• Gurkan

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Oh!
    Jag har hittat en aktivitet mitt barn tydligen kan leka i 40 minuter and still going!
    Vatten! Han står på kökspallen med kranen igång och häller vatten fram och tillbaka, på sig själv och på golvet (torkar var femte minut ungefär golv och sånt som rinner). Han är gneomblöt och börjar tröttnar men hey! 40 minuter med samma lek utan mamma!

• Gurkan

eller förlåt han började inte alls tröttna, han hade tappat en sked som skulle plockas upp haha

• Gurkan
    Mumin80 skrev 2011-09-29 14:31:04 följande:
    Dottern är också väldigt förtjust i vatten. Det är väl just gränsdragningen mot risken för vattenskador som är lite jobbig, samt att man ju inte kan lämna ungen helt oövervakad när hon plaskar med vatten. I synnerhet när hon har fattat det här med att stoppa huvudet under kranen för att dricka... Finns ju tyvärr ganska stor risk att min kära korkskalle dränker sig själv om jag inte står brevid och håller koll
    Jag stod på köksbänken mitt emot med den bärbara datorn och torkade av golvet var femte minut ungefär, väldigt mängder vatten hamnade där :)
    Skulle heller aldrig våga lämna honom oövervakad då han klättrar upp på köksbänkar!
    Nästan en timme sen avbröt jag leken och inte ett ljud han bara accepterade och gick därifrån!!  
  • Gurkan

hej mumin!

du behöver inte oroa dig för mobbning, 1,5 åringar är lite för små för att mobbas eller retas. Däremot så bits och slåss många barn när de är frustrerade och speciellt i den här åldern då språket inte kommit igång ordentligt. Till saken hör ju med att din dotter går på en avdelning där mer än halva barngruppen är ny. Det krävs ett oerhört stort arbete att få alla barn trygga och vana i förskolans miljö och det händer i början att det faktiskt kan bli rätt våldsamt mellan barnen då de är så små och lite otrygga, rädda och kanske har en längtan efter mamma och pappa. Det tar tid för både barn och pedagoger att kunna läsa av varandra och skapa band. Nu har ju din förskola visat att de är medvetna om problematiken och har lyft den med er föräldrar bara för att ni ska veta att de arbetar med det och det är ju kanonbra! Men det kan ta tid. Jag har själv arbetat i liknande situationer och det har ibland tagit en hel termin att få ihop gruppen och få alla att trivas och vara trygga.

Du behöver inte heller oroa dig över att din dotter är mer fysisk än social, det är de flesta barn i den här åldern. Barn som är 1,5 leker inte med varandra, de leker jämte varandra. Samma lek men jämte. De interagerar inte riktigt med varandra även om de visst har meningsutbyte och liknande. Barn med äldre syskon brukar dock ha ett försprång då de har ett äldre syskon som knäckt koden till rollek och liknande och då har fått hjälp om än att de inte behärskar det helt. Små barn kan leka tillsammans med äldre barn då äldre barn redan vet hur man gör men annars leker de flesta 1,5 åringar inte med varandra i den bemärkelsen lek. De kan pilla på samma saker och dylikt. Usch känner att jag svamlar men jag hoppas du förstår annars får du fråga!!!
    Vad jag menar är att barn i den här åldern är mer inriktade på sig själva än på människor i deras omgivning- 

