Tror du att hon skulle öppna upp och kontrollera att det är torrt innan hon kopplar in och börjar steka våfflor? Nej, det är inte förenat med dödsfara om elen är korrekt dragen, men det är så jävla dumt att ge råd till personer som inte har koll och dessutom inte kunna belägga dem. Precis lika dumt som att ge medicinska råd utan att veta vad man pratar om.
    Men nu skulle hon ju vänta i några dagar? Då är det inte dåligt ursköljt.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:23:06 följande:
    Är det inte? Vad har graden av ursköljning(?) med antalet dagar att göra? Eller, vi kanske menar olika saker. Jag menar att om något är dåligt ursköljt så finns det diskmedelsrester och sånt kvar.
    Men det är inte farligt, det finns inget direkt ledande som inte dunstar bort i diskmedel. Och det är så försvinnande små mängder.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:28:15 följande:
    Nej, jag vet det. Jag hade öppnat upp järnet och kollat att det är torrt, alternativt helt enkelt kasserat det, och köpt nytt (eftersom det handlar om små summor och det är roligt att köpa nya grejer), men jag tycker fortfarande att det är oansvarigt att ge råd om el till folk som inte vet något om det.
    Varför det? Jag vet ju? Då är det väl bra att jag talar om för henne? Bättre det än att slänga och köpa ett nytt, sånt slit och slängbeetende är dåligt för miljön.
  • jaghopparhögt
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:31:46 följande:
    Men hon kan inte veta att du verkligen kan, eller om du gissar. Det är det som kan ge problem.
    Men snälla så kan man ju inte tänka, då får man ju slänga i princip allt man inte riktigt kan med själv.
  • jaghopparhögt
    Suck och suck skrev 2011-09-04 23:44:58 följande:
    Hur rengör ni det annars? Man värmer upp det lite och så torkar man av, har jag hört. Var länge sen jag hade ett våffeljärn, har fått ett nytt, men har inte prövat det än.
    Jag skulle nog värma upp det lite, med lite olivolja och sen torka om det är teflon. (Kan man ta lite diskmedel också? Eller då kanske våfflorna smakar diskmedel sen? Fast om man är duktig på att vattentorka av diskmedlet då?
    Låter väldigt omständigt om det är telflon, skillnad om det är gjutjärn.
Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!