Inlägg från: YokohamaNr2 |Visa alla inlägg
  • YokohamaNr2

Presentation

Hej svejs,
    Namn: Johanna
    Bor: Norra London, kom till London 1997
    Familj: Man från NordIrland och tva soner, 4.5  och 2 ar.
    Saknar från Sverige: Saltlakrits, somrarna med närhet till badvänligt bad, familj och vänner

• YokohamaNr2

Usch vad ledsen jag blir när jag hör om IKEA...buhu, jag har 20 minuter till IKEA i Edmonton och de brukar alltid ha Kalles Kaviar, det är väl det jag brukar köpa och kaffe. Det är nog min största 'svenskhet' här. Jag har kaffebryggare inte så vanligt i engelska hem minsann!

Barnomsorg då då
    Min äldsta son har precis i veckan börjat Reception och jag märker direkt hur 'diskriminerad' jag som arbetande förälder blir. Det är papper som ska in och hit och dit, känner mig lite halvt irriterad faktiskt. Jag jobbar 4 dagar i veckan så kan bara lämna papper på torsdagar...Skolan i sig är jättebra, vår närmsta är en kommunal Church of Englands skola. Liten och mysig!

Vi har i vilket fall som helst en svensk 19årig tjej som nanny för tillfället. Detta är vår andra svenska tjej och det har funkat jättebra men det blir fortfarande dyrt. Vi betalar henne £7.50 i timmen så det blir £1000 i månaden. Helt galet! Innan dess hade vi dagmamma och det funkade bra tills min yngre son skulle skolas in och det gick bra för honom men det blev för mycket fokus på honom och min större son vantrivdes. Det var lite andra grejer också hon blev lite skum tillslut och var mer förvaring än något stimulerande tillvaro för dem.

Problemet med att ha svenska nannys är ju att man inte kan räkna med att de stannar särskilt länge, typ 6-12 månader. Det är verkligen ett himlans pusslande med barnomsorg och min yngsta börjar inte gratis dagis förrns nästa september och då är det 3h per dag! suck. Jag ska kolla in dagmammor igen om/när vår nanny slutar.

Kul att vi har fått igång en engelsk tråd igen!

• YokohamaNr2
    MamaPapa skrev 2011-09-12 14:54:20 följande:
    Yokohama - håller helt med om diskrimineringen. Typ "kl 9 samlas alla som vill hjälpa till med julbasaren", andra möten, info o "happenings" under dagtid med kort varsel så man inte hinner ta ledigt o så sitter vår son där som nästan enda barn utan förälder som tittar på. Och så hinner man inte "bonda" med vare sig lärare eller andra föräldrar eftersom man så sällan lämnar/hämtar på skoltiderna.
    Precis så ja! jag vill ju jättegärna vara mer involverad men hur sjutton ska man fixa det liksom??
  • YokohamaNr2
    tänkertill skrev 2011-09-11 23:41:20 följande:
    Barnomsorgen är inte att leka med här. Det är så frustrerande. När jag gick tillbaka till jobbet efter min mammaledighet (är numera student då jag bestämde mig för att skola om mig) så blev det nanny för oss. Det blev inte dyrare än dagis här dessutom hade både min man och jag jobb som kunde innebära att vi var tvungna att bli kvar senare än planerat. Inte jättesent men tillräckligt för att det skulle skapa kaos med dagis i alla fall.

Childminder skulle jag gärna ha, men bara på rekommendation, då jag har besökt en del mindre roliga... 

Ang att behålla "svenskheten" så tycker jag att det finns så många svenskar här att det inte är något större problem just nu. Men det blir väl annorlunda när sonen börjar skolan. Vi går och sjunger svenska sånger en gång i veckan under terminerna...
    Det som var så bra med IKEA var ju att maten där var billig. Ibland t.o.m. billigare än hemma! Ja, ja det är ju ett minne dock nu.

Färsk jäst går ju att köpa på bagerier och en del andra affärer (finns ju i en del vanliga matvaruaffärer också), eller är den svenska jästen speciell?  
    Hej hej
    Den svenska sångstunden är det den med Cecilia i M H? har funderat på att försöka gå med min lille, men det har aldrig passat med tiderna!

