Inlägg från: skojsan |Visa alla inlägg
  • skojsan

Jesper Juul?

Jag var skeptisk till Jesper Juul från början, men sen började jag testa hans teorier och konflikterna mellan mig och tvååringen försvann. Det blev plötsligt så mycket enklare. Så min rekommendation är att testa själv. Jag har märkt att om jag är arg på pappan så blir barnen arga på pappan och sen blir de arga på mig. Och enda gångerna vi använder otrevlig ton mot barnen är när vi själva är trötta.

Om vi t ex har gäster och vi tycker att barnen stör när vi vuxna pratar så tolkar vi det som att de får för lite uppmärksamhet och känner sig utanför, då får de sitta i knät eller vara med och prata. Om de behöver uppmärksamhet så får de uppmärksamhet. Jag brukar få tillbaka det från dem . Jag upplever gång på gång att det jag ger mina barn får jag tillbaka.

När barnen (3 och 5 år) slåss får de ofta klara ut det själva, men vi försöker ha koll på dem så att ingen skadas allvarligt. Det brukar inte ta så lång tid innan de leker igen. Det är ingen absolut sanning att barn måste lära sig att inte slåss, vilket Katie Byron har hjälpt mig att inse.

För mig blev Katie Byrons böcker en fördjupning eller kanske en förenkling av Jesper Juuls resonemang. Det finns en del videos på Youtube, men kanske bäst att läsa på hennes hemsida eller böcker först för att förstå hur hon resonerar.

Svar på tråden Jesper Juul?