• AC DC

Pizza Sallad ???

Åå har precis kommit på att jag börjar bli väldigt beroende av pizza sallad :-0 Mår mkt illa om dagarna & pizza salladen är det som är kallt, lätt & smakrikt & går ner fint hur det nu kan göra det för endel vi köpt har varit lite starkare i smaken! men jag kan ju inte hålla på o köpa dessa små burkar på pizzerian nå för att det är en lagom portion men lär bli dyrt, så därför tänkte jag mig försöka på & göra egen sallad då undrar jag::

NÅGON SOM HAR BRA & GOTT RECEPT PÅ PIZZASALLAD?????? Tacksam för många svar  

• Svar på tråden Pizza Sallad ???
  • anok

Jag brukar göra efter följande recept:

ca 7 dl strimla vitkål
    2 msk olivolja
    1,5 msk vitvinsvinäger
    0,5 tsk salt
    2 krm grovmalen svartpeppar

1. Strimla vitkålen.
    2. Stöt vitkålen med en stöt (som man har i en mortel) eller så kan man "knåda" vitkålen. Då blir den mjuk så som på pizzerian.
    3. Häll över resten av ingredienserna och smaka av.
    4. Låt stå i kylskåpet i ett dygn innan servering för bästa smak.

Fast själv brukar jag ha i extra mycket av kryddorna, men det kan man ju smaka av själv efter eget tycke! 

• gink

Detta recept fastnade jag för . Jag tycker det smakar mer pizzeria än de jag testat med vinäger. Ättikan ger lite extra "sting" som jag gillar Skrattande

1/2 vitkålshuvud
    3/4 dl olja
    1 dl ättiksblandning
    2 tsk salt
    2 tsk socker
    svartpeppar

Strimla vitkålen. Blanda olja , ättiksblandnind, socker och salt. Rör om tills saltet/sockret löst sig .
    Häll över kålen i en stor bunke. Jag brukar knåda med händerna och liksom krama vitkålen för att få in oljan/ättikan bättre. Svartpeppar om du vill. Låt helst stå några timmar eller ett dygn!!

Ättiksblandning:
    Jag har sån ättika på flaska ( tror perstorp) sen tar jag 1 del ättika och 6 delar vatten. Tror jag använder msk för då blir det lite mer än en dl.

Lycka till Skrattande

• crazy mom

Du kan ju även testa att få "storpackspris" på salladen =)
    Att du liksom gör en beställning på stor bunke. Pizzasallad håller många dagar i kylen =)

• Piff

Pizzasallad

Ca 1 kg vitkål

4,5 msk solrosolja
    3 msk ättika
    3 tsk strösocker
    3 krm salt
    3 krm svartpeppar - Blanda väl, rör ner i kålen.
    (kålen blir lagom tjock om man hyvlar den med osthyvel, funkar också att köra i matberedare, så slipper man sitta och skära med kniv, oftast blir man missnöjd med tjockleken då)

Man kan nog ta lite mindre kål, så får man mer smak :)

Ser att det är likt Ginks recept, så du får väl testa båda och se vilket du gillar mest :)

• Tiingen

Vilken som utav ovannämnda recept är nog toppen, men ett tips har jag...
    När kålen är strimlad (och "mosad", bra tips - nytt för mig) så lägg det i en durkslag. Koka vatten och häll över - då mjuknar den.

• Afasi

Pizzasallad var en av de få saker jag kunde äta i början av graviditeten. Jag gjorde egen, åt i skolan och till slut hittade jag faktiskt på ica maxi! Där fanns det små burkar med pizzasallad för inte sådär överdrivet mycket pengar, gissa om jag blev lycklig!

• Missie

Jag brukar lägga lite oregano lite citron i  det blir jätte gott
    :) 

• Linda1976

Använd inte solrosolja bara, det är skadligt för kroppen och inflammationsframkallande.

Kallpressad oliv-eller rapsolja i neutral smak är bäst. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Ghettoblaster

Ett riktigt mumsigt tips är att ta rödkål! Det har dom på min pizzeria å jag LOVAR att ni kommer att älska den!

• As mamma

Hahaha det var det enda jag åt under en period också :P Jag gjorde en jättegod, hyvlade vitkål med osthyvel och blandade med olja, salt, peppar och vitvinsvinäger. Skitgott :D Sen kräktes jag upp det och efter det åt jag inte pizzasallad på några veckor ;)

Svar på tråden Pizza Sallad ???