• Gurkan
    M och M skrev 2011-10-03 09:52:08 följande:
    Åh jisses idag behöver jag hjälp från ovan, dottern är intensivare än vanligt =-O. Vi lyckades, ovanligt nog, somna om i morse och klev upp först halv nio. Perfekt tänkte jag, nu blir dottern pigg och glad idag. Och ja, hon blev jättepigg och glad, är extra av allt idag. Pratar extra snabbt, extra högt, springer extra mycket, drar ut extra mycket och vill extra mycket att jag ska vara med henne hela tiden och engagera mig i allt extra mycket. Kunde.inte ens ta EN sked gröt i lugn och ro. Den extra energin jag fick av sovmorgonen är redan förbrukad... Jag behöver extra!
    Här har dagen börjat uselt och det känns som jag behöver all hjälp jag kan få eftersom det bara är mitt eget fel!
    Helgen har varit tuff med jättejättetidiga mornar, innan 5 så vi är redan trötta och slitna!!
    Idag började dagen inte förrän kl 6 men jag mitt dumma nöt bestämde mig för att det vore en bra idé om jag någonsin kunde bli av med de där tio överflödiga kilona och påbörjade en pulverkur. Skitbra! Efter tre timmar flängande efter en liten iller så var jag så hungrig att humöret gick i botten fullständigt. Sonen var och andra sidan så trött så trött att han klättrade på allt, slog sig på allt och gnällde konstant. Så min pulverkur höll tre timmar sen proppade jag i oss fil och havrefras. Sonen somnade för middagslur redan 10.45! efter att suttit och sovit i mitt knä en stund.
    Klappade om min lilla älskling med lovade honom att när han vaknar så börjar vi om dagen. Då ska vi äta lunch och mamma ska äta riktig mat så hon orkar med och så ska vi ta en tur till biblioteket efter vi varit ute och härjat. Aldrig mer pulverkur, jag får hitta en annan väg eller förbli tjock. 
  • Gurkan
    M och M skrev 2011-10-03 11:49:28 följande:
    Gurkan, kör Viktväktarna! Bästa jag provet, har innan testat GI, LCHF och äta så lite som möjligt. Med Viktväktarna tycker jag man får äta mycket och framförallt av allt, tom fika, bara man planerar för det. Jag har kämpat, mer eller mindre, över ett år att komma under 60kg och det är först nu efter en månad med viktväktarna jag lyckats! Kanon och enkelt. Jag kör ett online-program själv, inga möten. Ett tips
    vad kostar onlineprogrammet?
    har ju kört viktväktarna innan... Fast det är ju några år sedan! 
  • Gurkan
    Mumin80 skrev 2011-10-03 13:32:15 följande:
    Men behöver du verkligen diet, räcker inte din egen kära lilla träningsmaskin där hemma??? Jag blev grymt förvånad på inskrivningen i denna graviditet, hade kallt räknat med att ha gått upp massor i vikt sedan dottern föddes, men vägde samma som vid inskrivningen med dottern (vilket iofs innebär +10kg sedan dottern föddes, men med tanke på vilket helvetesår jag haft så är jag ändå helt nöjd). Vardagsmotion äger!
    jag önskar det vore så men det vill sig inte! Fram till i somras hade jag på strax över ett år gått ner alla gravkilona plus lite till och då stod vågen på minus 28 kilo. Så kom semestern och tre kilo upp och där har jag fastnat.
    Men jag får tackla det på annat sätt än pulver vilket jag nu i efterhand inser hur korkat det var ;)
    försöka leva på 500 kalorier om dagen med en liten tok här hemma? mpffh dumt så det förslår!

Eller så får jag helt enkelt vänja mig vid att jag fick farmors kroppshydda, den där bondmore-kroppen där allt sätter sig på magen!
  • Gurkan

Förlåt!
    Det här är ingen "jag har halvtaskig självbild behöver banta tråd" utan en "mnu ska vi glädjas åt våra vilda små troll!"

kan berätta att mitt vilda troll redan idag lyckats banka i bordsskivan och har ett snyggt rött streck precis under ögonbrynet. Förutom de två blåmärkena som redan fanns i pannan för att inte tala om smalbenen som är fulla av blåmärken och så klart den blå stortå-nageln! 

• Gurkan
    Mumin80 skrev 2011-10-03 13:48:57 följande:
    Vårt lilla ljushuvud lyckades faktiskt inte misshandla sig själv innan hon lämnades på dagis (d.v.s. hon klarade ca. 1,5 h utan väsentliga olyckor...). Däremot så fick ju den planerade svampplockningen i lördags bytas ut mot akutens väntrum Stackarn snubblade på sin gåvagn och slog huvudet i soffbordet, så att hon slog upp ett jack i örat som måste sys. Så nu har lillan fått sina första stygn. Men hon var i alla fall chockerande duktig på akuten, låg t.o.m. så pass still i pappas famn att det räckte med lokalbedövning när hon syddes, hon slapp sövas. 

Jag meddelade maken att jag vägrar lämna på dagis idag, han fick göra det. Eftersom jag redan förra veckan var tvungen att förklara att hon saknade en halv stortånagel och kunde vara lite öm om tån, eftersom hon tappade hundens märgben på tån, så hade jag liksom ingen lust att vara den som denna måndag lämnar henne med stygn i örat...

I övrigt så har hon förra veckan ju även blivit biten i armen på dagis, och så slog hon sig ganska ordentligt när hon halkade på väg ner ur sin tripptrappstol och  slog bakhuvudet i sittbrädan. Och så håller hon dessutom på och får två tänder... 

