Presentation
Hej svejs,
Namn: Johanna
Bor: Norra London, kom till London 1997
Familj: Man från NordIrland och tva soner, 4.5 och 2 ar.
Saknar från Sverige: Saltlakrits, somrarna med närhet till badvänligt bad, familj och vänner
Hej svejs,
Namn: Johanna
Bor: Norra London, kom till London 1997
Familj: Man från NordIrland och tva soner, 4.5 och 2 ar.
Saknar från Sverige: Saltlakrits, somrarna med närhet till badvänligt bad, familj och vänner
Usch vad ledsen jag blir när jag hör om IKEA...buhu, jag har 20 minuter till IKEA i Edmonton och de brukar alltid ha Kalles Kaviar, det är väl det jag brukar köpa och kaffe. Det är nog min största 'svenskhet' här. Jag har kaffebryggare
inte så vanligt i engelska hem minsann!
Barnomsorg då då
Min äldsta son har precis i veckan börjat Reception och jag märker direkt hur 'diskriminerad' jag som arbetande förälder blir. Det är papper som ska in och hit och dit, känner mig lite halvt irriterad faktiskt. Jag jobbar 4 dagar i veckan så kan bara lämna papper på torsdagar...Skolan i sig är jättebra, vår närmsta är en kommunal Church of Englands skola. Liten och mysig!
Vi har i vilket fall som helst en svensk 19årig tjej som nanny för tillfället. Detta är vår andra svenska tjej och det har funkat jättebra men det blir fortfarande dyrt. Vi betalar henne £7.50 i timmen så det blir £1000 i månaden. Helt galet! Innan dess hade vi dagmamma och det funkade bra tills min yngre son skulle skolas in och det gick bra för honom men det blev för mycket fokus på honom och min större son vantrivdes. Det var lite andra grejer också hon blev lite skum tillslut och var mer förvaring än något stimulerande tillvaro för dem.
Problemet med att ha svenska nannys är ju att man inte kan räkna med att de stannar särskilt länge, typ 6-12 månader. Det är verkligen ett himlans pusslande med barnomsorg och min yngsta börjar inte gratis dagis förrns nästa september och då är det 3h per dag! suck. Jag ska kolla in dagmammor igen om/när vår nanny slutar.
Kul att vi har fått igång en engelsk tråd igen!
Åhh jag älskar vädret!!, blir kanske sista BBQ och plaskpools helgen i trädgården
så skönt att ha helg och härligt väder
Hi hi jag blev frågad på Sainsbury's häromsisten när jag köpte en flaska vin, han såg rätt paff ut när jag sa att jag var 36
alltid lika roligt och tyvärr händer det ju lite mer sällan dessa dagar
Non-uniform day i skolan idag och min son var så exalterad, hade på sig sin superman t-shirt och var sååå glad
Tänkte skaka lite liv i vår tråd
Hur firade ni Guy Fawkes day om ni firade? Vi gjorde inte så mkt väsen av det hela faktiskt. Det finns ett organiserat fyrverkeri i närheten men vi har varit där förut och det blir lite för mycket för barnet. Kolsvart och hur mkt människor som helst och sen en massa oljud på det. Stora sonen hade nog klarat det men lillen tyckte allt bangande var 'scary'
Vi stod i stället högst upp i huset med öppet fönster och hade jättebra utsikt över en massa fyrverkerier. Grannars och organiserade lite överallt i skyn
By the way på tal om ingenting så var jag på IKEA förra helgen och de har börjat sälja kaviar igen, ser lite annorlunda ut men smakar helt okej. Köpte också kanelsnäckor i deras egna format men de var inga höjdare och ballerina kex som sonen gillade, ser också lite annorlunda ut.
Dessutom var jag på Tiger i North Finchley och köpte saltlakrits, salta grodor och salta koningshuvuden (danska) mums fillibabba