• Noran

Hur lång tid tar det att lära sig simma?

När lärde dina barn sig simma (typ 25 m) och hur lång tid hade dom gått i simskola då?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att lära sig simma?
  • Dr Mupp
    mildamatildas skrev 2011-09-10 23:32:51 följande:
    Vad vanligt det verkar vara att barnen inte kan simma trots genomgången simskola? Låter ju som simskolorna lämnar en del att önska??
    Mina barn har lärt sig på ett par dagar tillsammans med mamma och pappa utan simskola. Och då har de ändå föräldrar som är minst sagt medelmåttiga simmare. Eller inte ens det förresten...
    Beror väl på vad man menar med simkunnig. Att lära sig ta sig fram i vatten brukar gå snabbt så länge barnet inte är rädd, men att träna in en bra teknik tar tid. Och en bra teknik är det som krävs för att barnet ska orka simma längre sträckor.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Tant Green

Precis, att ta sig fram åtminstone 10 meter gick ju fort. Men för att orka längre måste min dotter bli bättre på att synka arm- och bentagen. På simskolan övar de på det under ungefär 5*20 minuter per termin, och det är ju inte mycket. Vi behöver gå själva och träna också, men det får bli när den här simskoleomgången är slut så vi får tid på helgerna igen...

• Sweet life

Varför sätter man sina barn i en simskola som lär ut det absolut svåraste simsättet det första man gör?

Tycker det är skandal och inte konstigt att barnen inte lär sig simma.

Nej, öva på flytläge på mage+rygg samt bensparkar.. Så kommer barnet kunna ta sig upp ifall han/hon skulle falla i vattnet... Kan man simma bröst, men inte flyta så är man ändå inte simkunnig..

• amalie79

Oj, så bra att man börjar så tidigt nuförtiden! Vi gick inte i simskola förrän under mellanstadiet. Jag lärde mig när jag var elva, min syster inte alls, inte heller min bror, men han gick i simskola igen i tonåren så han kan lite nu.

Ska tilläggas att vår pappa inte heller kan simma. : )

• Noran
    amalie79 skrev 2011-09-11 15:20:32 följande:
    Oj, så bra att man börjar så tidigt nuförtiden! Vi gick inte i simskola förrän under mellanstadiet. Jag lärde mig när jag var elva, min syster inte alls, inte heller min bror, men han gick i simskola igen i tonåren så han kan lite nu.

Jag har känslan att många lär sig senare nu för tiden. Vi hade simskola i tvåan när jag gick i skola, och då kunde alla simma utom 2.
  • Dr Mupp
    amalie79 skrev 2011-09-11 15:20:32 följande:

Tyvärr är det extremt få så börjar i tid. I trean är det ca 3-4 som är simskunniga per klass.  (iaf här på de klasser som jag sett).
    Sweet life skrev 2011-09-11 15:15:29 följande:
    Varför sätter man sina barn i en simskola som lär ut det absolut svåraste simsättet det första man gör?

Nej, öva på flytläge på mage+rygg samt bensparkar.. Så kommer barnet kunna ta sig upp ifall han/hon skulle falla i vattnet... Kan man simma bröst, men inte flyta så är man ändå inte simkunnig..
    Vi visste tyvärr inte bättre så vi lyckades kasta bort 1500 kr på kommunens simskola. Men i sommras och nu i höst går de via simklubben och de lär ut glidning på mage och rygg med bensparkar som första steg och fortsätter sen med crawl på mage och rygg. Bröstsim kommer efter det. De två yngsta kommer bar gå i simklubbens regi.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Tant Green
    Här börjar de med att lära sig flyta på mage och rygg (och vara under vattnet, och hoppa från kanten). Sen blir det bröstsim och ryggsim (men crawl ingår inte i "vanliga" simskolan, det är en separat kurs som de inte får gå förrän senare).
  • Dixie

min son, 6 år, klarade 25 m bröstsim i somras - han har då gått 3 terminer i simskola och även gått på babysim sedan han var 3 mån

• amalie79
    Dr Mupp skrev 2011-09-11 18:55:36 följande:
    Tyvärr är det extremt få så börjar i tid. I trean är det ca 3-4 som är simskunniga per klass.  (iaf här på de klasser som jag sett).

Vi visste tyvärr inte bättre så vi lyckades kasta bort 1500 kr på kommunens simskola. Men i sommras och nu i höst går de via simklubben och de lär ut glidning på mage och rygg med bensparkar som första steg och fortsätter sen med crawl på mage och rygg. Bröstsim kommer efter det. De två yngsta kommer bar gå i simklubbens regi.
    Mm, sen är ju simkunnigheten lägre i förorter, alltså där det finns många invandrarbarn. Så det lär ju inte bli bättre på den fronten.
  • reb80

här så anordnar skolan simskola i åk 2.
    alla barn ska kunna simma i 2:an och kan man inte det så får de fortsätta i 3:an.

Har en son som nyss börjat, och då han varit väldigt rädd för vatten, så är jag bara glad idag att han vågar doppa sig, och vara i en bassäng överhuvudtaget..
    Han har lärt sig själv i sommar att simma 5-6 simtag UNDER vatten, men det måste då vara väldigt grunt.

Så lite beror det nog på hur barnen är vana med vatten..

Svar på tråden Hur lång tid tar det att lära sig simma?