Inlägg från: FreeForAll |Visa alla inlägg
  • FreeForAll

Presentation

Hej! Jag tar och presenterar mig pa samma satt!

Namn: Helen
    Bor: Sussex
    Familj: Man och tva soner, 5 och 1 ar.
    Saknar från Sverige: Lingongrova, kaviar, familjen, barnomsorgen, allemansratten och sjoarna.

Det ante mig.
  • FreeForAll

IKEA!!!! Jag akta dit ett par veckor sen (Croydon), over en timme i bilkoer, for att kopa kaviar och saltlakrits (och ga runt en vanda saklart) och de hade ingenting! Allt de hade var IKEAs egna varor sa vi kopte deras kanelbullar. De var superackliga!

Det ante mig.
  • FreeForAll

Vi har sonen i en vanlig skola, den ar outstanding enligt ofsted och vi ar mycket nojda. Inom upptagningsomradet finns bade council estates och relativt valbargade omraden (ovre medelklass i alla fall) men alla foraldrar ar jattegulliga och trevliga oavsett var de kommer ifran. Tycker om att sonen gar i en skola med alla "sorters" manniskor.

Vi bodde har 2006-2008 sedan flyttade vi till Sverige ett tag (sa att jag kunde plugga, sa dyrt har) och flyttade tillbaks hit igen forra aret da jag tagit examen. Bada sonerna ar fodda har.

Nu har jag precis borjat soka jobb. Hur gor ni som jobbar, valjer ni dagmamma eller dagis? Vi hade aldsta sonen pa dagis nar han var liten men det gick pa £800 i manaden sa vi tanker att det kanske blir billigare med dagmamma nu, dessutom kan dagmamman hamta aldsta sonen fran skolan. Fast dagis kanske ar battre? Nagon som har rad att ge?

Det ante mig.
  • FreeForAll
    Protea skrev 2011-09-12 11:24:52 följande:
    Jag har bott utomlands lange och i London i ca 11 ar. Jag ar typ1 diabetiker och har alltid varit jattenojd med sjukvarden har. Modravarden var ocksa toppen tills jag bytte sjukhus pga av de stangde BB pa mitt forsta. Det sjukhus dar jag fodde min son var verkligen urdaliga nar det galler vard av diabetiker under forlossning och sa mycket hade kunnat ga fel och de var nog livradda for att bli anmalda har jag forstatt nu efterat. Just da var vi ju bara overlyckliga over att var son levde och orkade inte tanka pa nagot annat! Nu ar jag gravid igen och har bytt sjukhus och ar nu jattenojd med varden!

Jag ar nu hemmamamma och kommer nog att vara det i ca 5-6 ar. Jag ar hogstadie/gymnasielarare i moderna sprak och fick inte komma tillbaks och jobba halvtid efter mammaledigheten sa jag sa upp mig. Jag ar nojd med det, speciellt eftersom barnomsorgen ar sa hutlost dyr har och att jag vill vara hemma med vara barn.

Ar shockad over att IKEA inte saljer kaviar - menar ni allvar!!!!!??? Koper alltid kaviar nar vi ar dar.....och planerade att handla i helgen eftersom den ar slut!
    De kanske har det pa IKEA i nagon annan stad, men i Croydon hade de ingen. Jag fragade till och med tjejen i kassan och de hade ingen.
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    Protea skrev 2011-09-12 13:23:29 följande:
    Varat narmaste ikea ar Lakeside sa det ar val bara att hoppas - de brukar ju alltid ha det.....men det brukade de ju i Croydon ocksa eller hur!?

Undrar om de har kraftor? Visserligen frysta men anda.... Nagon som vet?
    I Croydon hade de kraftor sist jag var dar! Kanske vart att ringa till Lakeside forst och fraga om de har kaviar om det ar enda anledningen till att du aker dit.
    Det ante mig.
  • FreeForAll

Jag har varit dalig pa att underhalla svenskan, vi flyttade ju hit nar han var 4 sa jag trodde det skulle sitta i ryggmargen. Men det gjorde den inte, laskigt hur snabbt det gick att glomma svenskan! Nu forsoker jag se till att prata svenska med honom och sa gar vi pa svensk skola pa lordagsmorgnar.

Det ante mig.
  • FreeForAll
    tänkertill skrev 2011-09-13 12:50:27 följande:
    Jaja, jag upprepar mig visst! Lyssnar på en föreläsning samtidigt....
    Pluggar du? Vad for nagot?
    Det ante mig.
  • FreeForAll

Ar det nagon som vet om jag kan aka till Sverige och ansoka om pass eller om jag maste gora det harifran nu nar jag star skriven har?

Det kostar tydligen £100 mer att ansoka harifran an i Sverige och da far jag bara ett 5-arigt.

Det ante mig.
  • FreeForAll
    tänkertill skrev 2011-09-14 19:25:40 följande:
    Jag förnyade mitt pass i Sverige (Stockholm) förra sommaren. Mycket snabbare och billigare, Dock är det också ett 5-årigt. Jag antar att det är standard nu.
    Kommer du ihag hur lang tid det tog? Sa det var inga problem att du var skriven utomlands?
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    tänkertill skrev 2011-09-14 19:32:50 följande:
    Jag gjorde det på polishuset i Stockholm i juli förra året. Tog bara en vecka, men jag tror att det var snabbare än den tidsramen de anger, Inga problem för mig att förnya passet - jag bara visade upp det gamla.
    Da kanns det ju nastan som att jag hellre spenderar de £100 extra pa en resa till Sverige och ansoker dar. Da far lite semester ocksa. =)
    Det ante mig.
Svar på tråden Presentation