• Anonym

Min son är tydligen inte lika söt som kompisens son...

Jag och min jobbarkompis fick barn samtidigt o vi står varandra ganska så nära. Men nu känns det bara så olustigt för oss båda.

Hon fick nog världens sötaste lilla unge o det kan jag säga med handen på hjärtat. Han är halvasiat, har stooora mörka ögon, långa mörka ögonfransar o ett leende som får vem som helst att smälta. Min son är såklart världens finaste för mej, men om jag ser bortom det så är han ju en mer medelmåttig bebis. Bleka färger, inget hår alls på huvudet (kompisens har massor), o en bullig liten panna.

Jag vet att han inte är världens sötaste för andra. Men det blir så tydligt ibland o det gör oss båda illa till mods. Igår var vi o hälsa på på jobbet o alla satt o gulla med kompisens barn, åade o ojade, tog en massa bilder o ville hålla. Sen såg dom min son o då var det mer som "är du också här" o så gullade dom med honom bara för att.

Både jag o kompisen märkte det o vi gick därifrån gansa fort. Vi pratade om det o det är ju liksom inte hennes fel o det är inte hennes son fel, det är ju omgivningen som gör fel tycker vi. Det känns bara så tråkigt att min son ska vara femte hjulet när vi är tillsammans. Min kompis gör såklart ingen skillnad på barnen, hon gullar ju lika mycket med min son o är helt galen i honom. Men just när vi är ute med barnen så får ju den ena mycket mer uppmärksamhet än den andra...

Hur hanterar man det här?

• Svar på tråden Min son är tydligen inte lika söt som kompisens son...
  • Anonym

Försök koppla av och lev inte bara i nuet.

När min äldsta var nyfödd var situationen omvänd för mig. Min bebispojke var världens sötaste, väninnans lika gamla dotter var inte alls lika söt som spädbarn. Omgivningen gullade och daltade med min son, ingen såg hennes bebis. Skitjobbigt!

Idag är det hennes dotter som får all uppmärksamhet. Hon är söt som jag vet inte vad med långt blont hår och klarblå ögon. Min son är fin han med men ser mest ut som folkGlad.

• Anonym

Äh, skit i det! Livet är inte rättivst.
    Oftast så blir söta småbarn fula som vuxna;) och fula ungar blir svanar. Det stämmer ganska ofta. Brorsan var liten och näpen med blonda lockar, själv var jag rakhårig mager med tandställning till öronen. Nu är jag lång och välbyggd medan han är råttfärgad och lite överviktig. VI ÄLSKAR VARANDRA ÄNDÅ, MEN ROLLERNA SKIFTAR.

• Anonym

Jag skulle vara glad om jag vore dig. Jag känner ständigt att jag måste skydda min bebis från omgivningen. Hon är en söt unge och väldigt social. Hon ler mot alla och har stora blå ögon och rött hår. Folk blir som galna och ska busa med henne och få henne att skratta. På kvällen när vi kommer hem så är hon överstimulerad och olycklig

Din unge är sötast i världen för dig, det är bra nog tycker jag. Och så slipper du all onödig uppmärksamhet. För om du tänker på det så handlar det väl mer om att DITT ego blir sårat när folk inte tycker din son är lika söt? Han bryr sig väl inte

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 10:28:06 följande:
    Äh, skit i det! Livet är inte rättivst.
    Oftast så blir söta småbarn fula som vuxna;) och fula ungar blir svanar. Det stämmer ganska ofta. Brorsan var liten och näpen med blonda lockar, själv var jag rakhårig mager med tandställning till öronen. Nu är jag lång och välbyggd medan han är råttfärgad och lite överviktig. VI ÄLSKAR VARANDRA ÄNDÅ, MEN ROLLERNA SKIFTAR.
    Det där stämmer ju inte. Och du hade knappast tandställning som bebis

Jag var en supersöt bebis, ganska söt som barn, FUL som tonåring och snygg som vuxen kvinna.
  • Anonym
    Druantia skrev 2011-09-07 10:44:23 följande:
    Jag tycker inte att det är speciellt sött med en massa hår på bebisar. Ser mest creepy ut faktiskt... Skit i vad andra tycker. Din son är givetvis tvärsöt. Punkt!
    Men tack för den
    Jag rår lika lite för att mitt barn har hår som ts gör att hennes inte har det. Om vi nu ska prata om att alla bebisar är olika så behöver man ju inte racka ner på bebisar med hår för det...
  • Anonym

Kolla Ebba Von Sydows lilla tjej Marianne. Hon har MYCKET hår (hon är två veckor äldre än min bebis).

