• Aquarius 02

BF Maj 2012

Grattis till plusset
    Jag har också (äntligen) plussat. Gjorde först ett gravtest 6/9 men vågade inte riktigt tro på det, gjorde ett nytt test idag och nog var det fortfarande positivt! Det var vårt andra frysförsök efter IVF. BF är 14 maj om allt går som det ska.
    Hur mår du?

• Aquarius 02

Ok! spännande att ni fått datum för UL
    Jag har samma symptom som du. Jag ska ringa till sjukhuset imorgon och lämna graviditetsbesked, får förhoppningsvis en tid för tidigt ultraljud då också.
    Skulle gärna vilja att tiden gick lite fortare nu i början, tänk vilken lättnad om man får se att det ser bra ut på UL (såklart kan ju saker hända efter det men det skulle kännas som en milstolpe i alla fall).
    Vi har haft ett missfall för några år sen, så jag är nog lite nojig därför.. Men jag försöker vara positiv och ta det lugnt
    Vart gjorde ni IVF? vi gick till akademiska i Uppsala.

• Aquarius 02

Kul att du också hittat hit Kia78:) Grattis till plusset!

Jag ringde till Akademiska idag och fick tid för ultraljud 5 oktober. Samma dag som dig Kia78. Ska bli så spännande!

Funderade idag över när man borde kontakta MVC, om man skull vänta till efter ultraljudet. Såg ditt inlägg Mickis 65 att du redan fått tid hos MVC. Jag tror jag ringer senare i veckan, vet inte riktigt när man går på första samtalet där jag bor..

Mina symptom hittils är ont i brösten. Känner lite mer illamående senaste 2 dagarna ungefär, det är inte bara inbillning nu tror jag:)

• Aquarius 02

Idag har jag bokat tid för inskrivning hos MVC! det blir den 11 oktober. Några dagar efter UL.

Hur gör ni förresten med träning? (om ni brukade träna innan). Innan jag plussade brukade jag träna 3 dagar i veckan; aerobics och gym.
    Jag har varit o tränat första gången nu sen jag plussade. Lite nojig även som det säkert inte är någon fara. (men med IVF och ett missfall bakom sig så känns det som man inte kan vara nog försiktig...)

• Aquarius 02

Grattis till plusset Sann80 och och Moii!

Kia78: jag håller med om din filosofi om träningen under graviditet. Jag ska också försöka hålla igång men lite lugnare tempo.
    Grattis till nya jobbet  förresten:)
    VI har inte berättat för familjlen ännu, tänkte försöka hålla det hemligt till efter VUL åtminstone. Men man håller ju på att spricka av glädje så man vill ju gärna berätta för alla! Bara ett par av de närmsta kompisarna vet ännu.

Mickis65: har du tänkt göra KUB och/eller andra kontroller? jag fick hem papper med posten från MVC med massa info. Är lite fundersam... RUL ska vi förstås göra i alla fall.                                                                            Hur tänker ni andra om kontrollerna för fosterdiagnostik som man kan välja att göra?

• Aquarius 02

Grattis Rallyrut:, vad kul att ni ska få ett syskon-)

Ang KUB så tror jag inte vi kommer göra det men har inte bestämt riktigt än. Har ju lite tid kvar att fundera. I Uppsala erbjuds tydligen alla att göra KUB fast om man är under 35 får man betala självkostnadspris 1500 kr. (Jag är 29 år.)

Har en bekant som gjorde ett KUB-test under graviditeten och de fick tydligen inte så jättebra siffror. De oroade sig förstås, men barnet föddes helt friskt i alla fall..Frågan är om det är värt det, men det kan ju å andra sidan vara ett sätt vara bra att förbereda sig..
    Tänker också så att man har ju kämpat länge och det ska verkligen mycket till för att jag ska överväga avbryta en graviditet..
    Usch har insett att det finns mycket att hitta att oroa sig över när man är gravid..:(

Moii: oj hoppas det inte var något allvarligt när du åkte in på gynakuten?!

• Aquarius 02

Grattis Villsågärna38! håller tummarna. Klart att det kommer gå bra

Hur mår ni alla nu och vilken vecka är ni i? har ni mycket symptom?