Angående jul så har vi firat här de senaste åren och det har varit jättemysigt. Vi har svensk julafton den 24de och så engelsk på juldagen! Förra året åkte vi till Svärföräldrarna i Nord Irland och det var också jättetrevligt och barnen älskade det men det är ju så skönt att slippa resa på julen tycker lata jag
  • YokohamaNr2
    tänkertill skrev 2011-09-13 11:44:24 följande:
    Ja det är den sånggruppen. Den var hemma hos oss i våras t.o.m. Trist om tiden inte passar

Det ska bli så skönt att inte behöva resa i år. Det är inte att vara lat, bara smart
    Funderar och funderar om jag vet vem du är kanske

Jätteskönt att slippa resa, har inte börjat planera julen än förutom önskelista till stora sonen som hänger på kylskåpet
  • YokohamaNr2
    MamaPapa skrev 2011-09-13 13:11:16 följande:
    Stor lycka idag! Promenerade precis in till grannbyn o där har de öppnat en "old fashioned sweet shoppe" där de bla säöjer flera olika sorters lakrits (inkl salta sorter!), skumsvampar, skolkritor mm. Svindyrt men nu mumsar jag lyckligt på vägen hem
    Oh lyllo! en sån affär hittade vi när vi var och campade i Norfolk. Jag köpte på mig en massa Dutch salt licorice. Det bästa är ju att ingen i familjen gillar saltlakrits så man får mumsa allt helt själv!! Jag har också en Candy Store nära jobbet där jag kan få tag på skolkritor bla. Skitsmart concept de säljer olika godissorter från hela världen
  • YokohamaNr2
    tänkertill skrev 2011-09-13 14:24:59 följande:
    Kanske lite galet - 40+ - men läser till jurist... Förra året gjorde jag en "conversion course" som tar ett år om man har en annan utbildning i bagaget (har en snart 20 år gammal från Sverige) och som är enormt intensiv men oj så fantastiskt bra lärare! Nu gör jag steg 2 som är den "praktiska" delen. Då blandas man med de som har läst juridik på universitetet. Inte lika "svårt" men mycket material!

Klart tufft, men väldigt lärorikt. Och vissa delar är även matnyttiga som privatperson. Men just nu lyssnar jag på en föreläsning i Property Law som handlar om köp och försäljning av fastigheter och även om det är matnyttigt så är det tråååååååkigt,

Galen eller ambitiös?
    Låter jättekul! lycka till med studierna, jag funderar på en MA men sen blir jag sådär lite lat och bekväm igen
  • YokohamaNr2
    tahira skrev 2011-09-13 20:50:49 följande:
    Ja, haha, den ser exakt likadan ut som vår gamla, fast spegelvänd
    Då håller vi alla tummar och tår tänkte på dig (även om jag bara känner dig lite halvt från Internet) när vi var på Southbank förra helgen, älskar verkligen det stället. Alltid så mkt kul på G!
  • YokohamaNr2
    MamaPapa skrev 2011-09-15 13:10:11 följande:
    När jag hade svenskt pass och reste till USA på tjänsteresa hände det 3 av 4 gånger att jag fick jätteproblem på Manchester flygplats innan jag ens checkat in. På US flights har de en extra kontrollant som kollar pass  o biljett o ställer frågor innan man släpps fram till incheckningsdisken. Så på frågan om var jag bodde så svarade jag ju i UK. Och då brukade jag få frågan om jag hade något bevis på det - typ en gas bill eller nåt. Som om man går omkring med sådana när man ska ut och resa
    En gång höll jag inte på att få resa iväg - det som löste det var att jag hade ett kreditkort med företagets logga på. Jag fattade aldrig vad som var problemet eftersom svenskar får åka in i US utan Visum. En gång gjorde jag misstaget att fråga vad det var som vad problemet eftersom svenskar inte behöver visum och då blev jag rejält avsnäst om att här var det minnsann US säkerhetsregler som gällde och inget annat.

