Inlägg från: tänkertill |Visa alla inlägg
  • tänkertill

Presentation

Jag förnyade mitt pass i Sverige (Stockholm) förra sommaren. Mycket snabbare och billigare, Dock är det också ett 5-årigt. Jag antar att det är standard nu.

• tänkertill

Fixade (första) passet till sonen samtiigt också. Bara att man har koll på vilka papper som man behöver ha med sig.

• tänkertill
    FreeForAll skrev 2011-09-14 19:29:16 följande:
    Kommer du ihag hur lang tid det tog? Sa det var inga problem att du var skriven utomlands?
    Jag gjorde det på polishuset i Stockholm i juli förra året. Tog bara en vecka, men jag tror att det var snabbare än den tidsramen de anger, Inga problem för mig att förnya passet - jag bara visade upp det gamla.
  • tänkertill
    Riley Ja, jag har funderat. Men det har stannat där Det behövs ju inte egentligen så jag orkar inte just nu. Men kanske någon gång framöver. Innan sonen hade svenskt pass var det lite jobbigt om jag flög själv med honom. Olika efternamn (fast han har mitt efternamn som mellannamn), olika nationalitet och jag svarthårig och han blond... Nu när han har svenskt pass känns det inte så viktigt, men man har ju ingen rösträtt...

Tahira Hoppas det går bra med lägenheten! 
    Och ang svenskan och svenskar. Som sagt, i och med sonen blev det viktigt för mig, men det är för jag pratar svenska så sällan annars. Jag har räknat ut att jag har 4 svenska kompisar i London som inte har någon "mammaankytning". En av makens bästa kompisar råkar vara svensk också. 
  • tänkertill

Jag har bara svenskt medborgarskap. Sonen har dubbelt men det var nog mycket enklare eftersom han föddes här och jag "skrev in" honom på ambassaden med en gång och fixade samordningsnummer. Så när det var dags för hans svenska pass behövde jag "bara" födelsebevis, bevis på att jag är gift med pappan, personbevis med sonens samordningsnummer och korrekt ifylld blankett. Tror det var allt. Jag följde bara instruktionerna på polisens hemsida.

På så sätt har sonen samma pass som jag (svenskt) och pappan (engelskt). Sen räcker det. Innan sonen hade svenskt pass blev jag utfrågad i passkontrollen på Heathrow om det var min son... Olika nationalitet, olika efternamn (har inte orkat byta officiellt eftersom det verkar så bökigt, men sonen har mitt efternamn som mellannamn) och så är jag svarthårig (naturligt) och sonen blond... Så att båda har svenska pass hjälper. Glad

• tänkertill
    MamaPapa skrev 2011-09-15 13:10:11 följande:
    När jag hade svenskt pass och reste till USA på tjänsteresa hände det 3 av 4 gånger att jag fick jätteproblem på Manchester flygplats innan jag ens checkat in. På US flights har de en extra kontrollant som kollar pass  o biljett o ställer frågor innan man släpps fram till incheckningsdisken. Så på frågan om var jag bodde så svarade jag ju i UK. Och då brukade jag få frågan om jag hade något bevis på det - typ en gas bill eller nåt. Som om man går omkring med sådana när man ska ut och resa
    En gång höll jag inte på att få resa iväg - det som löste det var att jag hade ett kreditkort med företagets logga på. Jag fattade aldrig vad som var problemet eftersom svenskar får åka in i US utan Visum. En gång gjorde jag misstaget att fråga vad det var som vad problemet eftersom svenskar inte behöver visum och då blev jag rejält avsnäst om att här var det minnsann US säkerhetsregler som gällde och inget annat.

Det lustiga är att om jag åkte på nöjesresa, typ med Virgin Atlantic till Florida, så var det aldrig nåt problem. Och nu när vi åker på våra brittiska pass och har svärfar med oss (han är som ett stort barn som gillar Musse Pigg!) och svärfar har svenskt pass så är det aldrig några problem heller. 
    Haha, det påminner lite om när jag en gång flög med Air France från Charles de Gaulle till Heathrow och de (AF) inte ville släppa förbi mig vid gaten innan jag kunde visa att jag hade arbetstillstånd (!) i UK. Detta var 2001 och Sverige var således med i EU...
  • tänkertill

Goda nyheter - kanske :)

Gick precis forbi ett "hal-i-vaggen"-kafe pa vag till college. Smaland vid Waterloo for er som kanner till det. De brukar salja svenska godis dar som de koper in fran IKEA och hade saledes mycket lite dar. MEN, de sa att IKEA kommer ta in det igen i Oktober/November... Vet inte om det ar sant, men man kan ju hoppas!

