Freakyme skrev 2011-09-07 18:29:46 följande:
Du skriver att du och din man är riktigt hundvana men undrar varför det är jobbigt att ha en hane och tik ihop när tiken löper?? Det rimmar inte riktigt tycker jag...
Fast du bara har haft hundar av samma kön så borde du väl sett en del "löp-reaktioner" om du har haft hund innan? Har haft både tikar och hanar, och vet att det skiljer i reaktion, men gemensamt för alla är att det är jobbiga veckor, nerver utanpå, stress, oro, vaktande... kan göra listan lång på hur illa det kan vara, men vet också att det kan gå bättre i vissa lägen och för vissa hundar. Men en jobbiga löp kan du räkna med, frågan är väl bara om det blir normaljobbigt eller skitjobbigt...
Sedan skulle jag personligen aldrig välja att ha två valpar samtidigt. Min erfarenhet är att både hundägaren och den nya valpen har jättestor glädje och nytta av att det finns en vuxen hund närvarande. Den äldre hunden visar hur man skall uppföra sig, och kan hjälpa valpen att känna sig trygg och hemma. Och som hundägare är halva uppfostran redan klar, genom att hundarna lär sig av varandra och aktiverar varandra. 1+1=1,5 hundar...
Med två valpar ser jag att det skulle bli 1+1=3 hundar istället. Två hundar som skall fostras på alla sätt, som kommer att lära varandra en massa bus, och som kommer att trotsa samtidigt. Nej, inget jag valt om jag sluppit.