Jag tror att hon är inne i någon tillväxtfas. Normalt brukar hon ha bra balans, men växer hon fort en bit på längden så brukar hon tappa den lite innan hon vänjer sig. Hoppas hon slutar ramla snart dock!  
    Hu ja! Förskolan kommer tro att vi misshandlar lilleman när han börjar där. 
    Här är det lite som så att ju tröttare han är desto sämre blir balansen. Sen vill han mer än han kan med klättrandet och springandet och allt.
  • Gurkan
    Zixi skrev 2011-10-09 17:37:09 följande:
    Ett inlägg jag skrev i en liknande tråd: 

Sån är min dotter oxå (snart 15 mån) och hon har varit mer eller mindre så från första början. Envis, nyfiken och med ett ett temperament. Just nu är hon i en fas där hon blir explosivt arg för minsta lilla som inte går precis som hon vill. 

Vi tar det lugnt och låter henne få sitt lilla sammanbrott för det går snabbt över. Visst tar det på krafterna när hon brutit ihop 28 ggr på en timme men inet blir bättre av att jag lir arg eller bråkar på henne. Vi drar gränsen vid att skada och fördärva. Om hon kastar saker konfiskerar vi dem, om hon slåss så säger vi nej och avlägsnar oss (bra metod även för äldre barn). 

När hon slänger sig av och ann som en vild ål så brukar vi lägga ner henne för det är säkrast för alla parter. 

Vi bråkar aldrig tillbaks, vi tröstar inte (om det bara rör sig om vredesutbrott och inte att hon är ledsen), vi ger inte med oss om vi sagt nej till något (det är aldrig ok att leka med knivar, oavsett hur arg hon blir för ett nej). 

Jag har arbetat med barn i alla åldrar och aldrig mött ett lika ilsket barn som mitt så hon prövar mitt tålamod dagligen. Mitt enda tips till er är att ha tålamod och vara konsekventa. Det är inte lätt för ert barn att hantera alla känslor som väller upp inombords, det är något h*n måste lära sig.

Måste trösta dig lite med att barn blir aldrig så arga som på de som de står närmast :)
    vi som bara arbetar med barnen ser sällan just den sidan...

• Gurkan

Här hemma har bilen varit ett gissel med jämna mellanrum. Babyskyddet var avskyvärt, turligt nog köpte vi en hi-way så vi kunde byta så fort liten var hyfsat stabil. Och vi måste använda bilen då vi bor 2,5 mil utanför staden. Men nu, den sista tiden, har det vänt helt! Hinner inte mer än säga "bil" förrän lilleman springer ut i hallen och skriker "vrum vrum vrum". Det bästa som finns är att klättra runt i bilen och pilla på spakar och knappar. Det värsta är ju att bli fastspänd när vi ska åka för helst vill han hålla i växelspaken.

Annars har vi haft det ganska lugnt i veckan som gått. Just nu står han och pillar och skruvar på radion och är så nöjd så!
    Det enda riktiga bakslaget var igår. Han somnade så gott 18.45, så trött så trött men vaknar av ett illskrik 10 minuter senare och så var det kört. Fick honom inte att sova förrän kl 22 när vi gick och la oss och ändå är han uppe kl 5.50. Än så länge pigg men då han sovit nästan 3 timmar mindre i natt än vanligt så finns ju risken att det kommer bli en trött och gnällig dag vad jag än gör 

• Gurkan
    Mumin80 skrev 2011-10-10 08:22:38 följande:
    Det där har vi varit med om mååånga gånger. Har inga råd att ge annat än att trösta med att han förhoppningsvis somnar lätt och sover gott i natt  

När dottern får raseriutbrott så har hon börjat med att springa till köket och slänga in nappen där (över barngrinden som vi har i dörröppningen). Målet är väl att få mamma och pappa att gå efter nappen, medan mamma och pappa oftast brukar vara ganska hårdhjärtade, och låter henne klara sig utan napp åtminstone tills värsta raserin lagt sig...  Även gosedjur och annat brukar flyga in i köket när ilskan är som värst. Sen kommer hon på att hon visst ville ha teddybjörnen
    Här flyger nappen när någon är fullständigt övertrött och vill men ändå inte sova haha.

Just nu sover han så sött så sött. Fick i honom en banan och två digestivekex innan det var dags att sova middag. Lunchen får vi ta sen helt enkelt. Var så trött att han försökte fajtas men det gick inte han somnade mitt i kampen! Söte lille vän!
  • Gurkan

Vi misstänker separationsfas del 2 hos oss! Lilleman blir 18 månader om 6 dagar och igår började kampen om att inte somna. Ikväll skrek och skrek och skrek lilleman medan sambon försökte söva. Det slutade med att vi låg alla tre i vår säng och jag höll om/fast lilleman och ömsom pratade och ömsom sjöng för honom. han somnade slutligen snyftandes men inte innan han hade känt flera gånger om så hans pappa låg där och hans mamma var kvar. När han somnat reste jag mig försiktigt upp och lilleman kastade sig direkt efter mig. Det kan förklara varför han vaknade till och illskrek igår och vägrade somna om. Stackarn trodde han var övergiven och vågade inte somna om :/
    Än så länge märks det nog mest vid just läggningen men fy, det tog nästan en timme idag!

