• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • huldaskarin

Jag minns att jag var väldigt förtjust i hönsrisotto. Har ingen aning om det serveras fortfarande.

• Paradigm

Köttfärsås och spaghetti.
    Minestronesoppa (stava?).
    Fisk med filsås.
    Korvstroganoff.
    Makaroner och korv/köttbullar.
    Pasta med ost & skinksås.
    Pannkakor.
    Potatisbullar med sylt.

• PeeGee
    Queenie70 skrev 2011-09-06 18:24:01 följande:
    Jag kommer ihåg grön falukorv. Och skräckmaten potatisbullar som jag fick sitta kvar och tvinga i mig långt efter de andra med en elak mattant som stod och glodde. Jag släpptes inte ut förrän lektionerna började och då kräktes jag på trappen. (nej jag gick inte i skolan på 1800talet)
    Ja, potatisbullarna. Fy hurran. Det där med att sitta kvar hela rasten minns jag också. Och det med att kräkas till slut. Det fattades bara en Fanny och Alexander* på det.

* I "Fanny och Alexander" - för den som inte var med på den, tvingas titelkaraktärerna av sin styvfar, biskopen,  sitta i timmar över gröten de inte kan med. Ju längre de sitter, desto kallare och äckligare blir den. Till slut försöker Fanny äta men kräks upp det igen. Varpå biskopen tvingar henne att sitta kvar tills hon äter spyorna. Till slut äter hon dem.
  • hojanna9

Åh, kebabgrytan hade jag glömt, men den var god med ris och keso!! Nasigoreng tyckte jag också om. Mums! :)

• Krafs
    Lenora skrev 2011-09-06 18:16:11 följande:
    Fast det betalas ju av befolkningen hur som helst, bara genom skatter istället för pengar direkt från barnfamiljerna.

Personligen betalar jag hellre till och med lite extra för att min dotter ska få bra, näringsrik och god mat till lunch eller skickar med en god lunchbox än att hon skulle få den kvalitet av mat som jag fick under skoltiden.

Vi fick inte ens ta med egen mat om vi inte tyckte om det som serverades den dagen, till exempel flottig stekt korv med överkokt potatis eller sönderkokt pasta med en smaklös sås som stått så länge att den har ett tjock skinn. 
    Skolmaten är näringsrik. Var har du fått motsatsen ifrån?

Angående att kunna bidra med egna pengar är jag tudelad. Det skapar en orättvisa bland barnen. Men är kvaliteten på matlagningen så pass låg (vilket jag inte vet ifall den är) så måste man kunna påverka den på något vis. Men jag tror inte den rätta vägen är att skicka med sina barn hemlagad mat.

Det man bör göra är väl isåfall att trycka på hos kommunen/skolledningen för att försöka få någon förändring gällande maten. Tillsammans kan man arbeta fram en lösning som känns bra. 
  • Nerdygirl

Fiskpanetter med filsås, Klas kalaspudding (strimlad falukorv, morötter, purjolök och tomater under ett täcke av potatismos, gratinerat tills moset fått en gyllenbrun yta), potatis o purjolökssoppa, pölsa, morotssoppa, stekt makrill med stuvad spenat, pannbiffar och stuvade morötter, faluburgare, kebabgryta, korv och mos, risgrynsgröt...
    Jag älskade skolmaten med några undantag: leverbiffarna som var som torra, sega skosulor, riven vitkål och lingonsylt ihopblandat, finsk fläskgryta med massa fett på köttbitarna och tjockpannkakorna som var lite väl dallriga och kompakta... 

• Mamsis

Trädgårdsmästargrytan gillade jag

• Lenora
    Krafs skrev 2011-09-06 18:39:25 följande:
    Skolmaten är näringsrik. Var har du fått motsatsen ifrån?

Angående att kunna bidra med egna pengar är jag tudelad. Det skapar en orättvisa bland barnen. Men är kvaliteten på matlagningen så pass låg (vilket jag inte vet ifall den är) så måste man kunna påverka den på något vis. Men jag tror inte den rätta vägen är att skicka med sina barn hemlagad mat.

Det man bör göra är väl isåfall att trycka på hos kommunen/skolledningen för att försöka få någon förändring gällande maten. Tillsammans kan man arbeta fram en lösning som känns bra. 
    Hur mycket näring är det egentligen i pannkakor med sylt? Eller stekt falukorv med pulvermos? Vi fick inte grönsaker till maten förrän på gymnasiet och då räckte det inte ens till alla! Om maten är riktigt vidrig äter inte alla barnen den heller.

Jag tror att skolmaten i andra områden i landet var bättre och den kanske är riktigt bra nu för tiden, men då jag gick i skolan var det riktigt illa.

Jag har nu en möjlighet att välja en bra skola med god skolmat och skicka med en lunchbox istället om dottern inte gillar det som serveras den dagen. Jag föredrar nog det än att tjafsa med kommunen i åratal för att förbättra skolmaten.
  • MIC

Jag äter skolmat dagligen och tycker att den är sådär. Vad jag saknar mest från min egen skoltid som liten är bättre sallader och grönsaker, att ibland ha två rätter att välja mellan och god hederlig husmanskost. Det är DET de lyckas mest med även nu - inte en massa nya rätter som är moderna men de inte har råvaror till att göra goda.

Isak - min solstråle - 080701
Svar på tråden Minns ni skolmaten?