Jag är i vecka 7 den här veckan. Det enda symptomet som jag har konstant är ömma bröst.
    Vissa dagar kan jag känna lite íllamående, och trötthet på kvällarna men inte så farligt.
    Brukar behöva gå upp och kissa på nätterna 1-2 gånger vilket jag inte brukar i vanliga fall. Tycker att det drar/sticker litegrann i magen ibland. Får en del finnar också :-/
    Har inte något direkt problem med maten, äter ungefär som vanligt. Jag har gått upp 1 kilo sen jag plussade, det har nog att göra med att jag dragit ner på träningen på gymmet....

• Aquarius 02

Moii: Nej!! vad tråkigt att höra, jätteledsen för er skull! Jag har varit med om det en gång, vet hur tragiskt det känns Extra jobbigt om man kämpat så länge också.
    Finns ju inget man kan säga egentligen för att det ska kännas bättre men jag hoppas verkligen att ni får ett plus snart igen.. Kram

• Aquarius 02

Jag har börjat må mer illa nu de senaste dagarna, känns olustigt att äta det mesta.. Men jag kräks inte så det får man väl vara glad för:) Är i vecka 8 nu.
    På onsdag (i vecka 9) har jag ultraljud, känns jättespännande att det börjar närma sig men är väldigt nervös samtidigt.
    Hoppas ju verkligen att allt ser bra ut!!
    Hur mår ni alla? någon som gjort ultraljud än?

Grattis också o välkommen till tråden Mamman76!

• Aquarius 02

Vad roligt att höra om er som varit på VUL, vad härligt:) vi ska på vårat imorgon!

Idag är det lite bättre med illamåendet, men har varit helt sjukt trött. Höll nästan på att nicka till och somna på fikarasten på jobbet idag..

Känner igen detta också med klädproblemet, är inte riktigt bekvämt med kläderna, känner sig liksom svullen och olustig när man har vanliga jeansen.. Skönt när man kommer hem från jobbet och kan dra på sig träningsbyxorna..:)

• Aquarius 02

Nu har vi sett den lilla på vul! allt såg normalt ut, hjärtat pickade på

Idag har vi också berättat nyheten för våra föräldrar, dom blev överlyckliga (förstås)

• Aquarius 02

Villsågärna38: vi håller tummarna, det går säkert jättebra!
    Men visst blir man nojjig när det känns som symptomen ändras/försvinner. Mina symptom varierar, inte alla dagar som jag är trött och mår illa heller, det kommer och går.
    Jag hade också en liten blödning i v 5 eller 6, (det kom dagen efter mys med mannen så det hängde nog ihop...)
    Ni får säkert också se ett hjärta imorgon. Kram

• Aquarius 02

Hej! hur går det för er? har ni varit på RUL ännu och hur gick det? jag har tid för RUL imorgon, ska bli så spännande:)

• Aquarius 02

Hej!
    Det gick bra på RUL i torsdags, vi är så glada, förstås
    BF 17 maj enl MVC och 15 maj enl RUL.
    Vi ville gärna kolla kön också. Först ville lillen inte visa men efter lite puffande så kunde barnmorskan och vi se att det (sannolikt) är en liten kille därinne
    Nu börjar magen synas mer och mer. Mår bra just nu, så skönt när den första tidens illamående gått över. Hade en period efter det där jag hade huvudvärk och migrän med kräkningar men det har gått över nu också.
    Så mysigt nu också när man börjar känna små puffar inne magen:)
    Lycka till alla härinne med era RUL!

• Aquarius 02

Hej!

Det är bra med mig, förutom att jag är superförkyld. Har haft problem med nästäppa och förkylningar som kommer och går i flera veckor nu... Blir tokig på det! Men annars *peppar peppar* är det bra. Ingen foglossning eller dylikt än i alla fall (stackars dig K1978) :(

Lite jobbigt att sova på nätterna börjar det bli, dels pga nästäppan men också svårt att att hitta sköna sovställningar med magen. För ett par veckor sen införskaffade jag en gravid/amningskudde. Superskönt, vill inte vara utan den nu! 

