• EriLa

Gravid, när berättade du på jobbet?

I vilken vecka berättade du för kollegor/chefen?  Självklart kan det beror på hur man mår, vilket jobb man har och hur tidigt magen börjar växa...

Jag är just nu i valet och kvalet om jag ska göra det officiellt på jobbet. Är i vecka 14, men än så länge så syns det inget. Eftersom jag mår bra så har min tanke hela tiden varit att jag inte ska berätta fören den syns...men ibland så vill man ju bara berätta den goda nyheten för allt och alla :)

Berätta, hur tänker/tänkte/gjorde du?

• Svar på tråden Gravid, när berättade du på jobbet?
  • fröken

Med 1:a barnet i v 18, andra v 15 och nu har jag inte berättat än,v 20, kan liksom inte ta mig för att berätta, det känns jobbigt på något vis.

• Egendomligt

För chefen i v 14. Hon ställde så mycket frågor efter att jag sa att jag skulle till vårdcentralen (jag behövde gå från ett möte för att hinna till inskrivningssamtalet på MVC) så jag kände att det var bäst att berätta.

För kollegorna efter ultraljudet i v 18. (Utom två kollegor som gissade sig till det veckan innan, de såg väl att jag gått upp flera kg i vikt...)

• A85

Är i vecka 13, inte berättat än.
    Velar lite med hur jag ska göra. Kan säkert dölja det ganska många veckor till, syns ingenting än.
    I mitt jobb utsätter vi oss för en del risker, och vet att folk har irriterat sig på andra som väntat "för länge" med att berätta.
    Berättade inte för familjen och vännerna innan vi hade gått 12 fulla veckor. Känner mig inte alls redo att berätta på jobbet. Får ta en vecka i taget.

• Ise

Jag är i vecka 12 och berättade för min chef igår, dock inte berättat för övriga kollegor. Har inga "farliga" eller opassande arbetsuppgifter och har heller inte mått dåligt så jag hade mycket väl kunnat vänta några veckor till. Dock har min chef börjat planera inför nästa år och då kändes det bara dumt att inte berätta - nu vet han ju om det och kan ta med det i beräkningarna liksom. :)

• Ellieott

Började på nytt jobb i v 13. Berättade för min kollega direkt. Berättade för chefen v 17, efter rul. I vecka 17 erkände jag också för personalen, de hade misstänkt det länge så jag avslöjade det några dagar innan rul (hade tänkt vänta till efter).

• JA77
    A85 skrev 2011-10-08 09:38:55 följande:
    Är i vecka 13, inte berättat än.
    Velar lite med hur jag ska göra. Kan säkert dölja det ganska många veckor till, syns ingenting än.
    I mitt jobb utsätter vi oss för en del risker, och vet att folk har irriterat sig på andra som väntat "för länge" med att berätta.
    Berättade inte för familjen och vännerna innan vi hade gått 12 fulla veckor. Känner mig inte alls redo att berätta på jobbet. Får ta en vecka i taget.
    Om du utsätts för risker - varför inte berätta? Det finns ju som sagt inga garantier av att vänta ändå. :)
  • A85

Nu har jag berättat för den närmaste arbetsgruppen. Blev i vecka 15. Blir vissa arbetsuppgifter som de plockar bort från mig direkt.

• fröken

Nu har jag äntligen berättat för chefen och min närmaste kollega. Tyckte det var dags nu, är i v 21+4

Min kollega bekräftade det jag redan sett i allas blickar - att detta varit en fråga de diskuterat ett tag.

• EmeelieeA

Jag går in i v 9 i morgon och jag har inte berättat för någon på jobbet än.. Är lite orolig för det..
    Jobbar som servitris på en restaurang och det känns som att det inte är så många som vill ha en gravid springa omkring bland borden.. Vet inte riktigt när jag ska berätta det heller.. Än så länge tror jag inte att de misstänker något. 

• Mijab

Jag berättade för chefen dagen efter jag plussade med tanke på att jag har ett tungt jobb. Jobbar i fabrik! Så ifall det skulle bli påfrestande för mig så kan han placera mig på en annan plats! Sen berättade jag oxå för mina närmaste arbetskollegor. Resten får reda på det när det väl börja synas antar jag :)

Svar på tråden Gravid, när berättade du på jobbet?