Inlägg från: Anonym (soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (soc.)

Hur gör ni med märkeskläder?

Jag tycker det är viktigt att förhållanden och förutsättningar för det placerade barnet ska vara likvärdiga, och att ens nätverk är med i matchen när man har placerade barn. Det känns orimligt om de biologiska barnen ska få mycket mer och mycket bättre än de placerade barnen, även om det naturligtvis inte kan vara milimeterrättvisa. Om jag vore du skulle jag ta ett snack med farmor och andra i nätverket om att behandla barnen likvärdigt. Vill de skämma bort sin biologiska barnbarn, så anser jag att det är bättre att de gör de när de är ensamma genom att ta med barnet på tivoli eller såna saker.

• Anonym (soc.)

..och SÄRSKILT när det är en långtidsplacering som detta är. Tycker faktiskt lite synd om ert placerade barn. Se till att er släkt och ert nätverk förstår vad detta handlar om. Det handlar ju faktiskt om barn som är extra utsatt och som redan har en sorg i hjärtat.

• Anonym (soc.)

JAg tycker det är en rätt stor skillnad på att ett biologiskt barn får vissa "förmåner" genom att typ gå på bio med farmor. Det är inget som påverkar vardagen och vardagslivet på samma sätt om om det ena barnet tillskillnad från det andra har en helt annan status på kläder och annan standard. Där måste man ta ett snack med farmor. Farmor kanske inte har råd att köpa svindyra saker till alla barn, men se till att hon och andra fattar att då får man kanske köpa nåt mindre dyrt till alla barnen istället. Jag jämför med min familj, där det finns ett bonusbarn på min systers sida som bara bor varannan vecka. För mig är det fullkomlit självklart att jag inte gör någon skillnad på julklappar och födelsedagspresenter mellan honom och min biologiska systerdotter. Eller som när jag var barn fick mycket pengar av min biopappa, så delade jag de pengarna med min syster som inte hade nån pappa att få  julklapp av.Sunt förnut tycker jag,, som farmor i det här fallet verkar sakna. Ni behöver sätta ned foten gentemot farmor och säga att ni inte kommer att acceptera detta, samt även tala med ert biobarn om varför.

• Anonym (soc.)
    Anonym (?) skrev 2011-09-08 08:44:14 följande:
    jag arbetar som jourhem, och jag har inte läst hela tråden nu.
    Mina barn får andra saker än jourbarnen. Det är ju soc som betalar deras kläder, och det tillsåts inga utsvävningar. Har jag tonåringar, och de vill ha märkeskläder, får de spara av studiebidraget. Mina egna barn ska faktiskt inte behöva stå tillbaka, för att det ska vara lika.
    Vi har alltid gett dom vad de behöver, och ibland vill de ha märkesgrejer.
    Sen är det ju så att föräldrarna till jourplacerade barn som är under 18, fortfarande har ekonomiskt ansvar för sina barn om de arbetar.
    Om man vänder på det. och det kommer barn som HAR märkeskläder, ska jag då vara tvungen att köpa det till mina barn för att det ska vara rättvist?
    Ett tag nu, har det blivit en "innegrej" bland tonåringar att se till att bli placerade, då de tror att hos jourhem får man en helt ny graderob, löshår, ny mobil osv.
    Vill du TS köpa märkesgrejer till DINA barn, gör det. Ni är en familj som tar emot barn, ni får en liten summa till omkostnad. Sen vet man ju aldrig hur länge barnen stannar.
    Mina chefer tillåter en
    dast HM grejer, och bara så barnen klarar sig i klädväg.        
    Ärligt talat så tror jag att det är jävligt olämpligt att du har uppdrag som jourhem om du har inställningen att ungarna blir placerade för att det är "inne"