I sa fall har de (IKEA) antingen
    - last klagomalen pa Familjeliv, eller
    - fatt en sa massa klagomal fran svenskar runt om i varlden
    att de kanner sig tvingade att ge sig.

Eller sa var det alltid deras strategi fran borjan.

Hursomhelst, livet kanske inte ar slut anda ;)

• tänkertill
    MamaPapa skrev 2011-09-15 16:45:23 följande:
    Tänkertill - å herregud - ibland undrar man om folk är på riktigt Antar att de släppte på dig tillslut?

Alltså, jag har upptäckt att ju äldre jag blir desto mindre tålamod har jag med fånigt tjafs. Som när jag o sjuåringen flög med Ryanair och min väska vägde 9kg o hans 11kg... Jag fick ställa mig mitt i kön o flytta en kulpåse från hans väska till min. Löjligt! Haha - akta er när jag är 85 o kommer med min rullator - en riktig surkärring kommer jag vara då
    Jag fick saklart ett "utbrott", stallde en massa fragar till damen i fraga som, saklart, inte hade nagra svar och jag kunde ga igenom. Men aldrig mer AF for mig. Inte ens om det ar gratis.

Nufortiden brukar jag forsoka tanka att personen i fraga maste ha ett sjukt trakigt liv som maste stalla till problem for ingenting...
  • tänkertill

Kopior av vissa saker funkar bara inte! Pasanda: var i Cheshire är du? Är en del i Prestbury när vi hälsar på svärpäronen...

• tänkertill
    MamaPapa skrev 2011-09-20 04:24:17 följande:
    Tänkertill - jag är just i de trakterna, i "the golden triangle" bland alla fotbollsspelarna... Wilmslow för att vara exakt.
    Najs! :) Det är ju bara runt hörnet. När du sa att ni bor mellan två IKEA så tänkte jag att det kunde vara så... Då kan kanske jag få lite tips om vad man kan göra (med barn) när vi är uppe? Bra barnrestauranger för lunch osv.

Hur länge har ni varit där? Hur hamnade ni där? Hur trivs ni? Ibland får jag för mig att min man någon gång vill flytta tillbaka (men ändå inte)... Det är alltid så grönt och fint (allt regn! ) där tycker jag och folk är snälla(re än i London). Men det är allt jag "vet" i princip.

City eller United? Alla måste väl ha valt sida i de trakterna antar jag
  • tänkertill
    MamaPapa skrev 2011-09-20 16:23:18 följande:
    Vi har varit här i 11 år. Har bott i Alderley Edge  (2år), Macclesfield (3år) och så nu senast Wilmslow. Nu flyttar jag inte igen för det är så stressigt att köpa o sälja hus ! Plus att jag trivs i det vi har nu.

Vi trivs superbra - jättevacker natur, lantligt men ändå nära till storstäder som Manchester och två timmar med tåg till London (fast vi åker sällan ner då allt finns här uppe i princip eller online, plus att det är så vansinnigt mkt folk där nere).

City har det blivit för oss Glad. De första åren höll vi inte på något egentligen (ingen av oss är speciellt fotbollsintresserade - jag har tom gått rakt igenom hela Man United fotbollslag på flygplatsen utan att fatta det förrän efteråt !). Men så när sonen började skolan så började han hålla på City för att en av hans klasskompisars pappa spelar i det laget. Så nu håller vi på City verkar det som Glad.

Senaste halvåret har vi inte varit ute på restaurang alls eftersom vi har en liten nyfödd och han har varit rätt kolikig och även om det nu gått över är han ganska gnällig på kvällen.... Men de flesta restauranger finns ju kvar sedan innan så visst kan jag tipsa om några. Gusto i Alderley Edge är jättebra med barn - man kan tom få låna iPad. Inte speciellt dyrt heller och bra mat. 
    Då är ni veteraner i området Vi betar nog av dess ställen på något sätt när vi är uppe en helg (maken klipper sig i Wilmslow ifall det är dags för det, vi tog ofta en drink eller så i Alderly Egde när an kompis var restaurangchef på ett ställe där osv). Sonen och jag tog tåget upp senast - 1hr 41min från London Euston till Macclesfield bara. Verkligen kanon. 

