• carinakatt75

Går inte ner i vikt efter graviditet

Hallå där ute! Vår dotter är nu 10 månader och jag har ca 9 kg kvar att bli av med så för ca6 veckor sedan så tog jag tag i min kost o motion igen. ca 10 timmars powerwalk er vecka samt ca 5 tim lätt styrketräning och så bra o tillräcklig kost. Innan jag blev gravid så tränade jag mycket o åt nyttigt o vägde ca 60 kg till mina 170 cm o va väldigt nöjd. Åt och tränade som jag gör nu ungefär. Nu till problemet: Jag går inte ner ETT GRAM! Magmusklerna går inte ihop o magen blir inte plattare TROTS 7 plankan om dagen a la 1 min!!! Har försökt med allt. Kan min ämnesomsättning tagit skada av graviditeten? Har fått muskelvärk efter graviditeten och ofta ont i halse. Någon annan som märkt at kost o träning som innan grav. gav bra resultat efter grav. inte fungerar? Vad gör man åt detta? Tips någon? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Går inte ner i vikt efter graviditet
  • kellikopter

Mot delade magmuskler har jag hört att Tuplermetoden fungerar. Du kan söka här på familjeliv och hitta info, samt på google

• Hi5

Får du sova ordentligt? Slappnar du av något? Vilan är lika viktig som träningen när man ska gå ner i vikt, och stresshormoner bromsar förloppet.

• anansie

Gå till vårdcentralen och be dom ta ett sköldkörtel prov.. en graviditet kan ibland knasa till ämnesomsättningen.

• Nelia82

Frågar samma som Toi, hur sover du? Stressar du? Mår dåligt över vikten kanske? Försök att hitta en balans och trivas med vardagen, se till att vila ordentligt, så ska du se att kroppen snart börjar samarbeta.

Jag hade också svårt att gå ner i början. Gick upp 18 kg, ner 8 efter fl och sen stod jag still i 9 månader. Trots amning, träning och bra kost. Först när jag slutade amma började jag tappa, men långsamt. Det tog mig sammanlagt 3 år att gå ner till min startvikt.

Och ring VC och be dem ta ett prov för att kolla ämnesomsättningen, så du i alla fall kan utesluta att det är den som krånglar.

• Tygtiiger

Jag har fruktansvärt svårt att gå ner i vikt när jag ammar. Har ett par andra vänner som upplevt samma sak. Ammar du fortfarande?

Annars kan det ju vara så enkelt som att du går ner långsamt samtidigt som du bygger upp musklerna - har din form förändrats något?  

Krupke, we've got problems of our own!
  • carinakatt75

Tack för alla inlägg! Börjar med att bege mig till VC så får dom kolla sköldkörteln. Ammar inte längre. Ammade endast i 4-5 månder pga stora problem med infektioner. Jag får väl försöka en lr två månader till. Sover bra men har en stressad livssituation så d kanske e d.. Vi får se vad VC säger..

• mamman i skogen
    kellikopter skrev 2011-09-06 15:17:51 följande:
    Mot delade magmuskler har jag hört att Tuplermetoden fungerar. Du kan söka här på familjeliv och hitta info, samt på google
    Tupler fungerar strålande magmusklerna går ihop snabbt och man blir av med gravidmagen..Om tupler inte fungerar kan man med lite jäklar anamma får remiss och kirurgiskt dra ihop dem..

TS jag har haft samma problem som dig efter grav så tog jag några kilo med GI men sen sa det stopp la om kosten helt till LCHF och då kom hela kroppen i balans igen och kilona smälte okstavligen bort, äter och lever nu lchf sedan två år tillbaks och har aldrig varit så frisk i hela mitt liv. Har läkt ut från alla krämpor som jag levt med i hela mitt vuxna liv till på köpet.

Tror många med mig märker att efter grav är kroppen inte som den var innan och man får hitta den metoden som fungerar och bli mer strikt i sin livsstil.

För mig är det uteslutande av kolhydrater som fått mig på rätt köl , har fullständig kontroll på mitt blodsocker inga toppar eller dalar vilket gör livet så mycket lättare och det är ju precis det lchf går ut på att hålla blodsockret lågt genom att utesluta kolisar. Det är insulinet som är fettinlagrande och höjer man gång på gång under dagen sitt blodsocker så motverkar ju insulinet detta och dessutom blir man hungrig och har behovet av att äta oftare om man äter insulinhöjande mat.

Hoppas du hittar rätt och testa tuplermetoden omedelbart annan magträning kan göra mer skada än nytta..

