ange barnets pappa, ja eller nej???
skriv pappan som pappa men ha ensam vårdnad.
skriv pappan som pappa men ha ensam vårdnad.
om du inte skriver nån fader så måste ju staten betala för ditt barn och det tycker ingen i detta land är okej. om det händer dig nåt, dvs dör då spelar det ingen roll om du har hans namn och personnummer i huvudet.
Du är medveten om att faderskap och vårdnad inte nödvändigtvis har med varandra att göra? Du kan skriva pappan som pappa i faderskapspapprena, och ändå ha enskild vårdnad.
Ska du skriva fader okänd, så har du inte rätt att få underhåll för barnet såvida du verkligen inte vet att det är fader okänd. Du kommer då troligtvis att "förhöras", det kan också hända att de frågar folk i din närhet om de har någon aning om vem pappan ska vara. Staten har mycket ekonomiskt att vinna på att pappan är namngiven, i bästa fall kan pappan då stå för underhållet - drygt en kvarts miljon totalt som staten då i bästa fall slipper betala. Alltså kan de låta någon lägga ner ganska mycket energi för att ta reda på vem pappan är.
Om den här killen kommer och gör anspråk på att vara barnets far, så vet jag inte om du har rätt att vägra att barnet testas. Det kan hända att ditt ex måste gå till domstol för att få igenom testet om du vägrar...
Jag vet inte heller vad det kan få för konsekvenser om man senare inser att du har ljugit, men jag har för mig att du skriver under faderskapspapprena "på heder och samvete" - så jag tror faktiskt att det då kan få någon konsekvens.
Hoppas det kommer någon som är mer insatt i frågan, vore intressant att få ett svar.
Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker absolut du ska skriva fader okänd om du känner att det är det bästa för er. Du kan tala om för ditt barn ändå sen vem som är fadern. Du kan även skriva ett brev där du förklarar allting, ifall någonting skulle hända dig.
Även om han står som pappa på pappret så får väl inte barnet reda på så sätt att just han är pappa, det berättar man ju ändå. Nä om han inte vill vara med, och du tycker att det känns rätt, låt han slippa.
Ange honom som fader, men skriv inte under gemensam vårdnad? Då kan han inte juridiskt sätta käppar i hjulet i beslut rörande barnet senare. Men han är underhållskyldig, barnet vet vem som är pappan och ni kan gemensamt, eller med hjälp av Familjerätten, komma fram till hur barnet skall få umgås med sin pappa. Att han ställer till bråk för DIG, innebär ju inte att du ska neka BARNETS rätt till båda sina föräldrar...
Hej! du kommer troligt vis inte bara kunna skriva fader okänd. Om du inte vet eller vill undanhålla pappan startas en grundlig utredning via soc. Efter utredning och man inte kunnat identifiera vem pappan är så skal det slås fast i rätten att han faktiskt är okänd, så lycka till om det är det du vill.
I den grundliga utredningen kommer dom höra sig för bland nätverket, du ska uppge alla du legat med under tiden barnet blev till osv, och då tar man DNA prov på "misstänkta" pappor. Så för att lyckas få fader okänd gäller det att det endast är du eller du och pappan som vet om att han är pappan till barnet och sen kommer ni överens om att inte säga något. men du kan få saftiga böter då det är ett brott att ljuga inför rätten. ALLA barn har nämligen rätt att ha två föräldrar.
och hur vet jag detta, jag har nämligen själv fader okänd och en mamma som lyckades få det.
Tja det är väl upp till dig ,men du kommer få klara dig helt själv ekonomiskt-inga 1273 kr från f-kassan utan får stå för alla kostnader själv, sen har alla barn rätt att veta vem som är ens föräldrar- att växa upp med "fader okänd" i sina papper är kanske inte så roligt -att inte kunna bevisa vem som är ens far.
Vad det gäller hans ev möjligheter att bråka med dig så kommer du automatiskt få enskild vårdnad-dvs du skriver själv på alla papper,du behöver inte hans underskrift till något utan fattar ALLA besut själv.
När det kommer till umgänge så är det barnet som har rätt till umgänge inte föräldern och det är upp till föräldern att själv se till att göra upp om ett umgängesschema om han ( i det här fallet) är intresserad av att träffa sitt barn, har du enskild vårdnad kan du ju styra umgänget så att det blir kortare stunder istället för tex en hel helg.