MLT skrev 2011-10-11 12:10:07 följande:
Han är 15-timmarsbarn, så förbereder maten just nu :) Så det går snabbare ikväll.. Det funkar ibland att säga åt honom att laga mat vid sin spis, rita, eller avleda på annat vis. Men ja, det är mycket frustrerande att se sitt barn slå sig själv. Som med allt annat antar jag att det går över, så det bästa är väl att vara så lugn som möjligt.
Vad är del 2 av separationsfasen? Är det vad vi upplever just nu här hemma måntro? Sonen har börjat sova oftare i vår säng och jag får helst inte ens gå på toaletten. Han känner efter mig med händerna och öppnar ögonen många gånger innan han till slut somnar.. Det börjar bli bättre nu dock, sover oftast i sin egna säng till morgonen och jag kan gå på toaletten (med öppen dörr) om jag är mycket tydlig med att det är dit jag ska och att jag snart är tillbaka :)
prova göra gratänger och saker som bara är att skicka in i ugnen till en början med tills mönstret är brutet... Elelr ställ honom på en pall jämte dig och ge honom en liten skärbräda, en bordskniv och en grönsak eller en bit korv eller en potatis att pilla på och laga mat med. Det kan funka här hemma.
Separationsfasen kommer ju runt 8 månader så där och för en del barn märks den inte men för oss var den extrem i nästan tre månader. Jag kunde inte göra något annat än att bära runt på liten som fick panik av att vara själv och det gjorde jag. Dygnet om eftersom inte ens pappa dög :)
Nu vid 18 månaders ålder kan det slå till igen och det blir i mångt och mycket som vid åtta månaders ålder.
Jag får inte gå på toaletten själv, har jag iofs aldrig fått höra! Han sover bara hos oss, orolig och rädd för att somna. vill inte bli lämnad själv men väljer han att gå iväg så går det bra. Fördelen nu är att han kan gå och därmed kan hämta mig eller komma efter mig och jag behöver inte bära på honom riktigt lika mycket.
En annan sak är att de kan bli väldigt kelna. Sonen är som en igel ibland och ska gosa och pussas och kela och det kan bli rätt rejält hårdhänt. Han vill ju bara väl :)