Inlägg från: FreeForAll |Visa alla inlägg
  • FreeForAll

Presentation

Vi firade inget sarskilt, har sa sma barn och de kan inte vara uppe sarskilt sent, i alla fall inte den minsta. Vi satte oss i konservatoriet (heter det sa pa svenska?) och tittade pa fyrverkerier.

Vi kopte en begagnad bakatvand bilbarnsstol av en svensk mamma pa svenska skolan. Den ar i jattebra skick och vi litar pa saljaren (eftersom jag kanner henne) sa det kandes ok att kopa begagnad. Kan ju vara svart att fa tag i annars.  

Det ante mig.
  • FreeForAll

Enligt Nationalencyklopedin:
    konservatorium (ital. conservatorio'konservatorium', ursprungligen: 'hem för föräldralösa barn, där också musikalisk fostran gavs', av conservare 'förvara', 'bevara', av lat. conse´rvo 'bevara', 'vidmakthålla'),musikkonservatorium, högre musikskola.

Sa inte helt ratt, men kan ju anvandas till det ocksa antar jag, haha.   

Det ante mig.
  • FreeForAll

Sist jag skaffade pass fick jag gora det pa konsulatet i Hove, far man fortfarande gora det eller maste man till ambassaden nu nar det ar biometriska pass? Nagon som vet?

Det ante mig.
  • FreeForAll

Jag saknar ocksa klimatet, tycker det blaser for mycket har och saknar snon pa vintern.

Men da kommer jag fran Dalarna (inland) och bor nu ganska nara kusten, sa det ar ju inte Englands fel egentligen.  

Det ante mig.
  • FreeForAll

Haha, da hade du nog fel klader pa dig.

Jag aaaaalskar sno, speciellt att kora skoter och pimpla. Gora en eld vid en is och grilla korv. Vad kan vara battre?

Det ar skont att sommaren ar lite langre har, but that's it!     

Det ante mig.
  • FreeForAll

Jag maste aka till svenska ambassaden, nagon som vet vilken tunnelbanestation det ar bast att aka till? Kommer in till Victoria station sa jag vill att det ska vara latt att ta sig darifran och latt att hitta till ambassaden fran tunnelbanan.

Det ante mig.
  • FreeForAll
    tahira skrev 2011-11-20 19:50:24 följande:
    Det snabbaste är faktiskt att ta buss 73 från Victoria till Marble Arch och sedan promenera därifrån. Promenaden tar 10 minuter kanske.

Vill du hellre ta tunnelbanan så kan du antingen ta District (grön) eller Circle (gul) till Edgware Road och gå därifrån, skulle tippa att den promenaden tar 5-7 minuter.

Eller så kan du ta Victoria Line (ljusblå) till Oxford Circus och sedan byta till Bakerloo (brun) till Baker Street och gå därifrån, en femminuterspromenad. Lättast att hitta från Baker Street också, några svängar bara.

(Ja, har åkt dit ett antal gånger Tungan ute )

Tack! Ar du stamkund? Haha.

Nar jag tittar pa google maps ser det lattast ut att ga ifran Marble Arch eller Marylebone, ar det inget du rekommenderar? Eller ar det krangligare att ta sig dit fran Victoria?

En till sak jag undrar, jag kommer ha barnvagn med mig. Ar det latt att aka tunnelbana med barnvagn eller ar det jattemanga trappor?     
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    tahira skrev 2011-11-20 20:00:55 följande:
    Jo, visst. Det rör sig ju inte alls om några avstånd! Jag hade inte pallat ta tunnelbanan med barnvagn. Det är en hel del trappor. Antagligen får du ju hjälp, men ändå.

Jag hade helt klart tagit bussen till Marble Arch och promenerat därifrån. 

Tack! Da gor jag det. Men finns det inte hissar?

Jag later ju helt oberest nu, men vi ar aldrig i London trots att det bara tar en timme med tag dit.  
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    tahira skrev 2011-11-20 20:10:43 följande:
    Nej, oftast inte. Det finns några få stationer i London som är "step-free", men de allra flesta har trappor, tyvärr

Ok, da ska man vara glad att man bara har barnvagn och inte ar rullstolsburen.
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    Protea skrev 2011-11-21 15:21:21 följande:
    Om du tittar pa tunnelbanskartan sa tror jag det star en rullstolssymbol dar det finns hissar....Men de flesta har det inte och barnvagn skulle jag inte heller ha orkat med om jag var ensam. Har haft barnvagn med en gang nar vi skulle soka pass till sonen men da hade jag sallskap och da var det dragligt.

