Mamma till S skrev 2011-09-06 18:32:53 följande:
okej tack, ska kika
men du har inte möjlighet att svara på nån av frågorna?? :)
Oj, läste inte TS ordentligt om att du skulle fråga en person. Sorry, men Demens ABC är bra ändå.
Jag tror att jag i alla fall kan svara på fråga 2: Det jag tycker är viktigt att tänka på när man arbetar med demenssjuka är man ofta måste ha tålamod för mycket av det som en frisk person gör och förstår kan inte en demenssjuk. Mycket beror ju naturligtvis på hur långt personen i fråga har kommit i sin sjukdom, men oftast behövs mycket påpuffning för att få saker gjort, man kanske behöver visa att maten står framför personen i fråga fast hon eller han redan har ätit av den men nu sitter i andra tankar. Det är därför viktigt att inte skynda, även om det är svårt när man är ont om personal. Jag tycker också det är viktigt att komma ihåg att en demenssjuk ofta kan bli mycket arg (naturligtvis också det beroende på sjukdomstillstånd, personlighet osv.) och att man inte får ta det personligt och att man måste tänka att det är sjukdomen som gör det här, inte personen. Jag har blivit både spottad, slagen och sparkad i situationer där det aldrig skulle hänt om personen varit frisk och därför måste man låta sånt rinna av.
Det här är vad jag personligen tycker och inget annat.