Anonym (soc.) skrev 2011-09-08 16:38:51 följande:
Ärligt talat så tror jag att det är jävligt olämpligt att du har uppdrag som jourhem om du har inställningen att ungarna blir placerade för att det är "inne"
Sen är det också skillnad på jourplaceringar och långtidsplaceringar som i TS fall.
Det är faktiskt socialen som sagt det till mig, efter en våg av placeringar på tonåringar, där det inte fanns något anmärkningsvärt om familjen. Men en av pojkarna hade försagt sig ang. saker de tror att de får. Så inget jag tagit ur tomma luften. Många tonåringar som inte har problematik, utan där kompisar till dom sagt "se till att du blir placerad så får du massa grejer".
Sen så sitter inte mina jourbarn och får "torftiga" saker. Som jag skrev ovan, jag köper inte mobiler, datorer etc. Jag överröser inte heller mina barn med dyra saker (var sjutton skrev jag det???)
Men hur tycker du man ska göra om tex mina barn får 3 saker av oss, och sen får vårt jourbarn saker av oss OCH släkt? För det är det vanligaste. Ska mina barn då särbehandlas?
Även MINA släktingar vi firar med, ger jourbarnen något litet.
Men sen när är sakerna det viktigaste i en jourplacering??? Jag trodde barnen var hos oss för att de inte kan vara hemma, inte för att FÅ saker. Jag ger dom mitt hjärta och min tid, en famn att krypa upp i, någon att sova i samma rum som när man är rädd eller ledsen på natten. Jag betalar aktiviter och sakerna till aktiviteter. Kör och hämtar mm. Egentligen behöver jag inte ens försvara mig inför dig, för det är svårt att få någon att förstå via nätet. Och en sak till... hade vi haft så jäkla bra betalt, hade de inte behövt annonsera efter fler familjer. Lönen ska du inte ens räkna in, för den går till mig och min familjs uppehälle, så glöm den. Det enda du kan räkna in, är omkostnaden. Och tro mig, den drar jag oftast över. Med MINA egna pengar. Jag vet att vi är en bra familj, barnen som bott här vill knappt flytta.
Bara att du fixerar dig vid just materiella saker, säger ganska mycket om dig.