Tack! Jag var dit idag och tog bussen som tahira rekommenderade. Gick mycket lattare an vad jag trodde att ta sig dit!
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    Protea skrev 2011-11-22 17:17:51 följande:
    Vad skont! Jag maste ju dit igen nar barn nummer tva dyker upp.....ser inte fram emot de=
    Bor du langt ifran London? Jag har brittiska pass till mina barn, enklare att skaffa och mycket billigare.
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    Protea skrev 2011-11-22 17:26:03 följande:
    Nej visserligen inte men jag maste ta tag sen tunnelbana och byta en gang. Bor inte i centrala London! Att aka dit ensam med 2 barn gar ju inte pga av trappor i tunnelbanan sa det galler att fixa barnvakt till den aldsta och sen fa med maken att hjalpa till!

Men du har helt ratt - mycket enklare an om jag inte bodde i en Londonforort! Vart bor du?
    Ja, det later ju lite jobbigt.  Ni far aka hela familjen och se det som en utflykt. =)

Jag bor i Sussex, det tog en knapp timme till London Victoria sa det var inte alls sarskilt jobbigt att aka. Sen nar jag gick runt pa gatorna vid ambassaden och vantade pa min bokade tid snubblade jag pa Totally Swedish och fick med mig lite kaviar och lakrits hem. Och sa at jag underbart god falafel (som inte finns att fa tag i har pa landet). Mycket nojd.
    Det ante mig.
  • FreeForAll

KALLT! Men vi bor i ett mycket varmare hus nu an forra aret sa ar valdans glad over det. (Flyttade i Augusti.)

Det ante mig.
  • FreeForAll

Ar det nagon har som vet vad som hander om man aker till Sverige utan European Health Insurance-kort? Vi ska aka imorgon och barnen ar lite forkylda, men varje gang aldsta sonen blir forkyld far han astma. Vi har ju sa klart inhalers till honom men ibland maste vi soka sjukvard till honom i alla fall.

Det ante mig.
  • FreeForAll
    MamaPapa skrev 2011-12-19 11:44:05 följande:
    Det verkar lite beroende på ort. En kompis gick det bra då de hittade sonen i systemet baserat på namnet (samordningsnr funkade inte). Andra jag har hört har fått betala massor.

Alternativt - har du någon reseförsäkring så ta med dig de papprena. 

Vi har reseforsakring och jag bestallde EHIC kort idag. Jag fick ett nummer till DWP att ringa i nodfall, eftersom vi inte har korten an, ifall nagon behover vard.
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    MamaPapa skrev 2012-01-15 23:01:16 följande:
    Har firat jul här i UK o inte åkt bort - haft det jättebra !

Pärlplattor - menade du svårt hitta i Sverige eller UK? Har aldrig varit svårt på något av ställena för mig iallafall. UK på Argos, ToysRUs o John Lewis bla. Sverige BR leksaker eller Panduro.

Började jobba förra veckan igen efter 10 mån mammaledigt. Hjälp vad mkt praktiska grejer som ska klaffa på morgon o kväll med 2 barn ! Å minstingen behövde inte vara många timmar på dagis innan han drog på sig värsta förkylningen....

Jobbar du hel- eller deltid? Du har ganska sma barn, eller hur? Hur funkar det?

Jag har precis fatt jobb och ska borja 1 Februari, heltid. Vi har hittat en childminder som tar hand om 1,5 aringen och som aven hamtar 5 aringen fran skolan och allt har kants bra. Men nu har jag borjat marka att folk tycker det ar konstigt att jag ska jobba heltid med smabarn och nastan tror att barnen ska fara illa av det. Hur gor ni som jobbar?

Vi har promenadavstand till skola, childminder och vara jobb. Tiderna som yngsta kommer vara hos childmindern ar 8.15-4.15. Tror ni det blir jattelanga dagar?     
    Det ante mig.
Svar på tråden Presentation