• Super blondinen

blöjor dagis förskola hur är reglerna hos er?

Var ner o lämna dotter på dagis i dag och hängde upp ett paket byxblöjor på blöjkroken som de har. Men fick en utskälning av en av fröknarna som att barnen fick bara ha knäpp blöj på dagis. Hur har ni på erat dagis? regler på vårat dagis nu för tiden angåend blöjbarn: Barnen får bara ha knäpp / tape blöjor. Blöjorna ska hängas på barnens blöjkrok har man inte ett fullt paket med sig eller saknar förpckning får absolut inte deras låda användas utan man får då skaffa en påse at hänga på kroken. För att underlätta byten. Tycker det med tape är helt fel tänk när barnet vill som våran bajsa på toa = assa kastade blöjor.

• Svar på tråden blöjor dagis förskola hur är reglerna hos er?
  • Pia och Elna

Det går ju att tejpa på dem igen så det blir ju inte mer blöjor. På vårt dagis får man ha vilka blöjor man vill.

• 6 Små Älsklingar

Om dagis vill ha speciella blöjor så får dom väl hålla med dom själva.
    Självklart ska ni få ta med de blöjor ni vill att erat barn ska ha på sig.

Mamma till 4 prinsar och 2 prinsessor
  • Queenie70

På mitt dagis ingår blöjor.

• Demyra

Dom vill väl ha tejp blöjor så dom inte ska behöva ta bort alla kläder när dom byter blöja.

• Jennie med ie

Jag jobbar på förskola och föräldrarna bestämmer vilka blöjor barnen ska ha. Men det händer att vi föreslår en annan sort, bland annat att de byter från byxblöjor till vanliga. I synnerhet på vinterhalvåret då det är mycket kläder som måste av för att man ska kunna sätta på en ny blöja, med en vanlig blöja behöver man bara dra ner byxor/strumpbyxor o s v. Större barn som går på toaletten ibland och då själv kan dra ner och sköta sig själv kan vara hjälpta av byxblöjor men på de mindre ser vi inte den vinsten utan det blir mest bökigt och då säger vi det. Eller om barnet t ex så smått har börjat gå på toaletten men har bodys, då pratar vi med dem om det och rekommenderar vanliga tröjor.

• Firewall

Men lägg blöjorna i en påse då bara? Min son ska också ha såna blöjor på dagis, hemma använder vi byxblöjor istället för jag gillar inte dom andra.

Men so what. Dom kostar inte mer, dom stör inte på nåt sätt min son, så skitsamma egentligen.

• Jumji

Det går inte åt mer blöjor, man kan återanvända tejpblöjorna precis lika bra. Varför börja krångla med personalen om en sån enkel sak?

• Mumin80

Jag tyckte också att det verkade knasigt i början, men förstår numera hur dom tänker (åtminstone när det gäller byxblöjor). Som en av pedagogerna förklarade för mig, en vanlig blöja kan man ta på barnet utan att behöva ta av byxorna, t.ex. på vintern kan det ju vara en ansenlig mängd overaller, skor, byxor m.m. som ska bort för att man ska få på en byxblöja. Så jag förstår helt att dom föredrar vanliga. 

Sedan så kanske en "utskällning" inte är så pedagogiskt, vi fick informationen vid inskolningen och har sedan följt den efter bästa förmåga.

Angående "blöjkrokar" så kan jag säga att hos oss har det alltid funkat så att man ger ett helt paket till personalen (eller hänger vid dotterns ytterkläder) när dom säger att  det börjar ta slut. Å sen får dom göra vad dom vill med det, oftast så har dom väl en bunt på toan för varje barn och resten av paketet undanstoppat någonstans.

Svar på tråden blöjor dagis förskola hur är reglerna hos er?