Inlägg från: Lokatten Jo |Visa alla inlägg
  • Lokatten Jo

Hur lång tid tar det att lära sig simma?

Vi hade simskola i lågstadiet med skolan, men det var inte under dessa lektioner som jag lärde mig simma. Jag var rädd för vatten, men det var ingen i simskolan som tog någon notis om detta. Tillslut tog pappa själv med sig mig till badhuset varje helg och lärde upp mig tills dess jag kunde simma. Tror jag var runt 8 år då. 

Efter det gick det med en jäkla rulle och jag började i simklubb och trände upp till tävlingsnivå under tonåren.

Jag hoppas verkligen att simskolorna är bättre nufötiden och verkligen SER barnens olika behov! 

• Lokatten Jo
    Dr Mupp skrev 2011-09-11 20:55:39 följande:
    Iaf är våran simkola kanonbra. De gjorde underverk med sonens rädsla. De flyttade om barnen så de hamna i grupper som passar efter deras nivå så i tex sommarsimskolan gick dottern i den bästa gruppen och sonen i en grupp med bara rädda/osäkra barn. I dotterns grupp var de 15 barn, i sonens 8. På lika många ledare. De gjorde verkligen ett kanonjobb och båda barnen har fortsatt utvecklas i en rasande takt.
    Vad skönt att höra! Då finns det hopp :) För oss var det ju tyvärr ingen nivåindelning alls. Man fick i stort sett bara order om vad vi skulle utföra för övningar i bassängen. Dom flesta klarade det galant och simläraren blev glad, men med mig blev det mest pust och stånk och stön över att jag inte kunde utföra övningarna. Jag kommer ihåg att jag fick panikångest av både vattnet och simläraren... Usch vilka minnen! Rynkar på näsan
Svar på tråden Hur lång tid tar det att lära sig simma?