Hur lång tid tar det att lära sig simma?
När lärde dina barn sig simma (typ 25 m) och hur lång tid hade dom gått i simskola då?
När lärde dina barn sig simma (typ 25 m) och hur lång tid hade dom gått i simskola då?
att lära sig simma går ganska fort om man tränar och tycker det är kul =)
jag hade en simskoleklass föra några årsen, det var 6 åringar då, vi hade 12 träffar, 2 pass i veckan under 6 veckor. Och alla ungar kunde simma skapligt efter det .. Sen är det bara övning som gäller =)
Mina barn har lärt sig i 5-6-årsåldern. Inte på simskola utan på sommarsemestrarna. Sen har de väl slipat på tekniken i skolans simundervisning men någon simskola har de inte gått.
Det är olika, beror på barnen men också på simskolan. Våra barn är inne på sin tredje omgång. Första 10 lektionerna hade det i kommunens regi i badhuset. De var gamla modellen av inlärning (bröstsim) och allmänt virrigt. Ingen av barnen lärde sig att simma (inget barn i den gruppen lärde sig simma).
Andra omgången simskola var med simklubben istället. En intensivkurs dagligen i tre veckor på totalt 15 tillfällen. Nyare metoder och bättre gruppindelning. Dottern lärde sig simma och simmade ca 25 meter på grunt vatten efter ca 3 tillfällen och simmade 50+ m på djupt vatten när kursen var slut. Sonen som alltid varit försiktig och rädd av sig vågade när kursen var slut hoppa från kanten, doppa huvudet och glida med platta.
Vi är som sagt inne på tredje omgången. Dottern simmatränar halva tiden på djupt vatten och halva tiden på grunt. För hennes del handlar det mycket om att få in ork och teknik numera. Sonen går fortfarande i ren simskola. Nära att knäcka simkoden, glider bra med och utan platta, men har lite svårt att simma rätt.
Dottern är 8 och sonen blir 7 i november. Vi är sent ute med våra barn. Så till vårterminen ska våran då 5 åring få börja på simskola han med.
Min dotter är 5 år, snart 6 och har gått två simkurser, en med kommunen om 10 gånger, och en med simklubben om 5 gånger. Hon kan inte simma än. Hon har börjat få koll på att doppa huvudet och flyta och sånt. Och hon kan simtagen. Men hon sjunker. :)
Min son är 6,5 år och har precis lärt sig simma 25 meter bröstsim. Han skulle nog klara av att simma 25 meter ryggsim också men vi har inte provat. Han kan inte crawla än. Han har gått ganska mycket på simskola. Han började med simskola när han var fyra år. Då övade han på att hämta föremål på botten, hoppa från kanten, ta sig fram bassängen genom att hålla i kanterna, simma ryggsim med en ”nudel”, sparka med fötterna osv. Då var jag med honom i bassängen. Vi gick på två sådana kurser. Sedan var han i en grupp utan föräldrar. Det var samma lärare men undervisningen var inte så bra. Det var tretton till femton barn och en lärare. Läraren gick runt och visade alla barnen en gång hur man simmar bröstsim och sedan så skulle barnen försöka själva. Han lärde sig inte så mycket på den kursen. Sedan när han var 5,5 år så gick han på en intensivkurs i simning. Det var en gång per dag i två veckor. Då lärde han sig jätte mycket men kunde ändå inte simma ens tre meter. Nu går han på en ny kurs som är jätte bra. Jag har inte räknat exakt hur många gånger han har gått men jag tror att han har gått ungefär tretton gånger. Han går en gång per vecka med uppehåll för jul och sommar. Han blev uppflyttat nyss till djupa gruppen. Det är 1,4 meter djupt. Min son är 1,22 meter så han bottnar inte. De har halva lektionen i den lilla poolen som är 10 meter lång och andra halvan i poolen som är 25 meter lång. Anledningen till det är att barnen inte orkar simma fram och tillbaka i en 25 meters bassäng än. De måste öva upp uthållighet. Så det har tagit tid men å andra sidan så är han inte så gammal än.
Vet inte ännu... men förmodligen kommer hon klara 25 meter när den här omgången simskola är slut och då har hon gått 4 omgångar (á 8 lektioner) + en vecka på sommaren.
Hon har precis fyllt 6 år och har gått "dubbla" simskolepass. Annars börjar man när man fyllt 5 år här och går augusti+januari eller oktober+mars (8 lektioner varje omgång), så då tar det lite tid.... men vi har alltså kört oktober+januari+mars+(en vecka på sommaren)+augusti.
Det känns väldigt ineffektivt att gå så sällan, jag märkte ju att hon lärde sig mycket mer på den där sommarveckan när hon gick varje dag, än hon gör annars när det är en gång i veckan. På sommarkursen klarade de 10 meter crawl och rygg efter ett par dagar, resten av året är det mest bröstsim och det går trögt!
Det låter som om det kan ta lite tid då. Min son har just börjat simskola. Han är 6.5 år. Han har vattenvana sen tidigare. Kan hoppa från kanten och med hjälp av hundsim vända sig och ta sig upp på kanten igen. Jag hoppas att han lärt sig simma efter en termin, men vi får väl se. Kanske får vi fortsätta en termin till och i värsta fall intensivkurs på sommaren. Är man 7 år bör man väl kunna simma.
Min son gick i simskola förra vårterminen men jag anser inte att han kan simma för det. Benen hänger neråt i vattnet när han tar simtag, tekniken sitter inte riktigt och det går långsamt. Har funderat på att han borde gå i simskola igen för han är åtta och borde kunna det nu tycker man.
Jag lärde mig simma i en pool på mallorca, familjens första semester, 4 år. Jag kunde simma när jag började på simskola som 6 åring.
Vad vanligt det verkar vara att barnen inte kan simma trots genomgången simskola? Låter ju som simskolorna lämnar en del att önska??
Mina barn har lärt sig på ett par dagar tillsammans med mamma och pappa utan simskola. Och då har de ändå föräldrar som är minst sagt medelmåttiga simmare. Eller inte ens det förresten...