• Anonym

Hur raka sig där nere på bästa sätt?

Alla ni kvinnor som rakar er, hur gör ni detta på bästa sätt för att slippa komplikationer av olika slag? Med komplikationer menar jag hårsäcksinflammation (som blir till finnar och det gör ont) sår osv.
    Nu senast rakade jag och fick inflammation på 2 ställen, men tror det var hyveln det var fel på. den var inte vass nog. Och med detta så har nog min nuvarande svampinfektion uppkommit. Brukar annars inte ha svamp, bara vid graviditet.
    Hur gör ni? Byta rakblad inför varje gång vid intimrakning är väll något att tänka på, och se till att det är mycket lödder. Men det funkar inte alltid ändå..

Hur går det för er? Vad har ni råkat ut för? Och vad är era bästa tips?
    Vill inte sluta raka heller, trivs bäst så.. 

• Svar på tråden Hur raka sig där nere på bästa sätt?
  • Anonym

lödder+min sambos rakhyvel av märket "gillette fusion"+babyolja som efterbehandling. Aldrig fått sår, röda prickar eller inflammation. En gångs rakhyvlar passade mig inte så bra, då kunde jag få röda prickar. Viktigt är att man efterbehandlar med kräm eller olja efter rakningen.

• Tittij

Efter att ha fött barn så funkar inte rakning alls för mig. Får inflammation som blir som stora bölder! 
    Så numer är det vaxning som gäller.  

• Anonym
    Tittij skrev 2011-09-05 09:39:14 följande:
    Efter att ha fött barn så funkar inte rakning alls för mig. Får inflammation som blir som stora bölder! 
    Så numer är det vaxning som gäller.  
    Oj då!! Det lät inte alls bra! Ja jag börjar misstänka att jag är super känslig nu efter 2 barn. Rakhyveln måste vara av det vassaste laget och det ska vara massor av lödder. Men hur funkar vaxningen? Är inte den lika "skadlig" mot huden som rakning? Gör du det själv eller?
  • Anonym (Sprit)

Jag använder handsprit! Spritar helt enkelt på området efter jag har torkat mig ordentligt (annars blir bakterierna "instängda" mellan vattnet och spriten och ligger kvar). Innan jag började med detta så hade jag väldiga problem med hårsäcksinflamationer, hade från låren och uppåt. Men nu för tiden slipper jag det :)

Fick iden från sambon och rakvatten. Epiliering fungerar annars bra får mig.

• Anonym (håret borta)

Använder hårborttagningsmedel och avslutar med intimolja. Slipper den förhatliga stubben som kliar! (Ja... det står att man inte ska använda den där, men det funkar ju... och man får vara lite försiktig och undvika slemhinnorna och inte överskrida behandlingstiden)

• Anonym (zebran)

Jag undrar detsamma. Efter jag vart gravid så fick jag en MASSA bristningar på venusberget, heter det så? Så det ser liksom ut som en zebra med håret, massa långa kala fläckar där huden är supertunn, så när jag rakar så skär jag mig hela tiden. Har tänkt på att vaxa men kan man göra det när huden är så tunn där? Känns som hela huden skulle dragits sönder då? Tips tack!!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-05 09:32:02 följande:
    lödder+min sambos rakhyvel av märket "gillette fusion"+babyolja som efterbehandling. Aldrig fått sår, röda prickar eller inflammation. En gångs rakhyvlar passade mig inte så bra, då kunde jag få röda prickar. Viktigt är att man efterbehandlar med kräm eller olja efter rakningen.
    Jag tror jag en gång har använt en gillette rakhyvel för män, och tusan så bra den var! använde den dock bara för benen men ändå, riktigt bra resultat!! kanske ska investera en sån och använda även för intimrakning? vad kostar en sån? finns det en djungel av olika varianter som det gör för oss kvinnor. vill bara ha något simpelt, nåt som funkar och inte ger mig en massa svampinfektioner. det är sjukt ju! vill inte se ut som värsta busken där nere, man vill ju känna sig fräsch Glad
    Vaxning känner jag kan bli lite väl häftigt för mig, känns som jag skulle lyckas slita med mig hela underlivet på köpet. Så nää.. då är nog svamp i underlivet ett bättre alternativ, dock for now! Till jag kommer med en bättre lösning Skrattande Men fortsätt gärna skriva hur ni gör på bästa sätt, ideer föds ju faktiskt oss emellan Solig
  • Anonym
    Anonym (zebran) skrev 2011-09-05 14:43:59 följande:
    Jag undrar detsamma. Efter jag vart gravid så fick jag en MASSA bristningar på venusberget, heter det så? Så det ser liksom ut som en zebra med håret, massa långa kala fläckar där huden är supertunn, så när jag rakar så skär jag mig hela tiden. Har tänkt på att vaxa men kan man göra det när huden är så tunn där? Känns som hela huden skulle dragits sönder då? Tips tack!!
    Oj hihi! Det där lät faktiskt riktigt roligt. En "zebra" Skrattande
  • Anonym

jag använder nivea body oli först som lödder när jag rakar mig, sen har jag min gilette 5 hyvel som är bara till underlivet efter åt smörjer jag in mig med rfsu s gröna tub för hårsäckar efter rakning
    detta fungerar för mig.
    hade super problem med röda prickar och hårsäckar förut men sen jag börja använda 50% olja att raka mig med så har jag inga 

