• TereseA

Internetanslutning avbryts ofta..hjälp?

Har trådlöst modem.Har stadsnät..så när modemet gick sönder köpte vi ett nytt Belkin trådlöst modem...så nu håller anslutningen hela tiden på att avbrytas..ibland funkar det att koppla ner och sedan koppla upp..men oftast får vi ta ut sladden för att sätta in igen,.Blir galen.Förra modemet hade vi inga som helst problem.

Kan någon hjälpa?..vad beror det på. kan man avinstallera och sedan installera om igen..kanske det hjälper.  

Akiim är mitt liv 071004
  • Svar på tråden Internetanslutning avbryts ofta..hjälp?
  • Neblina
    Kajee skrev 2011-09-10 13:27:31 följande:
    Kan det kanske vara så att datorn kopplar upp sig på någon annans trådlösa och därför är räckvidden dålig eftersom du går via någon annan som egentligen har sin router längre bort? Kolla på uppkopplingarna och se vilketn anslutning du surfar på.
    Uppkopplingen är det inget fel på ej heller någon annan som surfar, där emot måste man ju ha en sändare(antenn) både från modem och från datorn, skulle jag ta bort min antenn skulle jag inte kunna nå modemet. har inte en inbyggd sändare
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • EllanEriksson

Vänta lite..
    Antenn till datorn? Kan inte vara en ny eller? Min bärbara från 2005 lär man ha det till...

Alltså.. Tre meter är inte mycket, kan sitta här hemma med fem meter och nästan sju meter mellan datorn och modemet.. Jag gissar på nät/modem-fel.. Att modemet inte tillåter nätet på rätt sätt...
    Om du har en rätt ny dator(iaf 2 år gammal) så ska det finnas inbyggd sändare...

• Neblina
    EllanEriksson skrev 2011-09-10 13:44:49 följande:
    Vänta lite..
    Antenn till datorn? Kan inte vara en ny eller? Min bärbara från 2005 lär man ha det till...

Alltså.. Tre meter är inte mycket, kan sitta här hemma med fem meter och nästan sju meter mellan datorn och modemet.. Jag gissar på nät/modem-fel.. Att modemet inte tillåter nätet på rätt sätt...
    Om du har en rätt ny dator(iaf 2 år gammal) så ska det finnas inbyggd sändare...
    Min dator är 1.5 år gammal, ska finnas inbyggd sändare dock fungerar det knappt eftersom mitt modem sitter en bit bort, köpte en antenn då och skruva fast på nätverkskortet, fick mycket bättre sändning:)
  • TereseA
    EllanEriksson skrev 2011-09-10 13:44:49 följande:
    Vänta lite..

Min dator är 1 år gammal nu..jag kan sitta i sovrummet oxå..är ca 10-12 m dit..

Förra modemet var inga som helst problem...är sedan nya modemet kopplades in..tror oxå är kopplingen mellan modem o datorn.  
    Akiim är mitt liv 071004
  • jaghopparhögt

Exakt hur yttrar sig problemet? Tappar du kontakten med modemet eller blir överföringen så svag att den inte fungerar?

• TereseA
    jaghopparhögt skrev 2011-09-10 16:47:33 följande:
    Exakt hur yttrar sig problemet? Tappar du kontakten med modemet eller blir överföringen så svag att den inte fungerar?

På datorn där..på "stapeln" där uppkopplingen visas.Antingen blir det ett gult utropstecken..el blir stapeln grå.Styrkan är väl borta då,,annars är den vit. Så på modemet blinkar det rött men inte alltid.Ibland blir det bara utropstecken och se normalt ut på modemet.

Står på min modemkartong att räckvidden är upp till 300m..:)..  Undrar om det skulle funka. 
    Akiim är mitt liv 071004
  • germx

Har nog aldrig sett en bärbar dator med synlig antenn (om det inte är trådlöst via PC-card)... men det är klart, det finns säkert.

