1,5 år & i trotsåldern!!!!!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80108935
Funkar för oss. För det är ju inte så stor idé att vara superrädd om möblerna ändå, med vår familj.
Vad skönt med en tråd för lika lyckligt lottade familjer!

Saker överallt känner man ju igen. Vi har tack och lov kunnat sätta upp en barngrind till köket, så där kan grejerna vara relativt i fred. Och så har vi vänt på handtagen till alla sovrum utom hennes samt båda toaletterna. Så då har hon bara sitt rum, vardagsrummet och trappan att röja i. Och vi har dörrar på alla bokhyllor i vardagsrummet och möblerade om det före sommaren för att hon skulle ha svårare att nå tv:n.
Ett stort nöje när dottern känner sig lite ouppmärksammad är att sitta och kasta leksaker ner i trappan. Lagom kul när det kommer en trähund från Brio flygande ner... Jag är dessutom gravid i v. 20 och har foglossning + sammandragningar + domningar i benen, som gör att det där med att springa 15 varv i trappan inte är någon höjdare

Man känner ju sig också lyckad som förälder när ungen inte är 18 månader ens och man måste ta sig genom kassan på ica med henne hängande halvvägs ut ur kundvagnen gallskrikande i vansinnig ilska över att inte få stå i vagnen och kasta ut grejer ur den. För att inte tala om dom härliga raserianfallen ibland vid läggdags, när hon står i spjälsängen och bara gallskriker och kastar allt, nappar, vattenflaska och gosedjur. Och klöser, biter, sparkar och spänner hela kroppen om man försöker ta henne i famnen. Över en halv timme har dom anfallen ibland varat... Det är faktiskt enda tillfället som vi tar ett slags time out, genom att släcka lampan, stänga hennes dörr och gå ut. Men då kan hon alltså öppna dörren själv, vilket hon ibland gjort men varit mycket lugnare när hon kommit ut. Eller faktiskt ibland slutat skrika efter någon minut och somnat. Ibland verkar det faktiskt vara vår närvaro som triggar henne, och då funkar det att lämna henne själv. Ibland, inte ofta...
Annars är det mest att plocka bort så mycket som möjligt för att slippa säga nej (och vad "lätt" det har blivit sedan hon kom på att hon kan ta en av matbordsstolarna eller sin matstol och skjuta fram till bokhyllor och liknande för att nå även t.ex. nästöversta hyllan i en Billy...vi har alltså dörrar på nedre halvan). Annars så tar vi grejen ifrån henne om det är något som kan skada henne, eller gå sönder (mobiler, wiikontroller, bärbara datorn, stiftpennor m.m.). Eller så lyfter vi bort henne från situationen och håller vid behov henne i famnen (när hon trackar hunden för mycket...). Och så får hon skrika. Men vi är också alltid tydliga med att mammas och pappas famn finns, om man vill ha tröst, och att det är ok att vara ilsken, men inte att riva, nypas, sparka eller klösa (även om det blir en hel del av det också tyvärr, men gör hon så i famnen på mig så lyfter jag henne ifrån mig så hon får sitta själv i soffan. Sen får hon naturligtvis komma tillbaka i famnen igen när som helst, bara hon inte är våldsam). Och när det gäller sånt som att vi ska iväg någonstans, få iväg henne från ett rum där hon inte får vara eller liknande, så bär jag henne helt enkelt. Tack och lov så är hon ganska liten (ca. 11kg). Och ibland tappar jag tålamodet och ryter till, men det verkar inte ha särskilt stor effekt på henne, så det är väl mest för min egen skull

Jag kan inte påstå att vårt sätt att behandla dottern skulle göra henne mindre trotsig, arg eller på annat sätt minska det oönskade beteendet, men jag hoppas att hon någon dag ska lära sig just det att det är ok att vara arg och besviken, men att det ändå inte betyder att man får som man vill alltid, och att ilska är ok, men inte våld.
Å så försöker jag tänka positivt. Hur jobbigt är det inte för de föräldrar vars barn har varit perfekta små änglar förut sedan när trotsåldern slår till? Vi har i alla fall fått rikligt med träning på att hantera det hela

Till vintern blir det om allt går väl nyfödd + hyperaktiv, envis, hetlevrad 2-åring. Hurra vad man är smart ibland...