• salamanca

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

• Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!
  • lövet2

Nej, det där är inte trotsåldern - det är temperament. Vissa har hetare humör än andra ...

• Rottistjej

Känner igen det där. Min son började oxå när han var 1,5. Nu är han lite över 2 år o har ett j'vla temperament när han inte får som han vill. Kastar saker och slåss. Har absolut inget tålamod alls heller.

• Flisan79

Min andra dotter blev så innan 18 mån. Frågade på bvc på 18 mån kollen om de kunde komma in i trottsåldern så tidigt och fick svaret "ja, vissa föds trottsiga" med glimten i ögat.

Vet väl eg inte om det är trotsåldern, kanske mer det man kallar "terrible twos".

Min 4 1/2 är kanske mer "äkta" trotsig för hon säger emot allt man säger och ska ha allt tvärt om.

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Gurkan

Jag kallar inte det trotsålder, jag kallar det temperament och testande av vem man är :)
    Min snart 17 månaders här hemma kan bli tvärilsk när han inte får som han vill, jätteledsen när han blir besviken och är otålig som attan.
    Jag försöker att alltid bejaka hans känslor, det är okej att bli besviken för att man inte fick ha saxen man lyckades pilla ner från köksbänken med hjälp av flugsmällan.
    Det är okej att bli arg när man inte får gå ut precis just nu.
    Det är okej att bli arg för att man inte få leka i toalettstolen.
    Sen försöker jag så klart avleda och distrahera men vissa dagar kan det tära en del

Min lilleman håller på att undersöka sig själv och omgivningen och oss föräldrar, tillsammans med sitt hetsiga temperament som absolut inte kan komma från mig (harkel)... 

• FinastE2010
    Gurkan skrev 2011-09-07 19:45:42 följande:
    Jag kallar inte det trotsålder, jag kallar det temperament och testande av vem man är :)
    Min snart 17 månaders här hemma kan bli tvärilsk när han inte får som han vill, jätteledsen när han blir besviken och är otålig som attan.
    Jag försöker att alltid bejaka hans känslor, det är okej att bli besviken för att man inte fick ha saxen man lyckades pilla ner från köksbänken med hjälp av flugsmällan.
    Det är okej att bli arg när man inte får gå ut precis just nu.
    Det är okej att bli arg för att man inte få leka i toalettstolen.
    Sen försöker jag så klart avleda och distrahera men vissa dagar kan det tära en del

Min lilleman håller på att undersöka sig själv och omgivningen och oss föräldrar, tillsammans med sitt hetsiga temperament som absolut inte kan komma från mig (harkel)... 
    Haha, gud vad man känner igen det där! Sonen är 19 mån snart och han blir fly förbannad när han inte får som han vill, verkligen tar i så han spricker! Oftast är det att han inte får stoppa toaborsten i toan och sen skvätta med den överallt, el att jag tar ut han från badrummet när han vill stå o spola på toaletten. Att han vill gå ut på ballkongen när jag är på väg att stänga eller jag till slut är klar med disken och han inte kan "hjälpa till" ngt mer. :( Han blev skitsur idag för all disken var urplockad för han ville ju fortsätta, haha! :P
  • salamanca

Skönt att höra att vi är fler!
    Lillen gör dock också saker han vet att han inte får. Kan titta på mig som han sakta välter ner koppen från matbordet med blicken "vad säger du nu?" Han gör massor av sådant testande och jag är faktiskt alltid lugn och förklarar (sen får han väl snappa upp det han kan) Men trots det är det helt klart. När han blir så där arg så att han stundvis glömmer av att andas,böjer sig bar med hela kroppen och slåss hej vilt brukar jag förklara att jag har svårt att förstå vad han vill nu och att om han istället kan peka på det han vill så kan jag förstå honom bättre. Sen är det ju klart de där sakerna som inte riktigt går-sätta på skorna tillräckligt fort, bygga torn lika högt som sin bror...

Tack för alla svar!! 

• flummkeso

Säger som vissa andra säger.. det é inte trots utan temperament!!
    Min dotter é 19 månader å hon har samma temperament som många beskrivs här!!! men när hon slänger saker omkring säg när det inte går som hon vill så får hon städa efter sig!!! å det kommer väl inte bli lika kul å slänga grejer omkring sig tillslut!! och hon har lugnat sig .. sen försöker jag lugna henne  

• anyXX
    salamanca skrev 2011-09-07 18:27:53 följande:
    Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

Finns det någon 1,5-åring som inte gör ovanstående? ;) Båda mina har varit precis likadana... men som sagt inte trots, snarare att de testar gränser och upptäcker vad de själva kan påverk och vad de inte kan påverka. 
    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!