Hur lång tid tar det att lära sig simma?
När lärde dina barn sig simma (typ 25 m) och hur lång tid hade dom gått i simskola då?
När lärde dina barn sig simma (typ 25 m) och hur lång tid hade dom gått i simskola då?
Vi hade simskola i lågstadiet med skolan, men det var inte under dessa lektioner som jag lärde mig simma. Jag var rädd för vatten, men det var ingen i simskolan som tog någon notis om detta. Tillslut tog pappa själv med sig mig till badhuset varje helg och lärde upp mig tills dess jag kunde simma. Tror jag var runt 8 år då.
Efter det gick det med en jäkla rulle och jag började i simklubb och trände upp till tävlingsnivå under tonåren.
Jag hoppas verkligen att simskolorna är bättre nufötiden och verkligen SER barnens olika behov!
Olika för olika barn vill jag hävda.
Det handlar om så mycket.
Min äldsta simmade 25 meter utan problem när hon började förskoleklass och hade då gått på simskola kanske ett år. Nu är hon nio år och simtränar tre gånger i veckan.
Lillasyster har precis börjat ettan och simmar kanske 15 meter korrekt. Hon gick en kurs förra våren och har sedan gått två somrar i rad på intensivsimskola)
Andra lillasyster som precis börjat förskoleklass har bestämt sig för att inte lära sig simma för hon gillar att gå på simskola (alltså noll motiverad så hon får inte gå just nu *elak mamma*) Har betalat över 2000 kr så nu får hon leverera lite innan hon får gå något mer (nästa steg är när man kan simma 5 meter)
Väldigt olika fr simskola till simskola.
Dottern är inne på sin 3:e termin och när denna kursen är avklarad, så hoppas vi hon klarat kraven och får gå vidare.
Det de skall kunna efter denna terminen är: Uppnå trygghet på djupt vtn. Säkert o effektivt behärska simsätten crawl, ryggcrawl och bröstsim 25m vardera. Hoppa o dyka fr kanten, samt simma ngr m under vtn.
Väldigt olika tror jag.
Min pojke började simskola när han var drygt 5 år och kunde inte simma förrän han var drygt 7 år. I mitt barns simskola gick de flesta barnen fler terminer.
Kompisens flicka började när hon var knappt 7 år och lärde sig simma i slutet av första terminen.
Min dotter bestämde sig för att lära sig simma när hon var 3 år, slutade med att hon lärde sig det oxå, men enbart under vattnet. Nu är hon 5 år och simmar ca 10 meter bröstsim, crawla ca 5 meter, ryggsim i stort sätt hur långt som helst. Vill lära sig simma fjärilissim men har en mamma som inte kan lära ut det för jag vet inte hur man gör. Hon har gått 2 intensivkurser på sommaren och fick börja en termin denna termin där målet var att kunna simma 25 meter på djupa eller om de nu var 10 meter. Men min dotter vägrar ens hoppa i så efter 3 gånger går vi inte dit längre. Och jag förstår varför, ungefär 18 barn på en extremt liten yta. Unga ledare som inte kan ha mycket erfarenhet. Innan första lektionen pratade mammorna som stod utanför om när deras pojke höll på att drunkna vid första lektionen han gick på förra året. Eftersom ledarna inte hade koll på läget. Och min dotter som har hoppat i på djupa en gång när hon var 4 och det var tack vare att hon kunde simma lite som det gick så bra som det gick. Fick antagligen panik och vägrade vara med på simskolan. Så nu var tanken att vi skulle åka själv men vi har kommit iväg typ 2 gånger i höst. Men kanske skolans undervisning fungerar bättre för henne. Återstår ju att se.
Min son går sin första termin i "Baddaren", Spårvägen simklubb. Den här terminen övar de vattenvana. Och det har gjort underverk med min förut så "harige" son! Han doppar huvudet under vattnet, plaskar, hoppar. Så kul att se att han trivs i vattnet nu Gruppen är ganska liten, som mest har det varit 8 barn, och 2 simlärare.
Vi bokade rätt sent, och då fanns det bara Tensta simhall kvar utav Stockholms simklubbar i västerort. Och jag är så GLAD att det blev den, den är kanon! Kan inte låta bli att hånle lite åt de som antagligen väljer populärare simhallar i "finare" områden (Vällingby, Åkeshov). De får antagligen trängas, medans vi i Tensta har gott om plats Väldigt glad att jag inte gavs någon valmöjlighet för då hade jag inte tagit Tensta. Men nu vet jag bättre!
Min dotter Har gått en termin i simklubb, där vägrade hon. Jag är gammal elitsimmare och tänkte väl också att deras metoder var bäst. Men det var inte för henne
Sen gick hon en termin på " kommunal" simskola 10 ggr som var kanon!!
sen åkte vi utomlands, där släppte det. Hon är inte simkunnig helt, men kan hoppa i och hamna under vatten och ta sig cirka 20 meter ( obestämbart simsätt, bröstarmar och frisimsben. ) flyta på rygg och ta sig framåt. hon är 5, fyller 6 i dec.
Har bara läst ts:
Skulle tro att det är väldigt individuellt. Dottern fick gå om några gånger i lilla bassängen innan hon fick gå över i stora (kravet är att de ska klara 25 m för överflytt) och där har hon blivit kvar några omgångar eftersom hon är för lat/klen för att klara "examensprovet". Hon är 9 år.
Den här terminen får hon dela bassängen med lillebror som snabbt som attan klarade sig genom de lägre grupperna och gått raka vägen upp i stora bassängen.
Tror att dottern kommer att anstränga sig lite mer nu då det typ snart bara är 6-åringar i gruppen...