Presentation
Hej! Vilken rolig idé, den här gruppen! Jag kopierar din lista, helt enkelt.
Namn: Tahira
Bor: London
Familj: Man och en son på 5,5
Saknar från Sverige: "Rätt" yoghurt, vårt stora kontaktnät och att strosa i min hemstad Lund.
Hej! Vilken rolig idé, den här gruppen! Jag kopierar din lista, helt enkelt.
Namn: Tahira
Bor: London
Familj: Man och en son på 5,5
Saknar från Sverige: "Rätt" yoghurt, vårt stora kontaktnät och att strosa i min hemstad Lund.
Haha, jag vet. Det tog 1,5 år innan vi skaffade NI-nummer. Vi är lite sega ibland. Jag tror att det är lite för att det gick så himla fort när vi flyttade. Från att vi började prata om det till att vi satt där i vår lägenhet i Westminster tog det knappt två månader. Sedan när vi väl kom hit stannade liksom allting av lite.
Ja, jag har en GP, och sonen är såklart inskriven också, även om vi passade på att ta vaccinationerna på BVC i Sverige när vi ändå var där. Men från och med i somras är vi inte skrivna i Sverige längre så nu får vi nog skärpa oss lite.
Han går i privatskola, ja. Mest för att vi visste att vi inte skulle bo i vår första lägenhet så länge, och jag kände att jag inte riktigt orkade hålla på med regler och sådär för statliga skolor, och dessutom hade jag sett så många dåliga skolor här, tyvärr. Det är absolut inte ett statement att han går privat, utan en bekvämlighetsfråga.
Sedan var det lite för mitt sociala liv också. Jag studerar på distans, men är i stort sett hemma, och mödrarna till barnen på de privata skolorna var också hemma i större utsträckning, så det var lättare för mig att hitta en naturlig umgängeskrets. När man inte har ett arbete i en stad och är nyinflyttad kan det vara ganska svårt annars.
Så bra att ni är nöjda, jag vet ju att det finns massor av bra statliga skolor i landet! Vi är också väldigt nöjda. Spike är verkligen som en svamp och bara suger i sig kunskap, så det lite högre akademiska tempot (jämfört med Sverige) passar honom perfekt. De är 12 barn på en lärare och en assistent och alla barnen verkar tycka så mycket om varandra. Haha, jag skulle kunna skriva om hans skola i en evighet, jag är helt förälskad i den, påminner mycket om min skola när jag växte upp.
Men på tal om sjukvården - Det var en av de mest positiva överaskningarna. När vi bott här ett par månader och sonen hade feber och utslag så gick vi och kollade upp det. Tog lite prover och sådär, fick lite råd och en återbesökstid och sedan undrade jag var man skulle betala! Jag hamnade i chock när jag insåg att det var gratis, och de inte ens ville se mitt pass eller någonting!
Samma sak när min man skadade knät när han klättrade. Han tog en taxi till akuten, fick träffa någon direkt, ficksjuktransport till nästa sjukhus, fick kryckor och ett slags stöd och blev röntkad och det tog kanske 45 minuter hela turen och sedan fick han sex månaders sjukgymnastik och allting helt gratis! Haha, jag är fortfarande chockad, som ni märker
Gud vad bra med läkemedlen och tandvården! Hur var mödravården?
Oj! Jag visste inte ens att man kunde köpa mat på Ikea, haha.
Vi brukar köpa Zoegas, filmjölk, trevligt knäckebröd, Lingongrova, jäst och säsongsbaserad mat på Scandinavian Kitchen. Känns dumt ibland bara att betala hutlösa priser (på vissa av produkterna), när man vet vad det kostar "egentligen"...
Skolor: Ja, vi har också väldigt blandade människor på skolan, och det är roligt. Det är en internationell skola (eller snarare en engelsk skola riktad till internationella familjer) och inget barn i Spikes klass har två engelska föräldrar. Spikes ena bästa kompis är från Australien och den andra är från Israel/ Filipinerna. Skolan uppmuntrar verkligen alla barnen att dela med sig av sina kulturer och traditioner och det är roligt att se!
