• Alexandra och Attackera

Två valpar

Jag har en amstaff tik som snart är fyra månader och har hittat en bullterrier hane som är lev klar (alltså 2 månader) om ett par veckor. Jag skulle verkligen vilja ha dem båda i min familj.

Jag och min man är riktigt hundvana.

Vi får både höra "Absolut inte" och "Det är det bästa ni kan göra". Nu står vi i avgörande stund för om vi ska ta hanen eller inte. Vi vill inte kastrera för vi vill kunna (i framtiden) ta valpar på dem. (Naturligtvis på var och en för sig, för vi vill ha renrasiga hundar då vi gillar utställningar.)

Snälla hjälp mig och min man nu!!!

• Svar på tråden Två valpar
  • MJ90

Kan ju bli gaaanska jobbigt att ha en hane och en tik i samma hus när tiken löper... Skulle jag aldrig ge mig in på!

MJ90 skrev 2011-09-07 17:41:00 följande:
    Kan ju bli gaaanska jobbigt att ha en hane och en tik i samma hus när tiken löper... Skulle jag aldrig ge mig in på!
    Men vad händer då? Dem säger att det blir jobbigt, men ingen preciserar.
  • MJ90

Hanen kommer vara efter tiken exakt hela tiden, ni kommer inte kunna ha dem i samma rum på ca 3 veckor... För när hon löper luktar hon gott och han blir sugen.. Det kan vara väldigt stressande för båda två, dels för tiken som inte får vara ifred och dels för hanen för att han inte får "komma till".

Sen är det ju inte heller de lättaste raserna... Och hanar har en tendens att bli stökiga när de blir könsmogna, runt 7-8 månaders ålder... Tänk över det där både en och tre gånger... Prata med andra, uppfödare, veterinärer..

Jag vet att det inte ska vara de lättaste raserna. Men det är raser som passar oss. Vi vill inte ha för "veka" (eller hur jag ska säga utan att det låter illa) hundar utan tuffa hundar som är framåt och tar för sig av livet, i den mån vi tillåter naturligtvis.

Jag har redan förstått att de inte får vara i samma rum alls de tre veckorna.

Tack för att du diskuterar med mig. 

• Äggfis
    Alexandra och Attackera skrev 2011-09-07 18:07:01 följande:
    Men vad händer då? Dem säger att det blir jobbigt, men ingen preciserar.
    Ylande, matvägran, hög stress, sönderkrafsade dörrar, klagande grannar, etc, etc. Men kan lika gärna bli lite skönsång och därefter inget mer. Eller inget alls över huvudtaget, även om det är ovanligt. Oerhört varierande.
  • Freakyme

Du skriver att du och din man är riktigt hundvana men undrar varför det är jobbigt att ha en hane och tik ihop när tiken löper?? Det rimmar inte riktigt tycker jag...

• MJ90
    Freakyme skrev 2011-09-07 18:29:46 följande:
    Du skriver att du och din man är riktigt hundvana men undrar varför det är jobbigt att ha en hane och tik ihop när tiken löper?? Det rimmar inte riktigt tycker jag...
    Håller med lite där... Och om man ointe är hundvan borde man inte ha sån ras...
  • dezibel

En valp kräver 100% uppmärksamhet och är ju ett heltidsjobb. Har du tid för två valpar som ska aktiveras,motioneras,tränas separat?  När du ska ut med den ena, vem tar den andra? Du är medveten om att dom kommer ty sig till varann mer än till dig, trigga igång varann och blir mycket mindre kontaktsökande mot dig?

Jag ser bara nackdelar med två valpar samtidigt och vill ha lydnaden klar på den första innan nästa kommer.
    Vad ser du för fördelar? 

Freakyme skrev 2011-09-07 18:29:46 följande:
    Fast det har alltid varit av samma kön. Det där kändes som ett obefogat påhopp utan grund.
  • Kat91

Oavsett hur bra ni tar er igenom valptiden kommer de båda troligtvis bli oerhört stressade när tiken löper. Jag skulle aldrig orkat ha vår hane (amstaffblandis) i samma hem som en tik under löp på den tiden han var ung och okastrerad. En sak är ju om ni har nån som kan ha en av hundarna hemma hos sig under varje löp.

En annan sak att väga in när det gäller rasrena hundar som ni lär lägga ner en hel del tid på är ju att OM det blir ett tjuvnyp så är det inte helt riskfritt att ge tiken en abortspruta. Och blandrasvalpar kryllar det redan av på blocket när det gäller de raserna.

Å andra sidan finns det folk som har både tikar och okastrerade hanar hemma och klarar det galant. Alla är vi olika. En vän till mig och hennes sambo flyttade ihop med varsina hanhundar som har ihjäl varandra om de ses.
    Hundarna är ständigt åtskiljda hemma och det funkar för dom, det måste ju vara lite samma sak...

Svar på tråden Två valpar