• kurdistan

Får era barn, 8-11 år dricka energidryck??

Anonym (??) skrev 2011-09-08 11:22:56 följande:
    Men det är ju 15-årsgräns på dem nu. Så säg till kassörskan om du ser dem sälja till såna små småttingar..
    Det är ingen lag på det, upp till affären om de vill sälja eller ej.
  • kurdistan
    impalan skrev 2011-09-08 11:26:59 följande:
    Pyris skrev 2011-09-08 11:25:59 följande:
    Det är ju tyvärr affären som sätter gränsen där. Willys här har en gräns, men kollar aldrig leg ändå vad jag har förstått. Ica har ingen gräns.
    Borde definitivt vara lag på det..
    Pyris skrev 2011-09-08 11:28:05 följande:
    Ja, faktiskt. Du får ju inte köpa Alvedon eller Nezeril om du är under 18 år, så borde vara lika med energidryckerna tycker jag.
    Men då borde man ju inte få sälja coca cola heller, man kan ju inte ha lagar för precis vad som helst. Föräldrarna får väl ta tag i det där själva.
  • kurdistan
    Pyris skrev 2011-09-08 11:36:56 följande:
    Fast koffeinet är ju så pass mer koncentrerat i energidryckerna än vad det är i en cola och ger upphov till hjärtrusningar med mera. Då borde ju vara lag på kaffe också.
    Man kan till slut inte sälja nånting, för godis är skadligt osv.
    Bäst är att förklara för sina ungar.
  • kurdistan
    Pyris skrev 2011-09-08 11:42:10 följande:
    Naturligtvis så får man göra det också.
    Men det räcker inte med att förklara allting som är skadligt. Därav har vi en 18-årsgräns på ciggaretter.

Men ni kräver ju att gränsdragningen ska ske vid mindre o mindre skadliga saker, när ska det då sluta undrar jag. Fast den allra bästa lösningen är ju att det borde bli förbjudet för ungar att ens komma in i butiken. What a bless!
  • kurdistan
    EllanEriksson skrev 2011-09-08 11:46:15 följande:
    ICA har alltid gräns på 18 på energidryck..! Maxi som supermarket...

På energidryckerna själva står det 13.. Så det tycker jag är minimi-ålder.. Min kusindotter på 7 älskar energidryck.. Samma hon på 12.. Känns lite mera accepterat iaf när man är 12..
    Gick igenom varenda burk i sortimentet, och på ingen stod det 13år. Däremot står det att de inte rekommenderas till barn gravida eller diabetiker.
  • kurdistan
    EllanEriksson skrev 2011-09-08 11:53:50 följande:
    Kurdistan: kanske bara Burn det står på... För jag har läst det på dem..
    Kan hända, för den har vi inte!
  • kurdistan
    Anonym (??) skrev 2011-09-08 13:45:29 följande:
    Coca cola och energidryck är väl inte riktigt samma sak..eller är det lika mycket koffein och TAURIN i cola som i energidryck?? 
    Vem har sagt att det är samma sak? Det handlade om gränsättning? Var ska gränsen gå?
  • kurdistan
    Anonym (??) skrev 2011-09-08 15:38:45 följande:
    Var tycker du själv att den ska gå? Jag tycker att det är okej att mina barn äter godis då och då. Men inte att de dricker energidryck. De flesta barn är väldigt upplysta om de negativa effekterna av godis, men inte av energidryckens. För det vet vi ännu inte vilka de är... Det är det som är så läskigt. Läs gärna på livsmedelsverket.
    Jag vill ha så få lagar som möjligt. Tycker folk  får handla vad de vill, och låta sina ungar handla vad de får utifrån sina föräldrar. Överförmynderi där ansvaret ska ligga hos handlarna är befängt.
Svar på tråden Får era barn, 8-11 år dricka energidryck??