• Gurkan
    MLT skrev 2011-10-11 11:40:07 följande:
    Det är inte så att han är hysterisk på något vis, han behövs inte lugnas ner. Utan har slår sig själv lugnt och sansat tills han får en rejäl bula och blir ledsen. Ibland tittar han på mig medan han slår. Har märkt att han ofta gör det när jag lagar mat (tittar inte på honom konstant i över en halvtimma då ju). Först trodde jag att han var klantig, men såg ett mönster efter ett tag att han gör illa sig extremt mycket just under den halvtimman. Han går in i saker med flit för att det ska göra ont eller låtsassnubblar på saker, blir ledsen, mamma ger honom uppmärksamhet.

Det hjälper som sagt att säga åt honom, hyfsat iaf, kan tex säga att nu får du gå in på ditt rum och leka. Men så sätter han igång efter en kvart igen. Det har blivit ett stressmoment att laga mat, alltid skrik och gap och massa försök från min sida att undvika att det ens börjar..
    Men hjälp jag förstår att du tycker det är jobbigt. Är du hemma och föräldraledig? Funderade på om du kunde bryta mönstret på något sätt vid just matlagningen. Kanske förbereda maten under en lugnare stund på dagen och bara värma det på kvällen?
  • Gurkan

Och här är vi definitivt inne i del 2 av separationsfasen. Liten har sovit mer eller mindre på mig i natt och när han inte gjort det har en liten hand konstant letat efter mig. Och har jag vänt på mig en stund och lagt mig med ryggen mot honom har han kört upp knäna i ryggen på mig. Lägger gärna sin kind emot min. 
    Det måste vara hemskt med så mycket ångest och rädsla att mamma ska försvinna. Tur att vi är vana vid att samsova och tur att jag redan gått igenom det här en gång innan så jag vet vad som fungerar hyfsat. 

• Gurkan
    MLT skrev 2011-10-11 12:10:07 följande:
    Han är 15-timmarsbarn, så förbereder maten just nu :) Så det går snabbare ikväll.. Det funkar ibland att säga åt honom att laga mat vid sin spis, rita, eller avleda på annat vis. Men ja, det är mycket frustrerande att se sitt barn slå sig själv. Som med allt annat antar jag att det går över, så det bästa är väl att vara så lugn som  möjligt.

Vad är del 2 av separationsfasen? Är det vad vi upplever just nu här hemma måntro? Sonen har börjat sova oftare i vår säng och jag får helst inte ens gå på toaletten. Han känner efter mig med händerna och öppnar ögonen många gånger innan han till slut somnar.. Det börjar bli bättre nu dock, sover oftast i sin egna säng till morgonen och jag kan gå på toaletten (med öppen dörr) om jag är mycket tydlig med att det är dit jag ska och att jag snart är tillbaka :)
    prova göra gratänger och saker som bara är att skicka in i ugnen till en början med tills mönstret är brutet... Elelr ställ honom på en pall jämte dig och ge honom en liten skärbräda, en bordskniv och en grönsak eller en bit korv eller en potatis att pilla på och laga mat med. Det kan funka här hemma.

Separationsfasen kommer ju runt 8 månader så där och för en del barn märks den inte men för oss var den extrem i nästan tre månader. Jag kunde inte göra något annat än att bära runt på liten som fick panik av att vara själv och det gjorde  jag. Dygnet om eftersom inte ens pappa dög :)
    Nu vid 18 månaders ålder kan det slå till igen och det blir i mångt och mycket som vid åtta månaders ålder.
    Jag får inte gå på toaletten själv, har jag iofs aldrig fått höra! Han sover bara hos oss, orolig och rädd för att somna. vill inte bli lämnad själv men väljer han att gå iväg så går det bra. Fördelen nu är att han kan gå och därmed kan hämta mig eller komma efter mig och jag behöver inte bära på honom riktigt lika mycket.

En annan sak är att de kan bli väldigt kelna. Sonen är som en igel ibland och ska gosa och pussas och kela och det kan bli rätt rejält hårdhänt. Han vill ju bara väl :) 
Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!