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    carinakatt75 skrev 2011-09-07 07:06:54 följande:
    Tack för alla inlägg! Börjar med att bege mig till VC så får dom kolla sköldkörteln. Ammar inte längre. Ammade endast i 4-5 månder pga stora problem med infektioner. Jag får väl försöka en lr två månader till. Sover bra men har en stressad livssituation så d kanske e d.. Vi får se vad VC säger..

Har du kollat dina d-vtaminnivåer? Dvitminbrist är ofta ett kroniskt tillstånd för de flesta i sverige... 

Jag äter 5000 E per dag (kapslar utan kalcium) vilket är betydligt me än rekomendationerna är aldrig sjuk..SKa man ta kostillskott av vitamind3 ska man läsa på först och sedan utesluta vissa sjukdomstillstånd Tex bisköldkörtel iofs beror rubningar i den ofta på just d-vtminbrist..

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin  mer läsning om vitamin d.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • carinakatt75

Har testat LCHF och gick ner ett par kilo så jag vet att det funkar. Problemet är att jag älskar pasta och bröd o tanken på att aldrig mer få äta det gör mig tokig!!!! Därför kör jag nu viktklubb så får vi se vad som händer. Vågen står envist på ca 67 kilo men minskar lite lite lite  varje vecka... Tupler håller jag på att testa så vi får se o i mon är det dags för VC. Har oxå börjat med ett kosttillskott (för min värk) som heter Flexilett så nu är det fokus på hälsa! Kommer att fortsätta rapportera om mina viktresultat så kanske man kan tipsa/hjälpa ngn annan oxå!!! Tack alla för era svar.

• JessicaPersika

Hejsan! Jag har samma problem som dig. Har tränat i 6 månader och gått ner ett kilo av 15 som jag har kvar efter graviditeten. Hur går det för dig?

• Likaskeptisksomförr
    mamman i skogen skrev 2011-09-07 07:11:32 följande:
    Det är insulinet som är fettinlagrande och höjer man gång på gång under dagen sitt blodsocker så motverkar ju insulinet detta och dessutom blir man hungrig och har behovet av att äta oftare om man äter insulinhöjande mat.
    Nej, insulinet är en faktor som är fettinlagrande. Vilket betyder att fett även kan lagras in även om man inte äter sk. insulinhöjande mat. Dessutom frisätter protein minst lika mycket insulin som kolhydrater gör. 
    mamman i skogen skrev 2011-09-07 07:14:46 följande:
    Har du kollat dina d-vtaminnivåer? Dvitminbrist är ofta ett kroniskt tillstånd för de flesta i sverige... 

Jag äter 5000 E per dag (kapslar utan kalcium) vilket är betydligt me än rekomendationerna är aldrig sjuk..SKa man ta kostillskott av vitamind3 ska man läsa på först och sedan utesluta vissa sjukdomstillstånd Tex bisköldkörtel iofs beror rubningar i den ofta på just d-vtminbrist..

www.kostdoktorn.se/d-vitamin  mer läsning om vitamin d.
    Eftersom både för lågt och för högt intag utav D-vitamin är att anses som dåligt och farligt är det en viktig aspekt att ta i beaktande att inte heller överdosera. Man kanske inte ska dra för snabba slutsatser gällande effekterna dessutom, speciellt när många faktorer spelar in även där. 

www.iom.edu/Reports/2010/Dietary-Reference-Intakes-for-Calcium-and-Vitamin-D/~/media/Files/Report%20Files/2010/Dietary-Reference-Intakes-for-Calcium-and-Vitamin-D/calciumvitd_lg.jpg 
  • Yunalesca

Känner igen mig helt. Min dotter är 8 månader och jag ammar henne fortfarande lite. Alla i min närhet har nästan försvunnit med amningen.
    Började med raska promenader när hon var 2 månader och när hon var 3 månader fick jag börja träna lite försiktigt igen. (blev snittad) När hon var 5 månader tränade jag ungefär som vanligt.
    Jag tar raska promenader varje dag. Minst en timme, och tränar 3 gånger i veckan. Men inget händer!! Jag äter inte mycket onyttigt och jag har stor kunskap om mat eftersom jag jobbar med det. Har aldrig haft några problem med att hålla vikten eller gå ner om det skulle behövas. Jag väger i vanliga fall 58kg, men har nu stått still på 68 i 6månader. Det är så fruktansvärt tröttsamt. Jag började nyss med LCHF, men dagen efter plussade jag, så nu vågar jag inte utesluta kolhydrater.
    Min dotter började sova hela natten när hon var 1,5 månad så sova har jag verkligen fått göra länge, och stressad är det sista jag är just nu. Går hemma i en harmonisk bubbla och bara njuter av vårt nya familjeliv.
    Man kanske skulle gå och kolla sköldkörteln.

Svar på tråden Går inte ner i vikt efter graviditet