• Anonym

Varför älskar folk att prata om pengar?

Jag stör mig på folk som gnäller över att dom har såå dåligt med pengar fast det inte är sant. Min moster gnäller över att hon inte har råd med ditten och datten fast hon nu som pensionär får mer pension än vad min mamma fick när hon jobbade heltid och försörjde två barn. Att mamma nu har halvetar sin inkomst som pensionär och dessutom lägger ut för TVÅ hyror varje månad verkar min moster inte tänka på. Hon har ju såå dåligt med pengar och det är så synd om henne. men hon kan unna sig att gå till frissan och köpa dyra märkeskläder. Men att min mamma vänder på varje jävla krona ser moster inte.

Eller våran vän till familjen som jämt gnäller över sin ekonomi fast hon har både bostadsbidrag,barnbidrag,underhållsstöd PLUS jobbar heltid som lärare och har ETT barn och relativt billigt boende. Att hon sen helt plötsligt att med sin "skrala" ekonomi kan köpa en ny iphone till sin bortskämda unge verkar inte ha med saken att göra enligt henne. 

• Anonym

Jag tycker att jag har lite dåligt med pengar,fast jag har 115 000 kr på mitt sparkonto och har 6000-9000 kr till nöjespengar och spar varje månad.Ensamstående är jag.

Men jag känner lite så just för att jag är van vid mer pengar.Idag måste jag planera en aning men det behövde jag inte förut.Men jag gnäller inte högt,det skulle säkert störa andra.
    Poängen är att folk är vana vid olika pengar.

När jag var fattig,växte upp fattig,så var 300 kr mycket för mig i nöjespengar.Att köpa jeans var lyx,det räckte inte pengarna till.Men jag trivdes och mådde bra,Saknade ingenting.
    Sen n¨gra år senare tjänade jag lite mer pengar,och man vande sig,och idag tjänar jag ännu mer,men är så himla van att jag ändå skulle vilja ha lite till.
    Jag skulle ha mycket svårt för att sluta med mitt lyx tex frissan,shoppa kläder,gå ut mm.

• Anonym

Jag alskar att prata om pengar, men med utvalda personer.
    Jag och min vanninna brukar prata om hur vi ska tjana och spara mest mojligt osv, och det har vi alltid gjort, sen vi var 13 :)

Men hade inte uppskattat om nagon pratade om min ekonomi bakom ryggen pa mig.

• Anonym

Därför att i landet lagom är det fult att tjäna pengar och då måste man diskutera detta, men tror man skulle må bättre om man pratade om annat istället.

• Anonym

Är ensamstående som tjänar bra. Det finns dom som pratar skit bakom min rygg om att jag har god ekonomi. Fattar inte att folk ska ha huvudvärk över andras plånbok. Var och en har sin egen plånbok att tänka på. Men så fort ngn har mer pengar är det ok enligt vissa att prata skit om en bakom ens rygg. Själv diskuterar jag aldrig varken mina egna pengar eller någon annans pengar. Men ofta anses det som ngt dåligt att man faktiskt har god ekonomi. Vissa har inte heller förstått att man jobbat hårt och kämpat för sina pengar. Utomlands diskuterar man aldrig pengar utan om helt andra saker. Där sköter var och en sin egen plånbok utan skitsnack bakom ryggen om ngn har bra med pengar.

• Anonym

Jag tycker om att prata om pengar, för att jag varit fattig och överlevt det. Nu är jag oerhört noga med mina pengar, sparar mycket, lever enkelt etc och jag tycker det är kul att prata privatekonomi då det är något som berört mig mycket under lång tid.

Dock vet INGEN hur mycket lön jag och min man har. Jag tror de skulle gissa fel på tiotusentals kronor om de ser hur vi lever. Men det gör mig inget. Pengarna i sig är bara viktiga om man inte har några.

Svar på tråden Varför älskar folk att prata om pengar?