Jag skulle nog hålla med Ellan, låter som att modemet strular, spec. eftersom det började när ni bytte modem.

• Laurora
    Neblina skrev 2011-09-10 09:46:37 följande:
    Okej men då måste du ha en wireless antenn så du kan köra trådlöst mellan dator och modem, annars får man skit dålig styrka på internet. Att du ens kan få internet gör mig förvånad, jag skulle inte kunna köra wireless utan en wireless nätverksantenn som kan skicka mellan dator och modem..

whut???

det är 3 meter mellan, inte 3 kilometer  

TS. Hör av dig till supporten för routern och uppdatera mjukvaran annars felanmäler du den eftersom det fungerade bra tidigare och din nuvarande då och då blinkar rött.   
  • Neblina
    Laurora skrev 2011-09-12 16:42:53 följande:
    whut???

det är 3 meter mellan, inte 3 kilometer  

TS. Hör av dig till supporten för routern och uppdatera mjukvaran annars felanmäler du den eftersom det fungerade bra tidigare och din nuvarande då och då blinkar rött.   
    Meh, tydligen är det ju olika från dator till dator, jag måste ha en sån där liten sändare på min stationära dator för att kunna köra trådlöst.
  • TereseA

Jag gjort antal grejer. har fixat med Hijack this, Anti-Malmware..och nåt boost diskfrag el vad det hette.Googlade lite.Hittade inget genom sökningarna... Så efter jag har skannat osv har problemet minskat rätt mycket.Även ett felmeddelande som hette rtl120.bpl el vad det hetter..har oxå försvunnit.

Tack för tipset om att kontakta supporten...ska jag absolut göra.:)  

Akiim är mitt liv 071004
  • Korsriddaren

TS, om det är stadsnätet du har, så har du troligtvis inte något modem, utan en trådlös router. Köp riktiga grejor istället så skall du se att signalen håller sig stabil. Köper man en trådlös router under 800:- så kan man nästan förvänta sig problem. Att det trådlösa försvinner är många gånger beroende på att kretsen som sänder ut det trådlösa blir för varm, och då lägger det av. Såvida det inte är något fel på datorns trådlösa nätverkskort dvs.

• Frontline
    Korsriddaren skrev 2011-09-23 02:02:42 följande:
    TS, om det är stadsnätet du har, så har du troligtvis inte något modem, utan en trådlös router. Köp riktiga grejor istället så skall du se att signalen håller sig stabil. Köper man en trådlös router under 800:- så kan man nästan förvänta sig problem. Att det trådlösa försvinner är många gånger beroende på att kretsen som sänder ut det trådlösa blir för varm, och då lägger det av. Såvida det inte är något fel på datorns trådlösa nätverkskort dvs.
    Nja bara för att man köper en trådlös router under 800:- behöver det inte betyda att det är skräp.
    Jag kör med en Linksys WRT54GL och har aldrig några bekymmer med den, åskan slog sönder den för ett tag sen men det vart en ny likadan och den kostar under 500:-
    Den jag hade innan har jag haft i 5 år och den har aldrig dampat sig...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Korsriddaren
    Frontline skrev 2011-09-23 05:30:58 följande:
    Nja bara för att man köper en trådlös router under 800:- behöver det inte betyda att det är skräp.
    Jag kör med en Linksys WRT54GL och har aldrig några bekymmer med den, åskan slog sönder den för ett tag sen men det vart en ny likadan och den kostar under 500:-
    Den jag hade innan har jag haft i 5 år och den har aldrig dampat sig...
    Man kan ha tur också. Har läst väldigt många forumrapporter om både WRT54GL och andra konsumentroutrar från både Belkin, D-Link och Netgear. Ofta handlar det om undermålig kylning i förhållande till halvskakig elektronik. Många har för övrigt fläktmoddat just Linksysroutern. Jag kör själv en Airport Extreme, som kostade 1800:- när jag köpte den, inte ett enda problem. Glad
Svar på tråden Internetanslutning avbryts ofta..hjälp?