• Ayyla

Diska ett våffeljärn?!

Min sambo gick tydligen inte ens att anförtro disken idag. Vi hade gjort våfflor och killen diskar av hela (det elektriska) järnet i diskhon med rinnande vatten. Min fråga är nu: vågar man ens sätta i det i eluttaget om några dagar och se om det funkar eller kan det bli kortslutning eller något annat farligt?

• Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!
  • La Lola

Jag skulle inte testa.
    Jag skulle slänga det o köpa ett nytt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Husis

Ställ det öppet och lutande, i flera dygn, tills det har torkat ur.
    När det är torrt igen är det ju ingen fara! 

• Ayyla
    Husis skrev 2011-09-04 22:30:29 följande:
    Ställ det öppet och lutande, i flera dygn, tills det har torkat ur.
    När det är torrt igen är det ju ingen fara! 
    Tror du det verkligen?
  • Husis

Vad skulle kunna vara farligt när det är torrt igen?

Det är ju bara när det är vatten kvar i som det kan bli överslag.
    Om något har blivit förstört i den nu, så kanske den inte funkar alls, men det lär ju knappast vara farligt. 

Som att torka mobiler sakta.... 

• Lindreas

Nej, jag skulle faktiskt inte använda den igen. Det kostar inte så mycket att köpa en ny, och man VET inte om något är trasigt inuti. Dumt att chansa.

• Ayyla
    Husis skrev 2011-09-04 22:38:56 följande:
    Vad skulle kunna vara farligt när det är torrt igen?

Det är ju bara när det är vatten kvar i som det kan bli överslag.
    Om något har blivit förstört i den nu, så kanske den inte funkar alls, men det lär ju knappast vara farligt. 

Som att torka mobiler sakta.... 
    Låter bra, då tar jag och provar om några dagar, och det är väl lugnt om man sätter den i jordad kontakt också va? Jag är inte så haj på det här med el och har därför stor respekt för el.
  • Lindreas
    Ayyla skrev 2011-09-04 22:42:03 följande:
    Låter bra, då tar jag och provar om några dagar, och det är väl lugnt om man sätter den i jordad kontakt också va? Jag är inte så haj på det här med el och har därför stor respekt för el.
    Har ni jordfelsbrytare så kan du ju testa.
  • Ayyla
    Lindreas skrev 2011-09-04 22:43:00 följande:
    Har ni jordfelsbrytare så kan du ju testa.
    Hur vet man om man har det? :) Bor i hyresrätt, och i köket är det ju jordade uttag, med två såna där metallpluppar på sidorna om uttaget.
  • Lindreas
    Ayyla skrev 2011-09-04 22:45:29 följande:
    Hur vet man om man har det? :) Bor i hyresrätt, och i köket är det ju jordade uttag, med två såna där metallpluppar på sidorna om uttaget.
    Det syns i centralen, alltså i proppskåpet som brukar sitta i hallen eller liknande. Förmodligen har du det, men om du inte är säker skulle jag inte stoppa i ett vattenskadat våffeljärn.
  • jaghopparhögt

Låt den stå ett tag bara så torkar den och sedan kan ni använda den.
    Inget kan ha gått sönder i den, det var ju bara vatten. Det är slöseri att slänga den.

Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!