Inlägg från: Lindreas |Visa alla inlägg
  • Lindreas

Diska ett våffeljärn?!

Nej, jag skulle faktiskt inte använda den igen. Det kostar inte så mycket att köpa en ny, och man VET inte om något är trasigt inuti. Dumt att chansa.

• Lindreas
    Ayyla skrev 2011-09-04 22:42:03 följande:
    Låter bra, då tar jag och provar om några dagar, och det är väl lugnt om man sätter den i jordad kontakt också va? Jag är inte så haj på det här med el och har därför stor respekt för el.
    Har ni jordfelsbrytare så kan du ju testa.
  • Lindreas
    Ayyla skrev 2011-09-04 22:45:29 följande:
    Hur vet man om man har det? :) Bor i hyresrätt, och i köket är det ju jordade uttag, med två såna där metallpluppar på sidorna om uttaget.
    Det syns i centralen, alltså i proppskåpet som brukar sitta i hallen eller liknande. Förmodligen har du det, men om du inte är säker skulle jag inte stoppa i ett vattenskadat våffeljärn.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 22:55:38 följande:
    Men snälla det är ingen fara. Låt den stå i några dagar så är du 100% säker, jag lovar dig.
    Jag hoppas du har en utbildning som täcker dina påståenden?
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:04:59 följande:
    Utbildning i våffeljärn?
    Man behöver inte göra saker svårare än det är. Det räcker gott och väl med lite logik och väldigt grundläggande kunskap om teknik.
    Vatten lämnar ingen beläggning efter sig som leder ström. Så när vattnet är borta så finns det ingen risk för kortslutning. Det finns inget som kan gå sönder av vattentrycket heller, det är ingen elektronik i i ett våffeljärn utan endast en strömkabel som sedan värmer upp järnet. Det fungerar precis som en vattenkokare.
    Det finns inget känsligt i den.
    Vårt våffeljärn har dock termostat, vilken är hyfsat känslig. Och nej, vanligt vatten är självklart ingen fara för ett järn, men det är diskat med diskmedel och diskborste som jag antar inte var spritt ny. Man vet inte vad som kommit in innanför höljet, och en vanlig lekman är förmodligen inte kapabel till att avgöra när ett våffeljärn har torkat tillräckligt för att använda igen.

Jag tycker det är dumt att ge såna råd till någon som inte ens vet om det finns jordfelsbrytare eller inte i lägenheten.
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:11:50 följande:
    Så vad menar du är det värsta som kan hända om ts skulle äta våfflor nästa vecka och använda samma våffeljärn?
    Förmodligen inte mer än att jordfelsbrytaren löser ut om järnet inte torkat ordentligt. Men eftersom hon inte vet om hon har det eller inte så tycker jag det är jävligt dumt att komma med råd som att låta det stå ett dygn och sen köra på som vanligt.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:14:45 följande:
    En termostat känslig? Vet du hur en sådan fungerar då? Vilka komponenter som finns?
    Om den vanliga lekmannen inte är helt tappad bakom en vagn så kan han rätt snabbt dra slutsatsen att det inte är någon fara. Det är ett våffeljärn, det är inte rocket science direkt.
    Men skärp dig. Jotack, jag vet hur en sådan fungerar, men eftersom ts uppenbarligen inte har någon större koll så anser jag att det är dumt att ge råd som går emot tillverkarens bruksanvisning, även om de är onödigt töntiga ibland.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:16:35 följande:
    Då går antagligen säkringen om nu järnet inte har torkat på en vecka. Svårt att tänka mig att det finns något vatten kvar efter en vecka dock.
    Mm. Men ponera att personen ställer våffeljärnet rakt upp och ner, det är dåligt ursköljt och därmed innehåller det både matrester, diskmedelsrester och vatten. Tror du att hon skulle öppna upp och kontrollera att det är torrt innan hon kopplar in och börjar steka våfflor? Nej, det är inte förenat med dödsfara om elen är korrekt dragen, men det är så jävla dumt att ge råd till personer som inte har koll och dessutom inte kunna belägga dem. Precis lika dumt som att ge medicinska råd utan att veta vad man pratar om.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:17:31 följande:
    Vad är det som gör termostaten till en dödsfälla av lite vatten då?
    Jag har inte sagt att det blir en dödsfälla, sluta tönta er!
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:19:50 följande:
    Så vad är det nu för farligt som kan hända? Som dessutom är så farligt att man måste ha utbildning för att uttala sig om situationen??
    Vem har sagt att det är farligt? Jag har redan sagt vad jag tycker om folk som ger råd efter eget huvud, särskilt till personer som inte har koll.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:21:49 följande:
    Men nu skulle hon ju vänta i några dagar? Då är det inte dåligt ursköljt.
    Är det inte? Vad har graden av ursköljning(?) med antalet dagar att göra? Eller, vi kanske menar olika saker. Jag menar att om något är dåligt ursköljt så finns det diskmedelsrester och sånt kvar.
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:23:30 följande:
    Och i inlägget längre ner hävdar du att du inte sagt att det är en dödsfälla. Hur går detta ihop???

