Inlägg från: MamaPapa |Visa alla inlägg
  • MamaPapa

Presentation

Jag hade lagt undan o gett till charity bebisens alla sommarkläder - hittade som tur var en kortäemad all in one längst in i garderoben...

Och jag som ska spendera hela lördagen inomhus o städa
    (vårt badrum är klart nu - efter en månad så är det enormt rörigt och fullt med byggdamm i hela huset).

• MamaPapa

Bu vad dåligt ! Ska de göra egen julmust o glögg då? Knappast.... skit också....

• MamaPapa

Undrar om jag har en påse glöggkryddor - nej det var nog vörtbrödskryddor jag köpte i somras... Tur maken ska åka över i början på December....

Idag har vi haft stort kalas för äldsta sonen som blir 8 imorgon. Harry Potter theme - jag har slitit i veckor av förberedelser så är glad det är över...

• MamaPapa

Ja, jag åkte upp idag i alla fall till IKEA. Alla grejerna är numera, som andra sagt, IKEAs egna märke. Bara två godissorter hade de. Köpte 4 flaskor alkoholfriglögg och 2 saffransglögg - känns lite tidigt men förra året tog de slut. Hon i kassan sa att pepparkakshusen och pepparkakshjärtana redan var slutsålda. Och de skulle tydligen bara få 3 matleveranser till innan jul ... så det var ju tur jag bunkra på mig. Köpte sill också. Skulle köpa anjovis men såg bara "skarpsill" som var anjoviskryddad. Vart lite osäker på om det var samma sak så köpte inte det (maken sa sedan att det var samma).

Så vart lite besviken på vad lite grejer de hade. MEN det glömdes snart bort när jag skulle betala - för hon i kassan ville se ID för att jag köpte alkohol Glad. Eftersom jag är 40 (och ett halvt ) år så kändes det rätt bra Skrattande. Jag sa till henne att hon "made my day" för att jag är 40.... "You are never !!! " sa hon. Så nu studsar jag runt på lätta fötter här hemma och skryter om denna lilla episod vart jag än får tillfälle Solig 

• MamaPapa
    Protea skrev 2011-10-20 10:21:40 följande:
    Alltid lika kul nar de ber om leg!!!! For 3 ar sedan bad de om leg pa M&S nar jag kopte en korkskruv! Jag var da 34 och bara stirrade pa tanten som stramt bad om leg!
    Ha ha !

Jag finner generellt att vi svenskar ser yngre ut jämfört med Engelskor.....  ibland kan man träffa på någon tjej som man tror är 40 och så är de 28 typ .....
  • MamaPapa

Min son har inset day idag - och typiskt nog så har han fått halsont och öronvärk.... Jag börjar också känna mig tjock i halsen. Blir livat skollov nästa vecka med maken bortrest ... ska man bli sjuk så blir man det givetvis vid de mest olämpliga tillfällena. Proppar i mig Echinachea och dricker varmt vatten med ingefära och chilli ....

• MamaPapa
    YokohamaNr2 skrev 2011-11-07 12:35:47 följande:
    Tänkte skaka lite liv i vår tråd

Hur firade ni Guy Fawkes day om ni firade? Vi gjorde inte så mkt väsen av det hela faktiskt. Det finns ett organiserat fyrverkeri i närheten men vi har varit där förut och det blir lite för mycket för barnet. Kolsvart och hur mkt människor som helst och sen en massa oljud på det. Stora sonen hade nog klarat det men lillen tyckte allt bangande var 'scary'

Vi stod i stället högst upp i huset med öppet fönster och hade jättebra utsikt över en massa fyrverkerier. Grannars och organiserade lite överallt i skyn
    Vi hoppade det lokala firandet i år. Har gått några år tidigare men som du säger är det kolsvart, massa folk och hos oss också extremt geggigt jämt då det hålls på ett fält.

Så i år var vi hemma hos kompisar, åt grillkorv och kanderade äpplen och sköt lite fyrverkerier. Jättemysigt. När vi gick hem därifrån så såg man fyrverkerier överallt då det var rätt stjärnklart. Fick lite nyårskänsla Tomte
  • MamaPapa

Har försökt hitta en ny bilbarnstol till minstingen. Vi har köpt ny bil med Isofix så jag tänkte att det var ju bra då kan vi ta en sådan. Hur många bakåtvända från 9 månader tror ni det finns??? Man får typ leta med ljus och lykta. Går man in på Mothercare, John Lewis, Kiddicare, Halfords etc så är de allihop framåtvända !

