• Jennifer 060828

Hur stora är era 5-åringar? Se min jämförelse...

Min dotter blev 5 år, nu den 28 augusti. Hon väger 19 kg och är ca 107 cm lång. 
    Grejen är att min bästa kompis dotter väger 30 kg och är 122 cm lång..  Denna flicka är 1 månad äldre
    Är det min dotter som är liten eller bara normal? Eller bästa vännens dotter som är stor eller normal?

Det är ju lite skillnad.. 

• Svar på tråden Hur stora är era 5-åringar? Se min jämförelse...
  • Gurkburken

Jag kan ju bara genom att jämföra mina egna barn visa att det skiljer sig en hel del (dock inte lika mycket som mellan ditt och kompisens barn).

Vid 5 års ålder,
    Barn 1: Flicka 115 cm lång 20 kg
    Barn 2: Pojke 113 cm lång 21 kg.
    Barn 3: Pojke 106 cm lång ~17 kg  (fyller 5 om en månad).

Jag tycker att min yngsta kille känns "väldigt" liten Flört men han ligger väl ca en kurva under medel medan dottern vid samma ålder låg ungefär en kurva över medel.

• Darling06

Ojoj.. Min 5 åring är nog sjuuuuuukt stor för sin ålder med sina strax över 130 cm och 30 kg..
    Blir fotomodell av henne sen ;) hihi..

• anlito77

Min dotter är 5 nu precis, och var 113 cm och vägde 17,8 kg. Lite längre än hon är tung. tycker din dotter låter helt normal. Kompisen däremot, hon är stor! En släkting till mig en pojke på 7,5 år väger 37 kg och är drygt 130 cm lång och honom har de remitterat till överviktsenheten....

• Jojo7777

Blir så ledsen när jag läser sånt här..... Som mamma till en för tidigt född flicka har jag lärt mig att inte jämföra. Idag är hon 3 år,har en lillebror som är av en annan storlek och båda är helt normala! 

Din dotter är väl den hon är, är hon frisk och glad och mår bra? Fokusera på din kärlek till henne istället för att jämföra....!!!!  

• cosinus

Min dotter var vid 5 år 105.5 cm och 16.7 kg

Har ingen vikt och längd på sonen vid precis 5 år men gissar att han var drygt 110 cm och 17 kg. Han växer iaf mitt på den tjocka längdkurvan men ligger typ 1.5 kurva under på vikten.

Alla andra (har 4 barn) är under på både vikt och längd.

• cosinus
    Jojo7777 skrev 2011-09-21 22:09:41 följande:
    Blir så ledsen när jag läser sånt här..... Som mamma till en för tidigt född flicka har jag lärt mig att inte jämföra. Idag är hon 3 år,har en lillebror som är av en annan storlek och båda är helt normala! 

Din dotter är väl den hon är, är hon frisk och glad och mår bra? Fokusera på din kärlek till henne istället för att jämföra....!!!!  
    Fast varför får man inte jämföra om man tycker det är intressant. Jag har en son som är 3.5 som ligger under -2 kurvan på längden och på -3 på vikten. Han har tidigare legat en bra bit under nedersta kurvan på vikten men nu tagit ikapp lite.

Han kan fortfarande ha strl 86 på vissa kläder och och är ikappväxt av samtliga på dagis som är drygt 1 år yngre. Men jag tycker det är jätteintressant att jämföra och se hur stor andra i hans ålder är och hur gamla de är som nu växer ikapp. Tycker också det är intressant hur mycket det skiljer i när han och hans storebror haft kläderna. Många bodys som storebror hade har han inte ens använt för han hade inte body när han var så gammal. Han hade också strl 68 när han började dagis vid 1.5 år och jag behövde aldrig märka några kläder för det var liksom inget snack om vem som ägde dem.

Det är ju ingen tävling vem som har varken störst, minst eller normalast unge, men däremot tycker jag det är intressant med de skillnader som finns och jag har tillräcklig simultankapacitet för att både ha kärlek till mina barn och jämföra.
  • iolanthe

Äldsta blev 5 i augusti och är 106 cm och väger 16 kg. Så jag tycker ju att din dotter är normalstorlek.

• skånegås

Min son 5 år och 2 mån var i veckan 115,5 cm och ca 21,5kg. Själv vägde jag 32 och var 132 cm då jag var 6 år. I ettan var jag uppe i 37-38kg... så det är olika. Som vuxen är jag dock rätt normal... även om jag väger några kg för mycket nu efter 4:e barnet...

• Oliviahh

Min systers dotter är 5 år, 108 cm och väger runt 16,5 skulle jag gissa på! :)

Svar på tråden Hur stora är era 5-åringar? Se min jämförelse...