Ska se till att vi provar Gusto nästa gång. Vi är mest hemma hos svärpäronen när vi är där och så kanske maken och jag går ut en sväng med hans barndomskompisar. Men vi har faktiskt aldrig käkat ute med sonen (om inte en matbit i Trafford Centre räknas ) där uppe.

Tror det är omöjligt i längden att bo däromkring och inte "välja lag". Hemma hos oss är det Man U som gäller har jag förstått. 

Då verkar det som om jag har fått rätt intryck av området i alla fall. Skulle bara vara jobbigt att "börja om från början" rent socialt. Plus att maken inte har lika bra jobbmöjligheter också... Gillar verkligen shoppingen i Manchester. Dels tycker jag att Traffod Centre är helt ok, men framförallt gillar jag att gå i stan. Bra affärer och allt samlat (och inte utspritt som i London)..
  • tänkertill

Vi firade - som vanligt - med goda vanner soder om floden. De har alltid ett stort partaj med folk i olika aldrar. Alltid lika trevligt. BBQ och stora fyrverkerier i hemmamiljo Sonen, 2,5 ar, "hittade" dessutom ett riktigt trumset uppstallt och "spelade" delar av kvallen...

Ang bilbarnstol sa kopte jag en norsk pa natet - den gar att ha bak-eller framatvant, sa det ar en modell anpassad for den engelska marknaden. Vi har den bakatvand tillsvidare...

• tänkertill

Vi har firat jul här - första julen i vårt hus sen vi gjorde om (läs: flyttade ut, rev ut i princip allt och gjorde om ). Det var supermysigt.

Dock hade jag två 2-timmars tentor den 5 januari. F-n borde ju nästan vara förbjudet att göra så! Så även om jag tog 10 dagars ledigt från pluggandet (sista dagen i college var 20 dec) så hade jag det hängande över mig hela tiden.

Nu har jag dr stora tentorna om en månad och efter det åker jag och lillkillen en vecka till Sverige. Bara så mycket att göra innan dess...

• tänkertill

Vill bara påpeka att vi inte har haft problem hittills med nannys som slutar för tidigt. Vi hade 1:a i 18 månader och sedan rekommenderade hon några som kunde ta över, varav den vi har nu har varit hos oss sedan juni förra året. 

Vi betalar £8 net i timmen och har ett kontrakt med ett minimum antal timmar. Vi betalar också minst 4 veckor semester och har i kontraktet att helst ska semestern tas ut samtidigt som vi är borta, men givetvis måste vi meddela i god tid. 

£10 i timmen är vad utbildade nannys med mycket erfarenhet (men inte den erfarenheten som jag är ute efter eller för den delen vill betala för) kräver och våra nanny har varit/är unga, men väldigt duktiga svenska tjejer. Jag hade iofs en svensk tjej som begärde  £10 när jag intervjuade i nov 2009 vilket hon grundade på sin erfarenhet. Erfarenheten bestod i 4 månaders nanny-jobb runt 10 timmar i veckan i London... Jag sa nej tack

En nanny tjänar faktiskt bra. Man kla jämföra det med alternativet att jobba i affär eller restaurang. Det är ofta minimumlön som för 18-20 är  £4,98 och över 21 är  £6,08 och sen skatt från det. Restaurang innebär också sena kväller och helger. Och affär är också mycket helger.

• tänkertill

Absolut. Finns ju många tjejer (ja det är ju mest tjejer som söker) som pluggar och behöver lite extra pengar, eller som jobbar deltid någonstans.

Kanske börja med att sätt in en annons på londonsvenskar? Jag annonserade på Gumtree också och fick en hel del svar från svenskar den vägen.

Jag skulle understryka i annonsen på londonsvenskar att du bara är intresserad av någon som redan bor här. Londonsvenskar är gratis. Gumtree kostade runt 25 för några år sedan.

Jag valde att få CV och sedan träffa de med mitt barn. CV för att kolla att personen var "normal" och träff för personkemi mellan barnet och personen men även mig.

Sedan kollade jag en eller ett par referenser - gav mycket! Mammor är ärliga mot varandra :)

• tänkertill

@Yokohama: samma sätt då :)

• tänkertill

Vi har också haft en lycklig son här som kastade sig ut i snön i helgen :) För 3 år sedan valde han att komma till världen på just "snowy Monday" med ambulansen redo på sjukhuset att ta sig hit! Så han har det nog i blodet att gilla snö :D

Svar på tråden Presentation