Min unge har lagom mycket hår, inte så man kan sätta upp det men tillräckligt för att täcka hela huvudet och ligga på kragen

• Anonym

Klart att din son är sötast i världen i dina ögon och så ska det ju vara. 
    Har ett par tvillingar som är som din son dvs nordiskt bleka, bullig panna och lite hår. Trots det blir det ett jäkla ståhej varenda gång jag är ute med dem för att de är enäggstvillingar, kan ärligt talat säga att ibland önskar jag att folk ville lämna tjejerna ifred och låta bli att glo på dem. Alla bebisar är söta och trots att de inte har de där gulliga dragen som du beskriver att din arbetskompis bebis har, mina syskonbarn är halvasiater och såg också ut sådär som bebisar så är de finast i världen för mig och deras pappa och det räcker.
    Människan är tydligen skapt för att dras till det mera ovanliga och trots allt är det viktagast att DU älskar DITT barn inte vad andra tycker. 

• Anonym

En halvasiat kanske blir tämligen kort som vuxen. Hur kul är det? Din son, som jag förmodar är etnisk svensk, kanske istället blir en sådan där lång och ståtlig kille som tjejerna suktar efter. Som sagt, rollerna skiftar.

• Anonym
    Anonym (brownie) skrev 2011-09-07 13:34:37 följande:
    Hahaha, vaa? Menar du att asiater generellt är kortare än etniska Svenskar?

Min man är lång, har gyllenbrun hudfärg, svart hår, bruna ögon etc etc..
    Min son har ärvt allt från honom och det finns inget vackrare än blandbarn
    Ja?
  • Anonym

Det är ingen fördom att asiater generellt sett är kortare än etniska svenskar. Finns ju faktiskt statistik på det, och inget man kan bortförklara. 

• Anonym

Själv är jag kvinna, etnisk svensk och 181 cm lång. Maken är etnisk svensk och lika lång. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-08 13:01:37 följande:
    Själv är jag kvinna, etnisk svensk och 181 cm lång. Maken är etnisk svensk och lika lång. 
    Och, din poäng är..? 

Vad konstig denna tråden blev. Många personer beskriver sina jättegulliga bebisar som alltid får sååå mycket uppmärksamhet - och slänger på ett litet "fast det vill du inte ha ts, att alla ska tycka din bebis är söt! Det är bara skitjobbigt med alla som älskar att titta på min übersöta bebis!" 

Jag tycker det är väldigt bra  att du och din jobbarkompis pratade om det efteråt. När det gäller hur ni  ska hantera det finns väl inte mycket att göra, annat än att ni inte visar någon skillnad. 

Min dotter var ett ganska "osött" (låter så hemskt att säga fult) barn då hon var bebis. Liknade en bulldog. Jag tyckte det var lite jobbigt när man märkte att andra verkligen inte tyckte hon var söt. Men det var inte mycket att göra med. Fortfarande kan någon säga "din dotter, hon var verkligen en riktigt stor (betydning: fet) bebis.... Fast hon var söt då. Riktigt söt..." Det senaste slängs på när de kommer på att det annars kan uppfattas fel ;)
  • Anonym

Jag vet hur det känns. Jag har 2 barn, min första är ringtigt vacker, har alltid fårr mycket komplimanger osv.

Min andra är inte lika bildskön men för mig är han så klart lika fin som första.

Det känns jobbigt att folk hela tiden ska säga att **** är verkligen vacker, ** är också fin men...

• Anonym

Oj, vad konstigt! Gör folk så? Bebisar är ju mysiga. Kanske för att de är ovana med ett mörkt barn? Mitt barn är lite speciellt..superduper ljus, ögonbryn , allt! Jätteblå ögon. Alla tycker barnet ser coolt ut. Sant. Men de som blir galna, tull överdrift , är utländska. Det är väl för att det är ovanligt?

• Anonym

Jag hade verkligen inte tagit åt mig alls. Jag hade skrattat o sagt nåt i stil med "ja mitt barn har finast peronlighet" på ett skämtsamt sätt. Alla ser vi olika ut och ditt barn är lik dig o din man/sambo. Utseende föds vi med Oftast är det väl så att är man söt när man är liten blir man ful när man är tonåring.

Svar på tråden Min son är tydligen inte lika söt som kompisens son...