Sen är det också skillnad på jourplaceringar och långtidsplaceringar som i TS fall.
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2011-09-08 16:44:12 följande:
    Men vänta STOP NU!
    Det är INTE hon som anser det utan det går faktiskt en trend balnd tonåringarna att det är rätt ballt att vara placerad!
    Som sagt va tragiskt och soorgligt egentligen men så är det!
    Är väl i alla fall inget hon påstår!
    Så innan du går in och attackerar så läs först igenom det som skrivits!
    Och JA det är skillnad på jour och fast placering vilket hon också faktiskt säger!
    Eftersom hon talar om hur hon förhåller sig till ungdomar som placeras hos henne och i samma veva rättfärdigar särbehandling eftersom det är trendigt med placeringar, så anser jag inte att det är nåt fel på min läsförståelse. Jag kan garantera att inga ungdomar placeras för att det är trendigt. Om en ungdom uttrycker att de inte vill bo hemme så FINNS det en problematik som barnet behöver hjälp med, antingen hos familjen, ungdomen själv eller hos båda. Och om man då har som yrke att ta emot placerade barn så är det skrämmande att man är så ignorant att man talar om att det enbart handlar om att det är "ballt" och att man gör detta för att man vill få ny mobiltelefon. Ni bör se över er attityd. Jag inser att familjhem ju egentligen "bara" är helt vanliga familjer som egentligen inte förväntas ha några specialkunskaper, utan enbart ett varmt hem och en vilja att hjälpa till, men lite basala kunskaper kan man ju ändå förvänta sig.

Och jag har verkligen svårt att se hur man ur en rent medmänsklig synvinkel kan sitta på julafton och se hur ett placerat barn, som kanske saknar fungerande nätverk får nöja sig med en torftig HM-tröja i julklapp samtidigt som de biologiska barnen överröser med dyra julklappar, även om man rent uppdragsmässigt inte har några sådana skyldigheter. Då är min högst personliga uppfattning att man inte kan ha hjärtat på rätta stället faktiskt. Det är ju inte heller så att jourhem får särskilt dåligt betalt heller. Om det placerade barnet HAR ett fungerande nätverk varifrån det får gåvor uppstår ju inte heller situationen.
  • Anonym (soc.)

Förövrigt så kan jag tillägga att för mig personligen skulle det i sammanhanget också vara viktigt vilka signaler jag sände till mitt biologiska barn. Jag skulle ha ambitionen att visa honom att det ibland är så att man bör avstå lite av sitt eget överflöd för att andra som inte har det lika bra ska få en bit av kakan. Jag skulle kunna förklara för mitt barn att i år kan det inte bli så jättedyra juklappar eftersom Kalle som bor hos oss, också måste få lite eftersom han inte har några föräldrar som kan/vill köpa presenter åt honom. Jag anser  inte att det 'är att låta mitt barn "stå tillbaka" Utan att han får gåvan av att lära sig solidaritet med andra.

• Anonym (soc.)
    Lady Magoo skrev 2011-09-08 18:08:18 följande:
    Det är faktiskt socialen som sagt det till mig, efter en våg av placeringar på tonåringar, där det inte fanns något anmärkningsvärt om familjen. Men en av pojkarna hade försagt sig ang. saker de tror att de får. Så inget jag tagit ur tomma luften. Många tonåringar som inte har problematik, utan där kompisar till dom sagt "se till att du blir placerad så får du massa grejer".

Sen så sitter inte mina jourbarn och får "torftiga" saker. Som jag skrev ovan, jag köper inte mobiler, datorer etc. Jag överröser inte heller mina barn med dyra saker (var sjutton skrev jag det???)

Men hur tycker du man ska göra om tex mina barn får 3 saker av oss, och sen får vårt jourbarn saker av oss OCH släkt? För det är det vanligaste. Ska mina barn då särbehandlas?
    Även MINA släktingar vi firar med, ger jourbarnen något litet.
    Men sen när är sakerna det viktigaste i en jourplacering??? Jag trodde barnen var hos oss för att de inte kan vara hemma, inte för att FÅ saker. Jag ger dom mitt hjärta och min tid, en famn att krypa upp i, någon att sova i samma rum som när man är rädd eller ledsen på natten. Jag betalar aktiviter och sakerna till aktiviteter. Kör och hämtar mm. Egentligen behöver jag inte ens försvara mig inför dig, för det är svårt att få någon att förstå via nätet. Och en sak till... hade vi haft så jäkla bra betalt, hade de inte behövt annonsera efter fler familjer. Lönen ska du inte ens räkna in, för den går till mig och min familjs uppehälle, så glöm den. Det enda du kan räkna in, är omkostnaden. Och tro mig, den drar jag oftast över. Med MINA egna pengar. Jag vet att vi är en bra familj, barnen som bott här vill knappt flytta.
    Bara att du  fixerar dig vid just materiella saker, säger ganska mycket om dig.
    Om du läste vad jag skrev så såg du säkert att jag skrev att detta problem inte uppstår om barnet har ett fungerande nätverk som ger barnen presenter, så jag förstår inte hur du kan ta upp "orättvisan" i det....