Det är naturligtvis viktigt att ta till sig den "nya kulturen" och anpassa sig till vårt nya hemland, men om vi blir kvar länge (vilket det verkar som), känns det också viktigt att behålla lite av våra svenska traditioner och idéer. Jag och min man är svenskar och har växt upp där, men Spike kommer att ha en helt annan kulturell nationalitet och det känns både roligt och lite, lite sorgligt.
Vi valde dagis (ett Montessoridagis som vi var supernöjda med) eftersom det kändes viktigt att Spike lärde sig engelska fort, och på ett dagis fanns det fler barn och vuxna att influeras av.
Det är så lustigt, från att engelskan varit i centrum och det viktiga att lära sig ordentligt, är det nu svenskan som står i centrum hemma, så att Spike håller samma takt i svenskan som i engelskan. Hur gör ni för att hålla det svenska språket vid liv?
Vi talar ju svenska hemma naturligtvis, eftersom vi båda föräldrar är svenskar, och så brukar jag kolla av med Spikes lärare vad de talat om i skolan och så brukar jag har små "lektioner" på svenska med Spike här hemma, med samma tema. Han får berätta lite vad han lärt sig i skolan och så pratar vi om det på svenska, så att han lär sig vad nya ord heter på svenska också, och så kanske jag tar upp något annat. Och så övar vi lite på stavning och så får han läsa lite på svenska. Hittills fungerar det bra, men jag tänker att han får ju mer och mer läxor och nästa år börjar de med instrument och sedan har han teaterlektioner efter skolan så det känns som att våra små lektioner kommer att få mindre och mindre plats.
Pasanda - Varken jag eller min man är specielt jul-intresserade egentligen, gillar inte julmat och ser inte på Kalle Anka och sådär. Jag gillar julbakandet, julgran, glögg, julmusik och julklappar, så det brukar vi köra på. Kanske gör vi det till en större grej när Spike blir äldre, men jag vet inte. Det får bli lite som det blir
Nu har vi bara haft två jular sedan vi flyttade hit. Första julen kom min mamma hit och vi tog det mest lugnt. Öppnade paket, åt sushi, spelade spel och såg på film på julafton. På juldagen gick vi ut och åt långlunch med brittisk julmat.
I julas åkte jag och Spike till Kenya. Där firade vi med min pappa, styvmor, lillasyster och en del andra, främst svenskar. Den 24:e var det verkligen hela kalaset. Tomte som kom, högläsning av Julevangeliet, all möjlig svensk julmat, risgrynsgröt osv. Ingen jättehit hos Spike, som är vegetarian
. Min styvmors gudföräldrar som vi firade hos har bott i Kenya sedan början på 1970-talet och har alltid varit stenhårda med att behålla svenska traditioner. Vi åker nog till Kenya i jul igen tror jag.
Tänkertill - Jag brukar inte träffa på så många svenskar faktiskt. Det finns en svensk flicka i Spikes klass, men annars har jag nog bara stött på en handfull. Men så har jag ju inte letat heller
. Angående jästen är det säkert samma som man kan köpa i andra affärer, jag har bara inte sett det någonstans och orkar inte riktigt hålla på att leta när jag vet att det finns på Scandi Kitchen. De hade det i och för sig inte senast jag var där. men då blev jag på dåligt humör och struntade i att baka ![]()
Ja, haha, den ser exakt likadan ut som vår gamla, fast spegelvänd ![]()
Godmorgon!
Nu har vi förhoppningsvis hittat lägenhet! Deposit är lagd och nu är det bara tusentals papper som skall skickas, mailas, och faxas fram och tillbaka
Är det någon som anlitat någon bra flyttfirma att rekommendera i Londonområdet? Eller någon jättedålig att undvika?
Jag skall packa och packa upp själv, så det skulle bara vara själva flytten. Det finns ju hur många som helst, men om det är någon som har någon erfarenhet så säg gärna till.