Inlägg från: Tant Green |Visa alla inlägg
  • Tant Green

Hur lång tid tar det att lära sig simma?

Vet inte ännu... men förmodligen kommer hon klara 25 meter när den här omgången simskola är slut och då har hon gått 4 omgångar (á 8 lektioner) + en vecka på sommaren.

Hon har precis fyllt 6 år och har gått "dubbla" simskolepass. Annars börjar man när man fyllt 5 år här och går augusti+januari eller oktober+mars (8 lektioner varje omgång), så då tar det lite tid.... men vi har alltså kört oktober+januari+mars+(en vecka på sommaren)+augusti. 

Det känns väldigt ineffektivt att gå så sällan, jag märkte ju att hon lärde sig mycket mer på den där sommarveckan när hon gick varje dag, än hon gör annars när det är en gång i veckan. På sommarkursen klarade de 10 meter crawl och rygg efter ett par dagar, resten av året är det mest bröstsim och det går trögt! 

• Tant Green

Precis, att ta sig fram åtminstone 10 meter gick ju fort. Men för att orka längre måste min dotter bli bättre på att synka arm- och bentagen. På simskolan övar de på det under ungefär 5*20 minuter per termin, och det är ju inte mycket. Vi behöver gå själva och träna också, men det får bli när den här simskoleomgången är slut så vi får tid på helgerna igen...

• Tant Green
    Sweet life skrev 2011-09-11 15:15:29 följande:
    Nej, öva på flytläge på mage+rygg samt bensparkar.. Så kommer barnet kunna ta sig upp ifall han/hon skulle falla i vattnet... Kan man simma bröst, men inte flyta så är man ändå inte simkunnig..
    Här börjar de med att lära sig flyta på mage och rygg (och vara under vattnet, och hoppa från kanten). Sen blir det bröstsim och ryggsim (men crawl ingår inte i "vanliga" simskolan, det är en separat kurs som de inte får gå förrän senare).
  • Tant Green
    Tant Green skrev 2011-09-10 21:02:14 följande:
    Vet inte ännu... men förmodligen kommer hon klara 25 meter när den här omgången simskola är slut och då har hon gått 4 omgångar (á 8 lektioner) + en vecka på sommaren.
    Nu kan jag säga att jag hade fel Hon har absolut inte lärt sig någonting den här terminen. Och när jag var med och såg sista lektionen så förstår jag ju varför.... 20 barn och 4 lärare som trängs på 10x10 meter. Förutom ett par flytövningar (som alla barn verkade kunna för länge sedan) hann de med att simma två längder (10 meter) på mage och två på rygg. Fast eftersom det var så trångt i bassängen så simmade de tre simtag, krockade med någon, ställde sig på botten ett tag, simmade tre simtag till och sen var de framme. Och sen var lektionen (och terminen) slut.

Nu tänker vi inte låta henne gå dit mer, då får vi tid att gå och simma själva på helgerna istället, så kommer hon säkert lära sig snart. 
  • Tant Green
    AW76 skrev 2011-10-17 09:17:53 följande:
    Min son går sin första termin i "Baddaren", Spårvägen simklubb. Den här terminen övar de vattenvana. Och det har gjort underverk med min förut så "harige" son! Han doppar huvudet under vattnet, plaskar, hoppar. Så kul att se att han trivs i vattnet nu Gruppen är ganska liten, som mest har det varit 8 barn, och 2 simlärare.

Vi bokade rätt sent, och då fanns det bara Tensta simhall kvar utav Stockholms simklubbar i västerort. Och jag är så GLAD att det blev den, den är kanon! Kan inte låta bli att hånle lite åt de som antagligen väljer populärare simhallar i "finare" områden (Vällingby, Åkeshov). De får antagligen trängas, medans vi i Tensta har gott om plats Väldigt glad att jag inte gavs någon valmöjlighet för då hade jag inte tagit Tensta. Men nu vet jag bättre! 
    Något sånt skulle jag vilja hitta, men vi bor på södra sidan av stan och det känns lite långt bort med både Tensta och Vällingby... Här vet jag inte riktigt vad som finns. Neptun har bara sommarsimskola (varje dag i 1 vecka), möjligtvis att Polisen har något. Annars tycker jag kommunala simskolan nästan verkar ha monopol på simundervisningen det är väl svårt att få tider i bassängerna förstås.
Svar på tråden Hur lång tid tar det att lära sig simma?