Så vad är det nu för farligt som kan hända? Som dessutom är så farligt att man måste ha utbildning för att uttala sig om situationen??
    Oj jösses... Nu tror jag att jag slutar diskutera med dig. Såg du ens vad du markerade?
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:25:47 följande:
    Öööh, har du inte koll på vad du själv säger??
    Det är du som hävdar att det kan bli en "dödsfara", hur ska du ha det??
    Lägg ner. Jag sa att det INTE är förenat med dödsfara, testa att läsa igen är du snäll.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:25:51 följande:
    Men det är inte farligt, det finns inget direkt ledande som inte dunstar bort i diskmedel. Och det är så försvinnande små mängder.
    Nej, jag vet det. Jag hade öppnat upp järnet och kollat att det är torrt, alternativt helt enkelt kasserat det, och köpt nytt (eftersom det handlar om små summor och det är roligt att köpa nya grejer), men jag tycker fortfarande att det är oansvarigt att ge råd om el till folk som inte vet något om det.
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:27:37 följande:
    Fortfarande, vad är det som gör så att hon inte kan prova göra våfflor om en vecka med samma våffeljärn?
    Tror jag redan svarat på det. Eller så har jag inte det, utan det var jaghopparhögt som gjorde det. Säkringen går. Inte svårare än så, förhoppningsvis, men som jag skrivit flera gånger, det är onödigt, om personen som ställer frågan inte ens vet om hon har jordfelsbrytare eller inte. Det får mig att anta att personen inte har särskilt mycket koll alls och därmed väljer jag att ta det säkra före det osäkra och råda henne till att låta bli att använda det alls.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:30:54 följande:
    Varför det? Jag vet ju? Då är det väl bra att jag talar om för henne? Bättre det än att slänga och köpa ett nytt, sånt slit och slängbeetende är dåligt för miljön.
    Men hon kan inte veta att du verkligen kan, eller om du gissar. Det är det som kan ge problem.
  • Lindreas
    knattar skrev 2011-09-04 23:38:07 följande:
    Lindreas skrev 2011-09-04 23:29:57 följande:
    Tror jag redan svarat på det. Eller så har jag inte det, utan det var jaghopparhögt som gjorde det. Säkringen går. Inte svårare än så, förhoppningsvis, men som jag skrivit flera gånger, det är onödigt, om personen som ställer frågan inte ens vet om hon har jordfelsbrytare eller inte. Det får mig att anta att personen inte har särskilt mycket koll alls och därmed väljer jag att ta det säkra före det osäkra och råda henne till att låta bli att använda det alls.
    För en del är inte ett våffeljärn en liten summa, för en del är det inte roligt att handla. 
    Jag tycker att det är oansvarigt att uppmana till ett extremt onödigt konsumtionsbeteende.

Som att säga åt en person att slänga en hårfön som legat i garderoben.

Det kommer inte hända något mer än att säkringen går i värsta fall. Varför ska ts slänga ett förmodligen väldigt fungerande våffeljärn?
    Men okej, glöm släng-delen, ring och fråga tillverkaren vad de rekommenderar! Och du kommer med en larvig jämförelse. Jag förutsätter, enligt vad jag läst av ts, att hon inte har så stora kunskaper om elektronik, och därför anser jag att hon i så fall ska vända sig till någon som hon faktiskt kan lita på, någon fysisk person med kunskaper om just liknande fall. Om hon nu inte vill slänga det.
  • Lindreas
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:35:34 följande:
    Men snälla så kan man ju inte tänka, då får man ju slänga i princip allt man inte riktigt kan med själv.
    Eller vända sig till en fysisk person, som kan hjälpa henne...
  • Lindreas
    Suck och suck skrev 2011-09-05 15:14:13 följande:
    Sambon sa att man kan få en stöt, även om vattnet torkat, om man diskat under rinnande vatten. Det för att något kan gått sönder i den. (sambon utbildar elektriker), men han skulle ändå använda den . FAst det skulle inte jag!
    Nej jag hade nog slängt ut både sambon och våffeljärnet jag. För jag tycker det låter lite klumpigt att diska det under rinnande vatten.
    INGA elektriska apparater under rinnande vatten. Det är det som gäller. Som du också säger ts.
    Oj, säg inte så, då får du på  moppo av folk här, det är HELT ofarligt att använda ett våffeljärn som man diskat under rinnande vatten... De flesta är väl gjorda i plast som inte leder ström, och säkringen går ju förhoppningsvis, men jo, jag hade nog gjort som du, eller lämnat över våffeljärnet till pappa (elektriker) och låtit honom titta på det.
  • Lindreas
    Suck och suck skrev 2011-09-05 16:10:26 följande:
    Jag hade också överlåtit våffeljärnet åt sambon. Han gör saker där det till och med finns risker att han kan få en stöt. Men han är medveten, och vet vad han håller på med, till skillnad från mig. Jag vågar inte utsätta mig för handlag med saker där det finns en risk att jag får en stöt. Jag tycker det är obehagligt med stötar.
    Jag också. Sånt lämnar jag till pappa och lillebror, eller maken, för den delen, som jobbar med elektronik. Däremot, vilket jag sagt flera gånger i tråden redan, tycker jag det är dumt att ge ett sånt råd till någon okänd på nätet, som andra gjort. Visst, frågar jag pappa så får jag säkert samma råd, låt det torka några dagar och prova sen, men han vet ju vad jag kan. Ts har själv sagt att hon har dålig koll på el, då tycker jag man ska ge säkra råd.
Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!