Varför älskar folk att prata om pengar?
Folk som klagar över sin ekonomi har det helt enkelt för gott ställt.
Den som har det knapert håller tyst, försöker hitta lösningar och går i sista hand till försörjningsstöd.
Har man det knapert vet man hur man hushållar med de resurser man har. Man hittar dessutom lösningar som en som har gott om pengar aldrig skulle fundera på.
Därför kan en fattig en som lever under Riksnormen ändå köpa sig en iPhone, en dyr resa eller något annat under omständigheterna uppseendeväckande.
Det går till exempel utomordentligt bra att leva matlyxliv på en total matbudget ã 2000 för ett sambopar fast många gör av med det dubbla per månad. Riksnormen ligger på 2670 kr för två vuxna.
Och man behöver inte köpa skor och kläder på tre-fyra månader. Är man ensam har man då sparat in 1590-2120 kr.
Barnen kan få ärva av varandra och man kan handla på Tradera, Blocket eller secondhand affär. Det blir snart lika många insparade tusenlappar där också.
Jag är själv ett exempel på att allt går.
Med mina två tonåringar ligger vi under Riksnormens för försörjningsstöd. Vissa månader, under vintern då elkostnaderna springer i taket, ligger vi över 3200 kr under vad som är skäligt enligt lägsta godtagbara levnadsstandard. Under sommaren då sonen inte får något studiebidrag, ligger vi bara 1200 kr minus. En mer "normal" månad ligger vi någonstans mellan 0 och minus 1000 kr i månaden enligt normen.
Trots detta har jag bil, eget hus och sparar mellan 500-1200 kr i månaden.
Det skulle tex aldrig falla mig in att handla kläder annat än på rea med ordentligt nedsatta priser. I förrgår hittade jag WESC-jeans till barnen ã 300 och 400 kr. De var nedsatta från 800 kr och 900 kr. Det är vid sådana tillfällen man slår till så att man klarar jeans-/byxbehovet tills nästa höst.
Jag brukar inte klaga, men har svårt för när jag vet att de med betydligt tjockare plånböcker vågar öppna klagomuren.
Man lär sig helt enkelt att klara sig gott på det man har. Såvida det inte ens räcker till reamat, reakläder och subventionerat boende.