Ni som är eller har varit familjehem svara gärna tack!
Anonym (Nelia) skrev 2011-09-23 11:11:03 följande:
Hittade ett ställe, ringde direkt dit och vi passade perfekt in men chockad blev personen när en mamma ringer och inte soc, men jag bor hellre hur som helst än att vara utan mitt barn. Dessutom sammarbetaar dom just med min kommun och just den barnenheten på förvältningen som vi går på. oj då, det fanns ju inget. Tog upp det med socialsekreteraren som gjorde allt för att slingra sig, det är för små barn sa hon. Nej, jag har ringt och pratat...berättade allt och att dom sammarbetear med er ( namn på en där ) Sa också att hon jag pratade med ifrån stället sa att jag skulle berätta för dig och säga att dom FINNS och det finns platser. Jag kan mail över dig om stället och du kan få numret direkt nu. Socialsekreteraren blev lite irriterad och sa arg...vi har inte tänkt att sätta er tillsammans. Jag sa då, men varför har ni sagt att det inte finns och sen finns det ju? inget svar..Föräldrar brukar säga nej till detta, jag söker det själv för att jag vill vara med mitt barn och jag är inte farlig för mitt barn, har inga missbruksproblem eller någon slags misshandel eller vanvård har ni ju själv sagt.Hon ville lägga på helt plötsligt för hon fick bråttom. Idag möte med dom. Har nu gjort allt, men det enda jag kan göra nu är väl bara att acceptera att mitt barn sätts i familjehem frivillgt då jag inte vill utsätta mitt barn för en massa förhandlingar och ett LVU för soc kan lär ju vinna och jag vågar inte ta risken, det skadar mitt barn mer. Det gör så ont....soc har en sån makt...
Får inte prata med chefen.......
Nu har jag mitt barn sen igår tills på måndag..
Jag vet inte vad jag ska säga idag, har jag något att komma med, ett sista försök. Men jag är så noga med att säga att jag motarbetar er inte men jag måste få säga vad jag känner och andra lösningar. Kontaktfamilj fick mitt barn, men familjen strula ur och soc gjorde aldrig en ny planering som sagt då kontaktfamiljen aldrig kom på avtalade avslutnings samtal. Mitt barn hann vara 2 gånger...för resten av gångerna imellan så var det alltid nåt annat och kontaktfamiljen kunde säga det samma dag som mitt barn skulle dit. Mitt barn mådde inte bra av det....det såg jag och tog upp...
Har sagt till soc att varför inte börja nu och söka kontaktfamilj istället, låta oss få chans att flytta bort. Mitt barn ska inte behöva lida för vad okända män har orsakat mig, då är det ju bättre att vi får skydd tillsammans. Eller som nu att bo på behandlingshem tillsammans...
Känner mig såååå ensam, ledsen och maktlös...
Jag vet inte om jag kommer att orka att dom sätter mitt barn i ett familjehem....
Nervös som sjutton idag :(