Vi har varit och mätt kurvan en gång och lyssnat på hjärtljuden och det såg bra ut. Ska på nästa koll på tisdag. Nu är jag i vecka 28. Känns ändå overkligt fortfarande även fast man känner att det rör sig och sparkar i magen:)

i slutet av februari har vi anmält oss till föräldraträff/utbildning. 5 st eftermiddagar i feb/mars. Har ni anmält er till sådna träffar?  

Hoppas allt är bra med alla här inne:)     

• Aquarius 02

Nu har det varit lugnt härinne ett tag:) Hur går det för er? någon som fått sin bebis ännu?

Jag slutade jobba denna vecka, går hemma och bara väntar nu känns det som! Det mesta är inhandlat och klart hemma nu hos oss. 

Hur mår ni?  Förutom trött och otymplig och lite småkrämpor så känner jag mig bra. Kollerna på MVC är bra fortfarande så det känns ju skönt iaf. 

• Aquarius 02

Hej! K1978: usch vad jobbigt med fogarna.. Antar att man inte gärna tar smärtstillande heller (om det ens skulle hjälpa?!) Men bra att du får hjälp hemma, måste vara guld värt!

Jag har BF 15 maj. Hoppas också på att slippa gå över tiden.  Jag har inte heller några direkta sammandragningar (tror jag inte i allafall, svårt att säga. Känner ibland att det gör lite ont och liksom ilar men det kanske bara lillen som sjunker ned..) Sist hos MVC trodde BM att han var fixerad.
    Har din bebis fixerat sig ännu?  

Imorgon ska vi göra ett tillväxtultraljud. Vi har bokat ett privat på Tittut ultraljudskliniken i Stockholm. Har hela tiden legat på kurvan hos MVC men vi vill gärna göra en extrakoll ialla fall, se om lillen verkar må bra, viktuppskattning etc.

Vad skönt att ni fått tid för bedömning av igångsättning ialla fall! Då behöver det inte vara så lång tid kvar för er! Kan tänka mig att varenda dag man går över efter BF måste vara drygt annars. Här i uppsala kan man få gå över 14 dagar. Hua,då är man ju nästan inne i juni:(  

• Aquarius 02

Ok! Nu börjar jag också känna mer av sammandragningarna, sov inget vidare igår natt.. Lite jobbigt men samtidigt så känner man ju att det här har man väntat och väntat på

Det gick bra på ultraljudet! Lillen beräknade dom väga 2.961 gram den dagen (i vecka 36) och om jag går till beräknat datum tror dom han kommer väga ca 3.800 gram. Ska bli spännande och se om beräkningarna verkar stämma sen:)

Det var lite av en chansning att boka 3D/4D ultraljud så pass sent i graviditeten vad gäller att få bra bilder. Men vi blev nöjda med dom, det blev bra bilder och videoklipp då det fortfarande fanns gott om fostervatten. Men däremot när barnmorskan växlade till 2D ultraljud ibland för att mäta etc så gick det knappt att se vad som var vad. 2D bilderna från RUL var mycket tydligare jämfört med 2D bilderna nu.
    Men det viktigaste med kollen var att se att han verkade må bra därinne fortfarande
     (Om ni vill se bilder så har jag ett par 3D bilder i mitt galleri, under starka bilder)   

Hur går det för dig Moii? när är du beräknad? är det något särskilt skäl till att du fått göra många UL? 

Har ni fått skriva förlossningsbrev hos BM ännu? jag ska fundera på det och skriva ett på min nästa MVC-koll nu på måndag. Svårt tycker jag..  

• Aquarius 02

Grattis till er K1978 och villsågärna38!!

Våran skatt är också här nu! Han föddes 11 majHjärta

Han kom 4 dagar innan BF. Det tog 26 timmar från att vattnet gick, och 14 timmar från att vi blev inskrivna på förlossningen.  Det gick bra, dock tog edan fel så jag blev tillfälligt förlamad från bröstkorgen och ner under drygt 2 timmar vilket var lite läskigt.
    Vi stannade 2 dagar på BB innan vi åkte hem. Så mysigt att bebisen är här nu 

Svar på tråden BF Maj 2012