Vägrar sätta min plutt i en sådan redan vid 9 månader. Pratade med expedit på John Lewis och hon sa "Ja, bakåtvända är ju populärare i Europa än här. Men de uppfyller alla säkerhetskrav"... pffftttt  säger jag bara !Demon 

I alla fall har jag hittat någon online nu.

Med första sonen hade vi en bakåtvänd tills han var kanske 2-3 år och fick många höjda ögonbryn från familj hemma när vi vände honom efter det..... Men 9 månader, herregud säger jag bara ..... 

• MamaPapa
    FreeForAll skrev 2011-11-07 14:19:57 följande:
    Vi satte oss i konservatoriet (heter det sa pa svenska?) och tittade pa fyrverkerier.
    Uterum tror jag det heter - tror konservatorie är något man typ behandlade tuberkulos sjuka i Flört
  • MamaPapa

Ambassadör - vi kunde förut skaffa pass på konsulatet i Manchester men numera måste vi ta oss till London. Vilket är så krångligt att vi numera endast har våra brittiska pass - billigare, smidigare o gäller i tio år för vuxna (mot Sveriges nya princip med fem år). Så jag gissar du måste ta dig till London.

• MamaPapa

Här kommer en säkert superkorkad fråga och jag borde väl veta svaret själv efter 11 år ... men, men:

När barn går på barnkalas så äter man ju inte upp tårtan där utan brukar få en bit med hem i sin goody bag. 

Om jag kör ett familje Christmas party och har buffet etc och där ibland skulle vilja ha en traditionell engelsk jultårta (fruktkaka med marsipan och icing och dekorerad fint) - kommer folk äta av den då eller förväntar de sig att den bara är där för att tittas på och att de sedan förväntar sig en bit med hem?????

• MamaPapa

Om någon har svaret på tårtfrågan så svara gärna Skrattande

Och så har jag en annan fråga som gäller ifall någon har varit, eller kanske tom bor i, Cornwall? Har precis bokat junisemester (ja, jag vet att det är tidigt men jag är kontrollfreak och ville boka en stuga innan de tog slut - det blir ju fort uppbokat under skolloven) och vi ska bo nära Carylon Bay, 2.5 mil från Eden project och nära St Austell. Får svärföräldrarna med oss också och svärmor är väldigt trädgårdsintresserad så vi ska besöka både Eden project och Heligans trädgårdar.

Någon som varit där? Tips på grejer att göra? Bra restauranger? 

• MamaPapa
    FreeForAll skrev 2011-12-19 08:33:28 följande:
    Ar det nagon har som vet vad som hander om man aker till Sverige utan European Health Insurance-kort? Vi ska aka imorgon och barnen ar lite forkylda, men varje gang aldsta sonen blir forkyld far han astma. Vi har ju sa klart inhalers till honom men ibland maste vi soka sjukvard till honom i alla fall.
    Det verkar lite beroende på ort. En kompis gick det bra då de hittade sonen i systemet baserat på namnet (samordningsnr funkade inte). Andra jag har hört har fått betala massor.

Alternativt - har du någon reseförsäkring så ta med dig de papprena. 
  • MamaPapa

Har firat jul här i UK o inte åkt bort - haft det jättebra !

Pärlplattor - menade du svårt hitta i Sverige eller UK? Har aldrig varit svårt på något av ställena för mig iallafall. UK på Argos, ToysRUs o John Lewis bla. Sverige BR leksaker eller Panduro.

Började jobba förra veckan igen efter 10 mån mammaledigt. Hjälp vad mkt praktiska grejer som ska klaffa på morgon o kväll med 2 barn ! Å minstingen behövde inte vara många timmar på dagis innan han drog på sig värsta förkylningen....

• MamaPapa

Ambassadör - jag jobbar heltid. Fast nu i början så använder jag mig av insparade semesterdagar så i januari jobbar jag 3 dagar i veckan - blir lite lättare invänjning i nya rutiner då.
    Mina pojkar är 9.5 månad och 8 år. Minstingen på dagis och stora i skolan. Största går även på Breakfast Club och After School Club - annars skulle dagarna aldrig gå ihop. Vi lämnar bebisen ca 7.50, stora 8.00. Hämtning blir runt 17.30 fast nu i början har jag försökt komma iväg o hämta minsta ca 16.45/17.00 men gissar det ändrar sig när han är settled.
    Hos oss är det många som jobbar deltid eller är hemmafruar. Men jag känner aldrig att någon reflekterat över att barnen skulle fara illa.

• MamaPapa

Daeminon - kolla Swedish Mums Cheshire på Facebook. Vet inte om gruppen är aktiv längre, det är flera år sedan jag själv var aktiv där.

Svar på tråden Presentation