• Anonym

    kli i rumpan

    under en tid har jag haft klåda i rumpan till och från. jag har inte tänkt på det så mycket utan bara kliat med toalettpappret på toaletten och trott att det ska gå över av sig självt. nu den senaste månaden har det blivit värre med kliet och det kliar så att jag kan ligga och sprattla alltså, allvarligt! det är jättejobbigt :( dessutom känns det som att det bildas någon sorts vätska där också Gråter jag är jätterädd! vad kan det vara för något?

  • Svar på tråden kli i rumpan
  • Anonym

    Men 17 människa, se till att komma iväg till sjukvården, HC eller tammefan akuten.... Marsch!

  • Anonym

    mask? fast det brukar väl börja klia på kvällarna när man krypit ner i sängen?
    du har inte hemorrojder då? det kan ju klia och så kan det ju bli lite läkage så det fuktar vilket inte gör klådan bättre! provat smörja med nå, typ zink, silon eller inotyol? brukar lindra ganska bra, annars kan du ju köpa typ ac3 comfort eller nå sånt

  • Anonym (emma)
    Anonym skrev 2011-09-10 09:05:55 följande:
    Men 17 människa, se till att komma iväg till sjukvården, HC eller tammefan akuten.... Marsch!
    akuten? Måste le lite grann... Obestämd 

    tänker också på mask, eller analspricka. HC känns som ett ganska bra val att gå till. Smörj med fet kräm.
  • Anonym

    Smörj med zyloproct några gånger om dagen.....hjälper inte det ska du till VC för maskbehandling.

  • Moaspappa

    Men herregud, inte har du väll mask. Låter precis som en hederlig gammal analklåda. Finns massor med salvor och dylikt för det. Jag har provat säkert fem innan jag fick bukt på min klåda orsakad av hemorojder. Det kan vara så att även du lider av hemorrojder eller helt enkelt bildat klåda bara en då! (Om man vid enstaka förstoppningar blir torr börjar det klia. Kliar man då för mycket får man klåda, vid analklåda svullnar huden till sig och blir oftast fuktig och kliar nå otroligt mycket). Tror nog att du har hemorrojder dock, hemorrojder kommer ofta med anala flytningar (erkänner motvilligt).

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-10 09:07:36 följande:
    mask? fast det brukar väl börja klia på kvällarna när man krypit ner i sängen?
    du har inte hemorrojder då? det kan ju klia och så kan det ju bli lite läkage så det fuktar vilket inte gör klådan bättre! provat smörja med nå, typ zink, silon eller inotyol? brukar lindra ganska bra, annars kan du ju köpa typ ac3 comfort eller nå sånt
    jag tror inte att det är mask, jag har hålit utkik på pappret men inte sett något. hemorrojder vet jag inte, hur känns det? ska kolla om vi har några av dem salvorna hemma! tack!!
  • Anonym
    Anonym (emma) skrev 2011-09-10 09:11:24 följande:
    akuten? Måste le lite grann... Obestämd 

    tänker också på mask, eller analspricka. HC känns som ett ganska bra val att gå till. Smörj med fet kräm.
    ja jag blev livrädd när jag såg första svaret! ^^ trodde jag skulle dö eller något haha :P vad är hc? och vilka feta krämer föredras?
  • Anonym
    Moaspappa skrev 2011-09-10 10:09:02 följande:
    Men herregud, inte har du väll mask. Låter precis som en hederlig gammal analklåda. Finns massor med salvor och dylikt för det. Jag har provat säkert fem innan jag fick bukt på min klåda orsakad av hemorojder. Det kan vara så att även du lider av hemorrojder eller helt enkelt bildat klåda bara en då! (Om man vid enstaka förstoppningar blir torr börjar det klia. Kliar man då för mycket får man klåda, vid analklåda svullnar huden till sig och blir oftast fuktig och kliar nå otroligt mycket). Tror nog att du har hemorrojder dock, hemorrojder kommer ofta med anala flytningar (erkänner motvilligt).
    tack för ditt svar! hur känns hemorrojoder då? kan man ta hemorrojdsalva även om det inte är hemorrojder? vilken salva är bäst?
  • Anonym (emma)

    HC= hälsocentral (vårdcentral) Tycker det är med akuten är så roligt, precis som att det är ett akut besök när ma haft klåda i röven ett tag. Snacka om att det finns anledning till att kötiderna på akuten är helt överjävliga!

    Kolla hur du ser ut runt öppningen om det är utbuktningar (typ som en babianröv, haha) är det hemorrojder, blödet det någon gång när du har bajsat och du torkat dig? Inotiol och idomin är bra om du har det hemma, så skyddar du huden. Är det hemorrojd finns det bra salvor på apoteket typ zyloproct.

  • Pussesnuttan

    Låter som springmask tycker jag. Brukar kännas mer på kvällen och natten. Det kan alla få, inget att skämmas över. Fråga efter maskmedel på Apoteket. Tror att det heter Vanaquin, eller nåt liknande.

Svar på tråden kli i rumpan