Jag fixerar mig inte vid materialle ting, utan jag tycker att det är viktigt att alla barn i familjen får likvärdiga förhållanden och upplevelser när man har barn som bor långvarit i familjen. Jättebra om man har en famn och krypa upp i etc. men faktum är fortfarande att barnen behöver BÅDE OCH. Barn i samma familj ska INTE ha olika förutsättningar då detta skapar en känsla av utanförskap och underlägsenhet för dessa barn som redan har det trassligt känslomässigt. Du kan försöka förringa det bäst du vill men faktum kvarstår. Det viktiga är inte att man får jackor för 3000, eller datorer och mobiltelefoner, utan just att förhållandena är likvärdiga. Klarar man inte det så kanske det är bättre att vänta med att ta emot placeringar tills ens egna barn flugit ur boet.
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2011-09-08 19:04:29 följande:
    Fast nu är det inte så att "Kalle ens ska behöva stå tillbaka" i detta fall, det är frågan om Kalles farmor och hoon ska väl i alla fall inte behöva stå tillbaka en endaste sekunbd eller millimeter!
    Sen är det precis som du säger att det är skillnad på jourhem och famijehem!
    I ett jourhem kan det komma många barn under ett år, har man 2 platser som personen ifråga hade så kan det röra sig om säkert 6-10 tal barn....
    Blir fruktansvärt påfrestande att till varje barn visa denna solidaritet om man själv är barn!
    Barnen till jourhems föräldrar är som vilka andra barn som helst i allt!
    Dom är inga barn psykologer, Soc hanläggare, lärare..... dom äär barn sjäälva och ska så få vara i allt!
    Jo jag tycker faktiskt att farmor och andra får lära sig att hantera alla barn i familjen likvärdigt om vi talar om långtidsplaceringar som i TS fall. Utan minsta tvekan tycker jag det. BÅDE för det placerade barnets skull, och för att egna barn ska växa upp med sunda värderingar om solidaritet med andra.
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2011-09-08 19:33:53 följande:
    Ja du tycker det men det tycker INTE jag!
    Det är en fördel om släkten gör det
    Det underlättar om släkten gör det
    Det är ett önsketänkande att släkten gör det men det är ABSOLUT INGET man som familjehemsförälder kan kräva eller ens ska kräva!
    Måste ju ändå få vara upp till en!
    Det jag tycker, tycker inte du och så är det oavsett vad det handlar om!
    Var och en måste få tycka,tänka,känna och agera efter egna värderingar och ha egna åsikter!

..och att du inte tycker det är en självklarhet anser jag vara problematiskt i den roll du befinner dig som familjhem.
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2011-09-08 19:39:38 följande:
    Åter igen så är det vad du tycker och det får stå för dig!
    Att tycka fritt och obegränsat är fortfarande en frihet vi har kvar:)
    Och du jag befinner mig inte alls i en roll som familjehem så även där har du fel!
    Det var mycket skönt att höra.
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2011-09-08 19:51:23 följande:
    Ett tips bara om du nu är en Soc Handläggare..... din nick behöver inte ha med din yrkesroll att göra iofs men om det har det så tycker jag att dina förutfattade  meningar om folk du inte känner och ditt sätt att döma ut andra åsikter än dina egna är skrämmande!
    Kan ge förödande konsekvenser!
    Jag dömer ut att man tycker det är ok att särbehandla barn i samma familj, jag dömer ut att man sitter och tror att ungdomar vill bli placerade för att det är "ballt" Helt korrekt uppfattat...Om det får förödande konsekvenser....tja...då får det vara så.
  • Anonym (soc.)
    Lady Magoo skrev 2011-09-08 21:17:53 följande:
    Men herregud. JAG har inte den uppfattningen, FORTFARANDE. Det ÄR så. Det var likadant när jag var tonåring, många som VILLE hamna i jourhem, då man trodde att man fick komma och gå som man ville.
    Hoppas jag aldrig behöver ha att göra med någon som dig. Jag vet att jag gör ett bra jobb, på alla plan. Hade du träffat mig IRL, hade vi kanske haft en givande diskussion (hoppas jag) men du är värst av alla just nu här inne. HIttar på saker, tar saker precis som du vill. Usch! 
    Kvalificerat skitsnack att ungdomar som mår bra vill bli placerad för att det är "ballt"
Svar på tråden Hur gör ni med märkeskläder?