Gurkan skrev 2011-09-07 19:45:42 följande:
Jag kallar inte det trotsålder, jag kallar det temperament och testande av vem man är :)
Min snart 17 månaders här hemma kan bli tvärilsk när han inte får som han vill, jätteledsen när han blir besviken och är otålig som attan.
Jag försöker att alltid bejaka hans känslor, det är okej att bli besviken för att man inte fick ha saxen man lyckades pilla ner från köksbänken med hjälp av flugsmällan.
Det är okej att bli arg när man inte får gå ut precis just nu.
Det är okej att bli arg för att man inte få leka i toalettstolen.
Sen försöker jag så klart avleda och distrahera men vissa dagar kan det tära en del
Min lilleman håller på att undersöka sig själv och omgivningen och oss föräldrar, tillsammans med sitt hetsiga temperament som absolut inte kan komma från mig (harkel)...
Haha, gud vad man känner igen det där! Sonen är 19 mån snart och han blir fly förbannad när han inte får som han vill, verkligen tar i så han spricker! Oftast är det att han inte får stoppa toaborsten i toan och sen skvätta med den överallt, el att jag tar ut han från badrummet när han vill stå o spola på toaletten. Att han vill gå ut på ballkongen när jag är på väg att stänga eller jag till slut är klar med disken och han inte kan "hjälpa till" ngt mer. :( Han blev skitsur idag för all disken var urplockad för han ville ju fortsätta, haha! :P