• Tittij
    Anonym skrev 2011-09-05 12:26:53 följande:
    Oj då!! Det lät inte alls bra! Ja jag börjar misstänka att jag är super känslig nu efter 2 barn. Rakhyveln måste vara av det vassaste laget och det ska vara massor av lödder. Men hur funkar vaxningen? Är inte den lika "skadlig" mot huden som rakning? Gör du det själv eller?
    Tycker inte min hud skadas. Nu senast blödde det ingenting alls från hårsäckarna. Annars kan det bli några röda prickar första gången man vaxar. Går på salong och det tar cirka 20 minuter.  Håller sig fräscht cirka en månad och man slipper stubben. Det växer ju upp nya mjuka hårstrån istället. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-05 16:34:45 följande:
    Jag tror jag en gång har använt en gillette rakhyvel för män, och tusan så bra den var! använde den dock bara för benen men ändå, riktigt bra resultat!! kanske ska investera en sån och använda även för intimrakning? vad kostar en sån? finns det en djungel av olika varianter som det gör för oss kvinnor. vill bara ha något simpelt, nåt som funkar och inte ger mig en massa svampinfektioner. det är sjukt ju! vill inte se ut som värsta busken där nere, man vill ju känna sig fräsch Glad
    Vaxning känner jag kan bli lite väl häftigt för mig, känns som jag skulle lyckas slita med mig hela underlivet på köpet. Så nää.. då är nog svamp i underlivet ett bättre alternativ, dock for now! Till jag kommer med en bättre lösning Skrattande Men fortsätt gärna skriva hur ni gör på bästa sätt, ideer föds ju faktiskt oss emellan Solig
    Finns att köpa överallt, priset är från 100 kr  och rakbladen också från 100.
  • Anonym (zebran)
    Anonym skrev 2011-09-05 16:35:30 följande:
    Oj hihi! Det där lät faktiskt riktigt roligt. En "zebra" 

Haha ja men jag ser faktiskt ut som en zebra :P Tråkigt som fan, ser inte bra ut med hår, och har jag inte hår så ser man dom fula bristningarna :(
  • Anonym (zebran)

Jag skulle vilja gå på salong och vaxa mig, men jag har sån sjuk behåring i röven plus att jag har hemorojder så jag skulle inte palla att visa upp mig...suck..

• Papayia

Måste fråga er modiga som vaxar fjöset på salong. Tar man bort allt då? Hur ligger man?

För övrigt har jag inga nya tips mer än att raka medhårs.

• Anonym (desivon)

rakar i duschen och torkar ordentligt, har sen på desivon, fungerar kanon bra. Fick tipset här på familjeliv Glad

• Anonym
    Anonym (desivon) skrev 2011-09-05 21:48:53 följande:
    rakar i duschen och torkar ordentligt, har sen på desivon, fungerar kanon bra. Fick tipset här på familjeliv Glad
    Ja det låter smart att använda desivon. Någon nämnde handsprit och det tror jag måste svida utav bara den? Vet inte aldrig provat.. känns lite läskigt..
  • sextiotalist

Eller bara gilla läget, en del hudtyper tål inte detta.
    För min del så har gjort det ett par gånger och min kropp har på alla sätt visat att den inte vill ha den behandlingen.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-09-06 08:01:35 följande:
    Eller bara gilla läget, en del hudtyper tål inte detta.
    För min del så har gjort det ett par gånger och min kropp har på alla sätt visat att den inte vill ha den behandlingen.
    Ja mycket möjligt... Speciellt nu efter när man har fått barn, då känner jag att jag är mkt känsligare för många saker än vad jag har vart tidigare. Och min hud är oerhört känslig! det är lustigt hur man kan förändras..
  • Tittij
    Papayia skrev 2011-09-05 21:01:23 följande:
    Måste fråga er modiga som vaxar fjöset på salong. Tar man bort allt då? Hur ligger man?

För övrigt har jag inga nya tips mer än att raka medhårs.
    Man tar bort så mycket man vil. En bikinivax tar bort det som är utanför troskanten.
    En brasiliansk vaxning ta bort allt hår, även det mellan skinkorna.. De flesta brukar spara en liten sträng för att inte bli helt bara.

Man ligger på en massagebädd typ. Får en liten handduk över det område som inte vaxas, sen viker man undan handduken en liten bit och vaxar det området osv. Eller så skiter man i handduken och bara kör på, när man inte längre bryr sig...  
Svar på tråden Hur raka sig där nere på bästa sätt?