Inlägg från: Suck och suck |Visa alla inlägg
  • Suck och suck

Diska ett våffeljärn?!

Hur rengör ni det annars? Man värmer upp det lite och så torkar man av, har jag hört. Var länge sen jag hade ett våffeljärn, har fått ett nytt, men har inte prövat det än.
    Jag skulle nog värma upp det lite, med lite olivolja och sen torka om det är teflon. (Kan man ta lite diskmedel också? Eller då kanske våfflorna smakar diskmedel sen? Fast om man är duktig på att vattentorka av diskmedlet då?

• Suck och suck
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 23:48:30 följande:
    Låter väldigt omständigt om det är telflon, skillnad om det är gjutjärn.
    Gjutjärn som du sätter på spisen? Jag tänkte att jag kanske skulle velat ha ett sånt. DÄR är det ju bara att diska som en vanlig stekpanna ju.
  • Suck och suck

De brukar rekommendera att man torkar av, rengör själva ytorna. Utanför själva området där våfflorna legat kan man ta och gnugga med diskmedel. Men sen rekommenderar de att man ska höra av sig till tillverkaren och fråga.

• Suck och suck

Sambon sa att man kan få en stöt, även om vattnet torkat, om man diskat under rinnande vatten. Det för att något kan gått sönder i den. (sambon utbildar elektriker), men han skulle ändå använda den . FAst det skulle inte jag!
    Nej jag hade nog slängt ut både sambon och våffeljärnet jag. För jag tycker det låter lite klumpigt att diska det under rinnande vatten.
    INGA elektriska apparater under rinnande vatten. Det är det som gäller. Som du också säger ts.

• Suck och suck
    Lindreas skrev 2011-09-05 16:02:44 följande:
    Oj, säg inte så, då får du på  moppo av folk här, det är HELT ofarligt att använda ett våffeljärn som man diskat under rinnande vatten... De flesta är väl gjorda i plast som inte leder ström, och säkringen går ju förhoppningsvis, men jo, jag hade nog gjort som du, eller lämnat över våffeljärnet till pappa (elektriker) och låtit honom titta på det.
    Jag hade också överlåtit våffeljärnet åt sambon. Han gör saker där det till och med finns risker att han kan få en stöt. Men han är medveten, och vet vad han håller på med, till skillnad från mig. Jag vågar inte utsätta mig för handlag med saker där det finns en risk att jag får en stöt. Jag tycker det är obehagligt med stötar.
  • Suck och suck
    Barbabok skrev 2011-09-06 11:53:57 följande:
    Skulle aldrig slänga, diskar också emellanåt! Bara det får torka ur ordentligt däremellan.

/läst en del el samt gift med elektriker  
    Är du gift med en elektriker som tycker det är okej att diska elektriska apparater under rinnande vatten?
Svar på tråden Diska ett våffeljärn?!