Det lustiga är att om jag åkte på nöjesresa, typ med Virgin Atlantic till Florida, så var det aldrig nåt problem. Och nu när vi åker på våra brittiska pass och har svärfar med oss (han är som ett stort barn som gillar Musse Pigg!) och svärfar har svenskt pass så är det aldrig några problem heller. 
    Oj ja jag hade också jättekonstiga upplevelser när jag skulle till USA med svenskt pass från London 2005. Jag flög själv och skulle möta mina svenska kompisar som flög från Stockholm i New York. Sen skulle jag vidare från NY till Los Angeles och träffa min sambo och vi skulle sen vidare till Las Vegas och gifta oss. Under alla dessa flygresor var det som att jag hade en stor stämpel i passet TERRORIST. 

Det var helt otroligt, fick till och med gå igenom någon starwars grej där de blåste runt kläderna för att hitta partiklar eller någonting. Man kände sig verkligen utpekad...

Jag har fortfarande svenskt pass dock och förnyade det precis på ambassaden men ja det kostade skjortan. Iom att det bara är 5 år också så kostar det nästan £30  om året för privilegiet galet
  • YokohamaNr2
    Protea skrev 2011-09-26 16:27:36 följande:
    Var pa IKEA vid Lakeside igar och dar hade de kraftor och glogg men ingen salt lakrits eller kaviar. Jag fragade om de skulle borja salja det igen men det visste de inte.

Ar just nu jattesugen pa kaviar....bara for att jag inte far tag pa det forstass!
    Känner igen det, jag har precis ätit upp min sista kaviar och blev också sugen nu, ska nog åka till IKEA Edmonton på Torsdag och undersöka om de har nån. Rapporterar vidare...
  • YokohamaNr2

Åhh jag älskar vädret!!, blir kanske sista BBQ och plaskpools helgen i trädgården så skönt att ha helg och härligt väder

• YokohamaNr2
    tahira skrev 2011-09-30 15:42:02 följande:
    Jag gillar vädret som sjutton, på morgnarna och kvällarna. Otroligt skönt att kunna åka och lämna Spike i skolan i bara klänning och inte koftor och jackor och trams. Också väldigt trevligt att gå långa kvällspromenader utan att frysa om öronen

Idag slutade Spike 12.15 så vi åt lunch på en filt i skuggan i Hyde Park och det var otroligt mysigt.

Men efter lunch, när det verkligen är varmt, håller jag mig helst inomhus, även på sommaren.

Surar dock över att vi varken har balkong eller uteplats i den här tillfälliga lägenheten och så känner vi inte till området så bra heller för trevliga uteserveringar. Men jag skall inte klaga, i helgen blir det picknicks. 

Ambassadör -  Jag avskyr också att äta i sofforna
    Tahira, har ni varit ner mot Clerkenwell och Exmouth Market? där finns några trevliga uteserveringar
  • YokohamaNr2

Hi hi jag blev frågad på Sainsbury's häromsisten när jag köpte en flaska vin, han såg rätt paff ut när jag sa att jag var 36 alltid lika roligt och tyvärr händer det ju lite mer sällan dessa dagar

Non-uniform day i skolan idag och min son var så exalterad, hade på sig sin superman t-shirt och var sååå glad

• YokohamaNr2
    tahira skrev 2011-10-21 10:35:43 följande:
    Haha, mufti day här också, men min son tyckte nog mest att det var jobbigt att behöva bestämma vad han ville ha på sig .
    Mmmm det kan bli lite jobbigt, självklart ville min son ha den fulaste t-shirt han äger, vet inte ens vem vi har fått den av men riktigt fult tryck där det står 100% original dude fick ta till en vit lögn och säga att den ligger i tvätten....
  • YokohamaNr2
    FreeForAll skrev 2011-10-21 13:19:12 följande:
     " Mmmm det kan bli lite jobbigt, självklart ville min son ha den fulaste t-shirt han äger, vet inte ens vem vi har fått den av men riktigt fult tryck där det står 100% original dude    fick ta till en vit lögn och säga att den ligger i tvätten...."
     (Jag kan inte citera av nagon anledning.)

