Inlägg från: Anonym (hur???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hur???)

ange barnets pappa, ja eller nej???

Hej

Vet inte hur jag gör. Vi passar helt enkelt inte ihop, flyttade isär men jag inser att det inte fungerar som särbo. Vi har ett barn tillsammans, som faderskapet inte är faställd för. Han sa att jag ska bestämma, så han verkar inte bry sig. Om jag nu anger far okänd, och han kommer sedan och säger att han är pappa och dem får reda på att jag visste hur han heter, var han bor osv. Kan jag få problem med myndigheterna på nåt sätt????
    Tack för alla svar

• Svar på tråden ange barnets pappa, ja eller nej???
  • Anonym (hur???)

om vad skulle hända???? och jag vet ju i alla fall vad han heter, var han bor, personnummer osv, så barnet får ju veta vem sin pappa är oavsett, jag menar rent juridisk

• Anonym (hur???)

han bor väldigt långt bort och jag bor nära intill min familj, som oxå vet allt om han i fall att. Jag är ju bara så osäker, för jag vet hur han gör med sitt ex och deras gemensamma. Han verkligen ställer till för exet, bara för att jävlas, och han kommer säkert oxå göra likadant med mig, plus att jag inte vill att han kör med våran så långa sträckor, eftersom han kör oförsiktig och provocerande. Jag säger inte att han inte får träffa barnet, men jag vill inte att det kommer till ett riktigt umgänge där barnet kan fa illa. Han är dessutom väldigt lätt retsam, har ingen som helst tålamod, när han mår dåligt, så lägger han sig flera timmar på dan trots att han är själv med sitt andra barn,...

• Anonym (hur???)

han skriker, kastar grejer osv och jag vill inte att mitt barn vistas i ett sånt miljö

• Anonym (hur???)
    Jojile skrev 2011-09-05 15:12:29 följande:
    Och du tänkte inte på det här när du bestämde dig för att skaffa barn med honom?
    fast alla borde ju förstå att en sån människa inte visar sitt sanna beteende i början, han var hur go som helst i början
  • Anonym (hur???)
    Anonym skrev 2011-09-05 15:16:09 följande:
    Nu är du faktikst väldigt egoistisk. Vad händer om du ex vis dör och faderskapet inte är fastställt? Om pappan dör - ska barnet inte få ut sitt arv då?
    först och främst är han skuldsatt som bara det, och även min familj vet om han, varför är jag egoistisk om jag försöker skydda mitt barn
  • Anonym (hur???)
    Anonym skrev 2011-09-05 15:17:45 följande:

Du är medveten om att faderskap och vårdnad inte nödvändigtvis har med varandra att göra? Du kan skriva pappan som pappa i faderskapspapprena, och ändå ha enskild vårdnad.

Ska du skriva fader okänd, så har du inte rätt att få underhåll för barnet såvida du verkligen inte vet att det är fader okänd. Du kommer då troligtvis att "förhöras", det kan också hända att de frågar folk i din närhet om de har någon aning om vem pappan ska vara. Staten har mycket ekonomiskt att vinna på att pappan är namngiven, i bästa fall kan pappan då stå för underhållet - drygt en kvarts miljon totalt som staten då i bästa fall slipper betala. Alltså kan de låta någon lägga ner ganska mycket energi för att ta reda på vem pappan är.

Om den här killen kommer och gör anspråk på att vara barnets far, så vet jag inte om du har rätt att vägra att barnet testas. Det kan hända att ditt ex måste gå till domstol för att få igenom testet om du vägrar...

Jag vet inte heller vad det kan få för konsekvenser om man senare inser att du har ljugit, men jag har för mig att du skriver under faderskapspapprena "på heder och samvete" - så jag tror faktiskt att det då kan få någon konsekvens.

Hoppas det kommer någon som är mer insatt i frågan, vore intressant att få ett svar.

tack för svaret och att du inte bara anklagade mig som många andra
  • Anonym (hur???)
    Libbe7 skrev 2011-09-05 15:27:38 följande:
    Hur kan du tro att vi vill försörja ditt barn?
    vem säger att ni ska försörja mitt barn,  jag får inget underhåll och kräver inte liknande heller, jag jobbar för att kunna försörja oss, får bara barnbidrag från staten
Svar på tråden ange barnets pappa, ja eller nej???