Presentation
Jag förnyade mitt pass i Sverige (Stockholm) förra sommaren. Mycket snabbare och billigare, Dock är det också ett 5-årigt. Jag antar att det är standard nu.
Jag förnyade mitt pass i Sverige (Stockholm) förra sommaren. Mycket snabbare och billigare, Dock är det också ett 5-årigt. Jag antar att det är standard nu.
Fixade (första) passet till sonen samtiigt också. Bara att man har koll på vilka papper som man behöver ha med sig.
Jag har bara svenskt medborgarskap. Sonen har dubbelt men det var nog mycket enklare eftersom han föddes här och jag "skrev in" honom på ambassaden med en gång och fixade samordningsnummer. Så när det var dags för hans svenska pass behövde jag "bara" födelsebevis, bevis på att jag är gift med pappan, personbevis med sonens samordningsnummer och korrekt ifylld blankett. Tror det var allt. Jag följde bara instruktionerna på polisens hemsida.
På så sätt har sonen samma pass som jag (svenskt) och pappan (engelskt). Sen räcker det. Innan sonen hade svenskt pass blev jag utfrågad i passkontrollen på Heathrow om det var min son... Olika nationalitet, olika efternamn (har inte orkat byta officiellt eftersom det verkar så bökigt, men sonen har mitt efternamn som mellannamn) och så är jag svarthårig (naturligt) och sonen blond... Så att båda har svenska pass hjälper. 
Goda nyheter - kanske :)
Gick precis forbi ett "hal-i-vaggen"-kafe pa vag till college. Smaland vid Waterloo for er som kanner till det. De brukar salja svenska godis dar som de koper in fran IKEA och hade saledes mycket lite dar. MEN, de sa att IKEA kommer ta in det igen i Oktober/November... Vet inte om det ar sant, men man kan ju hoppas!
I sa fall har de (IKEA) antingen
- last klagomalen pa Familjeliv, eller
- fatt en sa massa klagomal fran svenskar runt om i varlden
att de kanner sig tvingade att ge sig.
Eller sa var det alltid deras strategi fran borjan.
Hursomhelst, livet kanske inte ar slut anda ;)
Kopior av vissa saker funkar bara inte! Pasanda: var i Cheshire är du? Är en del i Prestbury när vi hälsar på svärpäronen...
. De första åren höll vi inte på något egentligen (ingen av oss är speciellt fotbollsintresserade - jag har tom gått rakt igenom hela Man United fotbollslag på flygplatsen utan att fatta det förrän efteråt !). Men så när sonen började skolan så började han hålla på City för att en av hans klasskompisars pappa spelar i det laget. Så nu håller vi på City verkar det som
.Vi firade - som vanligt - med goda vanner soder om floden. De har alltid ett stort partaj med folk i olika aldrar. Alltid lika trevligt. BBQ och stora fyrverkerier i hemmamiljo
Sonen, 2,5 ar, "hittade" dessutom ett riktigt trumset uppstallt och "spelade" delar av kvallen...
Ang bilbarnstol sa kopte jag en norsk pa natet - den gar att ha bak-eller framatvant, sa det ar en modell anpassad for den engelska marknaden. Vi har den bakatvand tillsvidare...
Vi har firat jul här - första julen i vårt hus sen vi gjorde om (läs: flyttade ut, rev ut i princip allt och gjorde om
). Det var supermysigt.
Dock hade jag två 2-timmars tentor den 5 januari. F-n borde ju nästan vara förbjudet att göra så! Så även om jag tog 10 dagars ledigt från pluggandet (sista dagen i college var 20 dec) så hade jag det hängande över mig hela tiden.
Nu har jag dr stora tentorna om en månad och efter det åker jag och lillkillen en vecka till Sverige. Bara så mycket att göra innan dess...
Vill bara påpeka att vi inte har haft problem hittills med nannys som slutar för tidigt. Vi hade 1:a i 18 månader och sedan rekommenderade hon några som kunde ta över, varav den vi har nu har varit hos oss sedan juni förra året.
Vi betalar £8 net i timmen och har ett kontrakt med ett minimum antal timmar. Vi betalar också minst 4 veckor semester och har i kontraktet att helst ska semestern tas ut samtidigt som vi är borta, men givetvis måste vi meddela i god tid.
£10 i timmen är vad utbildade nannys med mycket erfarenhet (men inte den erfarenheten som jag är ute efter eller för den delen vill betala för) kräver och våra nanny har varit/är unga, men väldigt duktiga svenska tjejer. Jag hade iofs en svensk tjej som begärde £10 när jag intervjuade i nov 2009 vilket hon grundade på sin erfarenhet. Erfarenheten bestod i 4 månaders nanny-jobb runt 10 timmar i veckan i London... Jag sa nej tack
En nanny tjänar faktiskt bra. Man kla jämföra det med alternativet att jobba i affär eller restaurang. Det är ofta minimumlön som för 18-20 är £4,98 och över 21 är £6,08 och sen skatt från det. Restaurang innebär också sena kväller och helger. Och affär är också mycket helger.
Absolut. Finns ju många tjejer (ja det är ju mest tjejer som söker) som pluggar och behöver lite extra pengar, eller som jobbar deltid någonstans.
Kanske börja med att sätt in en annons på londonsvenskar? Jag annonserade på Gumtree också och fick en hel del svar från svenskar den vägen.
Jag skulle understryka i annonsen på londonsvenskar att du bara är intresserad av någon som redan bor här. Londonsvenskar är gratis. Gumtree kostade runt 25 för några år sedan.
Jag valde att få CV och sedan träffa de med mitt barn. CV för att kolla att personen var "normal" och träff för personkemi mellan barnet och personen men även mig.
Sedan kollade jag en eller ett par referenser - gav mycket! Mammor är ärliga mot varandra :)
@Yokohama: samma sätt då :)
Vi har också haft en lycklig son här som kastade sig ut i snön i helgen :) För 3 år sedan valde han att komma till världen på just "snowy Monday" med ambulansen redo på sjukhuset att ta sig hit! Så han har det nog i blodet att gilla snö :D