Jag brukar lata sonen ta pa sig det han vill aven om det skar lite i ogonen. Haromdagen skulle han prompt ha en jatteful keps pa sig till skolan. Nar han kom hem berattade han for mig att han inte skulle anvanda den mer fr hans kompisar skrattade at den...stackarn.

Igar skulle jag pa intervju och hade satt pa mig skjorta och finbyxor. Jag fragade honm vad han tyckte och han sa "Du ar jattefin, ingen kommer skratta ar dig", som att lugna mig sa att jag inte skulle behova vara orolig! Han ar sa sot. 
    Ja jag vet han brukar alltid få ha på sig det han vill, jag är verkligen ingen 'sån' jag lovar , men just idag så passade det bättre med den andra t-shirten för jag visste att han hade pratat ihop sig med sin bästis om att ha just superman t-shirten och den andra killen skulle ha sin star wars t-shirt (kanske ska tillägga att jag inte är jätteförtjust i Superman t-shirten heller... )
  • YokohamaNr2

Tänkte skaka lite liv i vår tråd

Hur firade ni Guy Fawkes day om ni firade? Vi gjorde inte så mkt väsen av det hela faktiskt. Det finns ett organiserat fyrverkeri i närheten men vi har varit där förut och det blir lite för mycket för barnet. Kolsvart och hur mkt människor som helst och sen en massa oljud på det. Stora sonen hade nog klarat det men lillen tyckte allt bangande var 'scary'

Vi stod i stället högst upp i huset med öppet fönster och hade jättebra utsikt över en massa fyrverkerier. Grannars och organiserade lite överallt i skyn

• YokohamaNr2
    FreeForAll skrev 2012-01-16 15:10:39 följande:
    Jobbar du hel- eller deltid? Du har ganska sma barn, eller hur? Hur funkar det?

Jag har precis fatt jobb och ska borja 1 Februari, heltid. Vi har hittat en childminder som tar hand om 1,5 aringen och som aven hamtar 5 aringen fran skolan och allt har kants bra. Men nu har jag borjat marka att folk tycker det ar konstigt att jag ska jobba heltid med smabarn och nastan tror att barnen ska fara illa av det. Hur gor ni som jobbar?

Vi har promenadavstand till skola, childminder och vara jobb. Tiderna som yngsta kommer vara hos childmindern ar 8.15-4.15. Tror ni det blir jattelanga dagar?     
    Jag jobbar deltid, fyra dagar i veckan. Vi har gjort så att vi hade childminder till första barnet, han började hos henne när han var 13 månader och det funkade hur bra som helst. Han lämnades strax innan 9 av mannen min och jag hämtade honom vid 17.00. Sen när andra barnet kom så hade jag honom hemma när jag var mamma ledig i ett år. Tyvärr funkade det inte likabra när jag skulle börja jobba igen. Inga problem med den yngsta men den äldre som nu var 3.5 tyckte inte alls om att vara hos dagmamman längre.

Så nu har vi kört på svenska live-out nannys istället och det har funkat jättebra, lite dyrare men med fördelen att de är i hemmamiljö och det är ganska flexibelt. Nackdelen har varit att vi redan är inne på vår 3dje, unga svenska tjejer stannar oftast inte längre eller hittar ett 'riktigt' jobb Så lillen som är 2.5 är med henne hela dagarna mellan 8.30-17.00 medan stora går i skolan mellan 9-15.30 så han har ju bara två timmar med barnflicka.

Jag tror inte heller att barnen far illa av det. Jag är en av få av mina svenska mamma kompisar som jobbar men jag tycker det ger mig mycket att jobba och vill helst inte vara heltidsmamma just nu
  • YokohamaNr2
    FreeForAll skrev 2012-01-18 15:35:22 följande:
    Far man fraga hur mycket man betalar en live-out nanny, ar det vanliga nanny priser? Tror en "vanlig" nanny kostar runt £10 i timmen har och det kommer vi inte ha rad med. Och har du nagon aning om hur mycket man betalar en au pair? Vi bor inte pa nagot speciellt spannande stalle sa kan nog vara svart att hitta unga svenska tjejer i omradet som vill vara live out nannies (aven om vi hade haft rad med dem).

Men vad skont att du har hittat nagon dina barn trivs med. Vi har skrivit pa papper hos en childminder och det kommer ga pa £1150 i manaden, tycker det ar jattemycket pengar (aven om det sakert ar billigare har an pa andra stallen).

Harligt att det gar bra for dina barn med. Jag ar val lite lojlig som oroar mig, de vanjer sig nog fort.

Det kan vara jag som laser in saker i folks reaktioner, de kanske inte alls tycker jag ar konstig. Haha. Men det ar knappt nagra mammor som arbetar heltid som har barn i min sons klass.    

Vi betalar £7.50/h så för mig går det på £1022 i månaden. Detta är ju svart och tjejerna vi har haft har inte varit utbildade men vana vid barn, typ jobbat på dagis i Sverige eller haft hand om småsyskon mm. Jag betalar heller inte när de är sjuka eller vi har semester. Den vi har nu har även ett pubjobb så för henne funkar det bra. Men som sagt nackdelen är ju att de ofta inte stannar mer än 6 månader.

Vi bor i London och första ggn jag annonserade fick jag knappt något svar men nu senast fick jag hur många svar som helst, vet inte om det beror på lågkonjunktur och att det inte är lika lätt att få okvalificerade jobb nu i London för unga svenskar.

AuPair vet jag inte riktigt har en känsla av att man betalar runt £60-100i veckan, det skulle ju definitivt vara det billigaste men vi bor inte så pass stort att jag skulle vilja ha någon inneboende. Min yngsta börjar pre-school i September och då blir det genast billigare men antagligen svårare att hitta någon som kan jobba endast 4 timmar per dag men den dagen det problemet

Man blir ju lite skrämd dock när man är för mkt på familjeliv om skadan av för långa dagisdagar mm men man måste ju ändå anpassa sig till den verklighet man lever i!
  • YokohamaNr2
    tänkertill skrev 2012-01-18 21:13:55 följande:
    Vill bara påpeka att vi inte har haft problem hittills med nannys som slutar för tidigt. Vi hade 1:a i 18 månader och sedan rekommenderade hon några som kunde ta över, varav den vi har nu har varit hos oss sedan juni förra året. 

Vi betalar £8 net i timmen och har ett kontrakt med ett minimum antal timmar. Vi betalar också minst 4 veckor semester och har i kontraktet att helst ska semestern tas ut samtidigt som vi är borta, men givetvis måste vi meddela i god tid. 

£10 i timmen är vad utbildade nannys med mycket erfarenhet (men inte den erfarenheten som jag är ute efter eller för den delen vill betala för) kräver och våra nanny har varit/är unga, men väldigt duktiga svenska tjejer. Jag hade iofs en svensk tjej som begärde  £10 när jag intervjuade i nov 2009 vilket hon grundade på sin erfarenhet. Erfarenheten bestod i 4 månaders nanny-jobb runt 10 timmar i veckan i London... Jag sa nej tack

En nanny tjänar faktiskt bra. Man kla jämföra det med alternativet att jobba i affär eller restaurang. Det är ofta minimumlön som för 18-20 är  £4,98 och över 21 är  £6,08 och sen skatt från det. Restaurang innebär också sena kväller och helger. Och affär är också mycket helger.

haller helt med! Hoppas var stannar langre an vara forra, de var bada hur bra som helst och hade dessutom jatte legitima skal och var bada arliga och gav oss tid och hjalp att hitta ersattare sa jag har absolut inte haft nagra daliga erfarenheter, tvartom!!
  • YokohamaNr2

By the way på tal om ingenting så var jag på IKEA förra helgen och de har börjat sälja kaviar igen, ser lite annorlunda ut men smakar helt okej. Köpte också kanelsnäckor i deras egna format men de var inga höjdare och ballerina kex som sonen gillade, ser också lite annorlunda ut.

Dessutom var jag på Tiger i North Finchley och köpte saltlakrits, salta grodor och salta koningshuvuden (danska) mums fillibabba

Svar på tråden Presentation